Perspectiefriota 1996 - 1999 Tot slot wijzen wij op het belang van goede voorzieningen voor de (tussenschoolse) opvang van kinderen van werkende ouders. Te veel kansen, met name in het MKB blijven onbenut. Onze voorstellen terzake van de Kinderopvang zijn neergelegd in een nota, een visie op de Tussenschoolse Opvang is verwoord in een concept beleidsnota. Conform het Collegeprogramma 1994-1998 willen wij ons inzetten voor een verdere kwaliteitsverbetering van de kinderopvang door o.a. een uitbreiding van het uitvoe rend personeel. Dit kan worden bereikt door de inzet van zgn. Melkertbanen. Voor de realisering van bovenstaande worden de volgende maatregelen voorgesteld: Maatregelen - intensivering van de acquisitie door een structurering van de ambtelijke capaci teit; - participatie in Netwerk Friesland; - telematica-project; - startersintitiatieven. - beleidsvisie GDV (grootschalige detailhandel vestigingsplaatsen) - verruiming stimuleringsfonds werkgelegenheid marktsector - professionalisering Tussenschoolse Opvang - handhaven aantal kindplaatsen in kinderdagverblijven - verbeteren kwaliteit kinderopvang b)Bestrijding van de werkloosheid De ontwikkeling van de additionele werkgelegenheid is een ander gebied waar kansen liggen om invulling te geven aan het werkgelegenheidsbeleid. Op het terrein van het activerend arbeidsmarktbeleid is in Leeuwarden veel bereikt. Er is een stedelijke samenwerkingsverband voor de additionele werkgelegenheid opgericht en met het RBA wordt op meerdere terreinen nauw samengewerkt. Recentelijk zijn er voor de gemeente nieuwe wegen geopend om meer mensen aan werk te helpen. Deze nieuwe mogelijkheden zijn door het rijk gepresenteerd in het kader van het Grote Stedenbeleid. Het gaat om de bundeling van middelen en om een vergroting van de samenhang tussen verschillende beleidsterreinen. Voor Leeuwarden is het een kans om een vernieuwende en geïntensiveerde aanpak op het terrein van de werkloosheidsbestrijding te realiseren. Via een drietal maatregelen willen wij een extra stimulans geven aan de vergroting van de werkgelegenheid voor met name langdurig werklozen. Allereerst gaat het om de creatie van, volledig door het rijk gesubsidieerde banen, de zogenaamde Melkert I-banen. Naar verwachting zal Leeuwarden de mogelijkheid krijgen om in de komende jaren 500 van dergelijke reguliere banen te gaan ontwik kelen. Het gaat om banen op het gebied van openbare veiligheid, toezicht, kinderop vang en zorg. Daarnaast biedt het rijk de mogelijkheid om in het kader van een experiment, werk te scheppen door te werken met inzet van uitkeringsgelden. Door Leeuwarden is een experiment-aanvraag ingediend om 500 experimentbanen te scheppen. Bij toekenning zullen 300 banen in de marktsector en 200 banen in de collectieve sector worden 14 Perspectiefnota 1996 - 1999 ontwikkeld. Met name de mogelijkheden om in de marktsector te opereren willen wij tot het uiterste benutten. Zodoende zal het mogelijk zijn om in Leeuwarden een tweede 1.000 banenplan te ontwikkelen en tot uitvoering te brengen. De derde mogelijkheid is dat het voor gemeenten mogelijk wordt om op beperkte schaal te experimenteren met activiteiten met behoud van uitkering. Deze experimen ten zijn bedoeld om mensen in de bijstand, die niet of nauwelijks kansen hebben op de arbeidsmarkt, via alternatieve vormen van arbeid te activeren en betrokken te houden bij de samenleving. Naast het feit dat met deze maatregelen een stimulans aan de werkgelegenheid wordt gegeven, kan met de uitvoering van de werkzaamheden die alle nieuwe banen zullen meebrengen een bijdrage worden geleverd aan de voorstellen in het kader van het Grote Stedenbeleid. Tot slot: ook in de preventieve sfeer is er een belangrijke rol weggelegd voor de gemeente bij de bestrijding van werkloosheid. Zowel de omvang als de hardnekkigheid van het verschijnsel voortijdig schoolver laten baart ons zorgen. Leerlingen die zonder diploma de school verlaten hebben slechte perspectieven op de arbeidsmarkt en lopen het risico te vervreemden van de samenleving. In dat kader is het wenselijk dat er maatregelen worden getroffen met een preven tieve werking die het schoolverzuim en het voortijdig verlaten van de school tegengaan. Deze maatregelen hebben wij verwoord in de nota Leerplicht en leerlin genzorg. Op rijksniveau is een nota in voorbereiding met betrekking tot een herziening van het onderwijsvoorrangsbeleid. De verwachting is dat de rol van de gemeenten ten aanzien van het onderwijsvoorrangsbeleid zal worden versterkt. Wij zullen bezien op welke wijze wij deze eigen beleids ruimte kunnen invullen. - Ontwikkeling additionele werkgelegenheidsprojecten - Formatie t.b.v. stedelijke projectorganisatie - Intensivering trajectontwikkeling en bemiddeling samen met het arbeidsbureau Leeuwarden - Instellen Fonds Scholing - Versterking leerplichtcontrole - Stimuleren onderwijsvoorrangsbeleid c)Versterking van het produktiemilieu De derde factor die kansen biedt om te komen tot een verbetering van de werkgele genheid in Leeuwarden is een versterking van het produktiemilieu. In de structuurschets Leeuwarden Open Stad wordt de ruimtelijke ontwikkeling van de stad gekoppeld aan de uitbouw van het hoofdwegennet. De aanleg van de ontbrekende schakels in de A31 is in deze opzet een onbetwiste noodzaak. De 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 382