Perspectiefriota 1996 - 1999
Tot slot wijzen wij op het belang van goede voorzieningen voor de (tussenschoolse)
opvang van kinderen van werkende ouders. Te veel kansen, met name in het MKB
blijven onbenut. Onze voorstellen terzake van de Kinderopvang zijn neergelegd in
een nota, een visie op de Tussenschoolse Opvang is verwoord in een concept
beleidsnota.
Conform het Collegeprogramma 1994-1998 willen wij ons inzetten voor een verdere
kwaliteitsverbetering van de kinderopvang door o.a. een uitbreiding van het uitvoe
rend personeel. Dit kan worden bereikt door de inzet van zgn. Melkertbanen.
Voor de realisering van bovenstaande worden de volgende maatregelen voorgesteld:
Maatregelen - intensivering van de acquisitie door een structurering van de ambtelijke capaci
teit;
- participatie in Netwerk Friesland;
- telematica-project;
- startersintitiatieven.
- beleidsvisie GDV (grootschalige detailhandel vestigingsplaatsen)
- verruiming stimuleringsfonds werkgelegenheid marktsector
- professionalisering Tussenschoolse Opvang
- handhaven aantal kindplaatsen in kinderdagverblijven
- verbeteren kwaliteit kinderopvang
b)Bestrijding van de werkloosheid
De ontwikkeling van de additionele werkgelegenheid is een ander gebied waar
kansen liggen om invulling te geven aan het werkgelegenheidsbeleid. Op het terrein
van het activerend arbeidsmarktbeleid is in Leeuwarden veel bereikt. Er is een
stedelijke samenwerkingsverband voor de additionele werkgelegenheid opgericht en
met het RBA wordt op meerdere terreinen nauw samengewerkt.
Recentelijk zijn er voor de gemeente nieuwe wegen geopend om meer mensen aan
werk te helpen. Deze nieuwe mogelijkheden zijn door het rijk gepresenteerd in het
kader van het Grote Stedenbeleid. Het gaat om de bundeling van middelen en om
een vergroting van de samenhang tussen verschillende beleidsterreinen. Voor
Leeuwarden is het een kans om een vernieuwende en geïntensiveerde aanpak op het
terrein van de werkloosheidsbestrijding te realiseren.
Via een drietal maatregelen willen wij een extra stimulans geven aan de vergroting
van de werkgelegenheid voor met name langdurig werklozen.
Allereerst gaat het om de creatie van, volledig door het rijk gesubsidieerde banen, de
zogenaamde Melkert I-banen. Naar verwachting zal Leeuwarden de mogelijkheid
krijgen om in de komende jaren 500 van dergelijke reguliere banen te gaan ontwik
kelen. Het gaat om banen op het gebied van openbare veiligheid, toezicht, kinderop
vang en zorg.
Daarnaast biedt het rijk de mogelijkheid om in het kader van een experiment, werk
te scheppen door te werken met inzet van uitkeringsgelden. Door Leeuwarden is een
experiment-aanvraag ingediend om 500 experimentbanen te scheppen. Bij toekenning
zullen 300 banen in de marktsector en 200 banen in de collectieve sector worden
14
Perspectiefnota 1996 - 1999
ontwikkeld. Met name de mogelijkheden om in de marktsector te opereren willen wij
tot het uiterste benutten.
Zodoende zal het mogelijk zijn om in Leeuwarden een tweede 1.000 banenplan te
ontwikkelen en tot uitvoering te brengen.
De derde mogelijkheid is dat het voor gemeenten mogelijk wordt om op beperkte
schaal te experimenteren met activiteiten met behoud van uitkering. Deze experimen
ten zijn
bedoeld om mensen in de bijstand, die niet of nauwelijks kansen hebben op de
arbeidsmarkt, via alternatieve vormen van arbeid te activeren en betrokken te houden
bij de samenleving.
Naast het feit dat met deze maatregelen een stimulans aan de werkgelegenheid wordt
gegeven, kan met de uitvoering van de werkzaamheden die alle nieuwe banen zullen
meebrengen een bijdrage worden geleverd aan de voorstellen in het kader van het
Grote Stedenbeleid.
Tot slot: ook in de preventieve sfeer is er een belangrijke rol weggelegd voor de
gemeente bij de bestrijding van werkloosheid.
Zowel de omvang als de hardnekkigheid van het verschijnsel voortijdig schoolver
laten baart ons zorgen. Leerlingen die zonder diploma de school verlaten hebben
slechte perspectieven op de arbeidsmarkt en lopen het risico te vervreemden van de
samenleving.
In dat kader is het wenselijk dat er maatregelen worden getroffen met een preven
tieve werking die het schoolverzuim en het voortijdig verlaten van de school
tegengaan. Deze maatregelen hebben wij verwoord in de nota Leerplicht en leerlin
genzorg.
Op rijksniveau is een nota in voorbereiding met betrekking tot een herziening van het
onderwijsvoorrangsbeleid. De verwachting is dat de rol van de gemeenten ten
aanzien van
het onderwijsvoorrangsbeleid zal worden versterkt. Wij zullen bezien op welke wijze
wij deze eigen beleids
ruimte kunnen invullen.
- Ontwikkeling additionele werkgelegenheidsprojecten
- Formatie t.b.v. stedelijke projectorganisatie
- Intensivering trajectontwikkeling en bemiddeling samen met het arbeidsbureau
Leeuwarden
- Instellen Fonds Scholing
- Versterking leerplichtcontrole
- Stimuleren onderwijsvoorrangsbeleid
c)Versterking van het produktiemilieu
De derde factor die kansen biedt om te komen tot een verbetering van de werkgele
genheid in Leeuwarden is een versterking van het produktiemilieu.
In de structuurschets Leeuwarden Open Stad wordt de ruimtelijke ontwikkeling van
de stad gekoppeld aan de uitbouw van het hoofdwegennet. De aanleg van de
ontbrekende schakels in de A31 is in deze opzet een onbetwiste noodzaak. De
15