Perspectiefnota 1996 - 1999 landelijk gebied en de dorpen op te stellen. Dit vooral gezien de samenhang tussen het Leeuwarder landelijk gebied en het aansluitend gebied in de wijdere omgeving. Maetregelen - opstellen integrale visie landelijk gebied en dorpen e)Wonen De leefbaarheid is in het onlangs uitgebrachte Woningmarktplan op twee manieren uitgewerkt. In de eerste plaats betreft dit het streven om voor elke inwoner van Leeuwarden passende woonruimte te bieden. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar de huisvesting van de zwakke en kwetsbare leden van de samenleving. In de tweede plaats streven wij naar een optimale differentiatie van woningaanbod en woonmilieus teneinde de huidige en toekomstige bewoners een op hun wensen afgestemd woonmilieu en woningtype te kunnen aanbieden. Beheer woning- Het toekomstige Leeuwarden is voor een groot deel al gebouwd. Goed beheer van voorraad bestaande woningen en woonomgeving is dan ook een essentiële voorwaarde voor de kwaliteit van het wonen in de toekomst. Daartoe is strategisch bouwkundig kwali teitsbeheer van de particuliere woningvoorraad van belang, evenals een actieve leeg- standsbestrijding, het zorgvuldig beheer en de inzet van middelen daar waar het nodig is. In dat kader heeft de oostkant van de stad prioriteit. Maetregelen - ontwikkelen van wijk- en projectplannen voor het oostelijk stadsdeel Nieuwbouw Om passende woonruimte te kunnen bieden is het noodzakelijk dat er nieuwbouw gepleegd wordt. Vrijstaande en twee onder éénkapwoningen in de koopsector zijn het meest gewenst. Het nieuwbouwbeleid willen wij vooral richten op de midden- en hogere inkomens. Hiermee willen wij voorkomen dat deze groepen (met name de jongere gezinnen) uit Leeuwarden wegtrekken. Daarnaast willen wij met dit beleid de doorstroming bevorderen. - realisering van het huidige nieuwbouwprogramma De stad vernieuwt altijd. Toch duiden we een verzameling projecten aan als stadsver nieuwing en dekken die (mede) uit het gelijknamige fonds. De stadsvernieuwing richt zich de eerstkomende jaren, zolang er nog sprake is van een rijksbijdrage, op het realiseren van de "oude" projecten, het strategisch bouwkundig kwaliteitsbeheer van de slechtste delen van de particuliere woningvoorraad en op die na-oorlogse wijken die er het slechts aan toe zijn. De sterk teruglopende rijksbijdrage voor de stadsvernieuwing noopt tot het ontwik kelen van een beleid "voorbij de stadsvernieuwing". Maatregelen - realisering oude projecten. - Stimulering verbetering 2000 slechtste particuliere woningen. - Stadsvernieuwingsprojecten voor Heechterp, Schepenbuurt en Bilgaard. - Ontwikkelen aanpak "voorbij de stadsvernieuwing f) Buurt en wijkgerichte aanpak Aanpak van de fysieke omgeving alleen is uit oogpunt van leefbaarheid niet vol doende. Daarom wordt in wijkplannen uitgegaan van een integrale aanpak van de problemen op het gebied van zorg, leefbaarheid en werk en veiligheid. Het centrale instrument daarvoor is het jaarlijks Activiteitenprogramma buurten, wijken en dorpen alsmede een jaarlijks overleg met genoemde instanties over de aanpak in het komende jaar. Maatregelen Stadsvernieuwing 22 Perspectiefnota 1996 - 1999 Maatregelen Al in 1988 is in de nota "Bewonersparticipatie en buurtbeheer" aangegeven dat het niveau van de wijk om twee redenen voor het gemeentelijk beleid van belang is. Ten eerste omdat op wijkniveau rond de dagelijkse leefomgeving een direct(er) contact tussen bestuur en burger plaats vindt, ten tweede omdat juist op het wijkniveau beleid (zowel voorbereiding en -uitvoering) moet worden gecoördineerd en zelfs geïntegreerd. Binnen de wijkaanpak komen (voor zover nodig) steeds alle gemeentelijke beleids sectoren aan de orde. Oplossingen voor de problemen zullen gezamenlijk met de betrokkenen moeten worden gevonden. Bijzondere aandacht wordt hierbij besteed aan het activeren van mensen die zich in een sociaal en/of maatschappelijk isolement bevinden. Het buurt- en wijkwerk vormt een bindende factor in buurt en wijk. De accommoda ties spelen daarin een belangrijke rol. Effectieve inzet van middelen is dan ook van belang. Een van de zaken die tot nu toe uit het lopende onderzoek blijkt is dat buurtorganisaties (gelet op het uitoefenen van functies) de mogelijkheid om een beroep te doen op professionele ondersteuning ontberen. De maatschappelijke overlast als gevolg van de verslaafdenproblematiek is een kwestie die in een aantal wijken extra aandacht vraagt. Een beleidsnota zal worden voorbereid. - aanpassen organisatie en werkwijze stedelijke planning en coördinatie wijkplan nen - signalering (via het wijksignaleringssysteem), - jaarlijks overleg met de wijkorganisatie - uitvoeringscoördinatie (via het Jaarprogramma). - onderhoud accommodaties incl kunstuitingen - Spreiding accommodaties - Professionele ondersteuning H. W.L. - Beleid tegen overlast verslaafden (zie rubr. zorg) g) sport en recreatievoorzieningen De individualisering, de wijziging van leefpatronen, toename van vrije tijd en van belangstelling voor "gezondere" leefwijzen leiden tot de vraag naar: - enerzijds kwalitatief goede sportvoorzieningen en - anderzijds naar mogelijkheden voor individuele activiteiten, zoals wandelen, fietsen, volkstuinieren, etc. Maatregelen Het stimuleren dan wel faciliteren van sportdeelname beschouwen wij als een belangrijke gemeentelijke taak. In dat kader leggen wij het accent op het instandhou den van een goed voorzieningenniveau, het betaalbaar houden van sportdeelname en het ontwikkelen en/of aanbieden van activiteiten aan achterstandsgroepen. - versnelde ruimtelijke ordeningsprocedures en voorfinanciering voor aanleg/bouw sportvoorzieningen te Wirdum - onderzoek strategische keuze exploitatie zwemaccommodaties - recreatieve vaarroute Akkrum-Leeuwarden 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 386