Perspectiefnota 1996 - 1999 3.3 Op een bestuurlijk vernieuwende wijze Relatie burger De dienstverlening aan de burger en de betrokkenheid van de burger bij het werk bestuur van de gemeente zijn belangrijke elementen als het gaat om verbetering, acceptatie en de invulling van het uiteindelijke resultaat. In dat verband is het naar ons oordeel nodig om: - de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers op peil te houden en waar mo gelijk te verhogen; - de mogelijkheid voor kiezers om invloed uit te oefenen te vergroten; - de geloofwaardigheid van het openbaar bestuur te vergroten door een helder en open besluitvormingsproces en - de communicatie tussen burgers en gemeentebestuur en tussen burgers onderling te verbeteren. De betrokkenheid van de burgers, het gebruik maken van de mogelijkheid om invloed uit te oefenen is volgens ons vooral gediend, 1met een vernieuwende vorm van inspraak en participatie van burgers ten aanzien van de vraag waarom welk beleid in welke mate nodig is, wat de gewenst effec ten zijn en wat daarvan feitelijk gerealiseerd wordt; 2. met het periodiek uitvoeren van leefbaarheidsonderzoeken; 3. met het daar waar mogelijk en wenselijk taken decentraliseren richting wijken en dorpen. De samenleving verandert voortdurend en daarmee de rol van de overheid en de manier waarop deze naar buiten treedt. Wij staan een ontwikkeling voor, waarin de overheid in plaats van de afstandelijke, boven de partijen staande regelgever, steeds meer partner en deelnemer wordt in een maatschappelijk proces waar de verschillende partijen hun belangen publiekelijk en indringend naar voren brengen en bepleiten. De relatie bestuur/bestuurden is daarbij een onderwerp dat blijvend aandacht ver dient. Door middel van een bijzondere vorm van inspraak, in het kader van de tot standkoming van toekomst-scenario's voor de ontwikkeling van Leeuwarden in de volgende eeuw, zal de rol van de communicerende gemeente nader worden beklemtoond. De eind 1994 vastgestelde Nota mmunicatie vormt het kader van waaruit communicatie-activiteiten worden ondernomen. De geloofwaardigheid van het bestuur wordt in hoge mate bepaald door de effectivi teit van beleid en de mate waarin algemeen aanvaarde normen en waarden worden gerespecteerd. Dat geldt in de eerste plaats in de richting van de burgers van onze gemeente. In het voorgaande is daar al het een en ander over gezegd. Het bestuur van de gemeente moet iets worden waar de burger zich bij betrokken voelt, moet iets van de burger zijn. Daarbij gaat het om de zaken die de burgers als een probleem zien, maar ook om zaken die in de toekomst een probleem worden. Dat vergt niet alleen van ambtenaren maar ook van politici een communicatieve houding, zowel voor als na besluitvormingsprocessen. Betrokkenheid burger Communicerende gemeente Geloofwaardig bestuur 8 Perspectiefnota 1996 - 1999 Het begrip 'geloofwaardig bestuur' heeft, zeker na de behandeling van het onder zoeksrapport 'de Haan', ook een interne dimensie gekregen. Daaruit hebben we geleerd dat wij met elkaar op zoek moeten naar het inhoud geven van een nieuwe vorm van monisme. Op zoek naar een bestuur van de gemeente op basis van verschillende politieke invalshoeken. Dat vereist in de eerste plaats dat alle geledin gen van de raad, zo veel als mogelijk is, over dezelfde informatie beschikken. Maar dat betekent ook een communicatieve houding tussen dagelijks en algemeen bestuur, alsmede tussen de geledingen van het algemeen bestuur. Bestuurlijke Al geruime tijd is in discussie of de organisatie van het openbaar bestuur in Neder- organisatie in land nog in voldoende mate is afgestemd op de problematiek van deze tijd. Om enig Friesland zicht te krijgen op de problematiek in Friesland en de mogelijke oplossingen, is in 1994 het project Bestuurlijke Vernieuwing Friesland gestart. Het Rijk, de provincie en de Friese gemeenten hebben met elkaar afgesproken te willen werken aan nieuwe bestuurlijke verhoudingen en een nieuwe stijl van provin ciaal en gemeentelijk bestuur in onze provincie. Deze stijl zal worden gekenmerkt door heldere bestuurlijke verhoudingen, welk bestuur is voor welke taak verantwoor delijk, en een open en communicatieve relatie tussen burgers en bestuur en tussen de besturen onderling. Wij onderschrijven de noodzaak om voor Friesland een proces van bestuurlijke vernieuwing in te gaan. Dit betekent dat wij mee willen werken aan en nadenken over nieuwe bestuurlijke verhoudingen en een nieuwe bestuursstijl in Friesland. Wij zijn van mening dat het bestuur in Friesland efficiënter en effectiever kan worden ingericht. Het bestuur in Friesland moet beter, slagvaardiger en voor de burgers doorzichtiger worden. Uitgangspunten Bij de taakverdeling tussen overheden geldt voor ons als uitgangspunt dat het bestuur zodanig is ingericht dat: 1. het de grote maatschappelijke veranderingen van nu én van de 21e eeuw ook aan kan. 2. taken naar het bestuur moeten die het dichtst bij de burgers staan; met andere woorden taken moeten op lokaal niveau worden uitgeoefend tenzij overtuigend is aangetoond dat dat niet mogelijk of doelmatig is. Het beginsel van de omge keerde bewijslast dus. Als men dit uitgangspunt serieus neemt is het ondenkbaar dat de schaal van de kleinste gemeente maatstaf is bij de toedeling van taken aan provincie of de ge meenten. Als de provinciehoofdstad een taak aan kan en de kleinste gemeente niet, zou differentiatie een mogelijke oplossing kunnen zijn. 3. het bestuur in Friesland voldoet aan de eisen van doelmatigheid, doorzichtigheid, integraliteit en democratische legitimatie. Naast deze uitgangspunten moet er een duidelijke relatie worden gelegd met de maatschappelijke samenhang van een gebied (wonen, werken, recreëren enz.) en de bestuurlijke organisatie in dat gebied, inclusief de schaal waarop dat bestuur zich af speelt. Het in gang gezette proces van maatschappelijke schaalvergroting stoort zich namelijk absoluut niet aan gemeente- of provinciegrenzen. Is die relatie niet duidelijk of zelfs afwezig, dan is er geen integraal en effectief bestuur te voeren. Ook in Maatschappelijke samenhang 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 379