Perspectiefnota 1996 - 1999
landelijk gebied en de dorpen op te stellen. Dit vooral gezien de samenhang tussen
het Leeuwarder landelijk gebied en het aansluitend gebied in de wijdere omgeving.
Maetregelen - opstellen integrale visie landelijk gebied en dorpen
e)Wonen
De leefbaarheid is in het onlangs uitgebrachte Woningmarktplan op twee manieren
uitgewerkt. In de eerste plaats betreft dit het streven om voor elke inwoner van
Leeuwarden passende woonruimte te bieden. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit
naar de huisvesting van de zwakke en kwetsbare leden van de samenleving. In de
tweede plaats streven wij naar een optimale differentiatie van woningaanbod en
woonmilieus teneinde de huidige en toekomstige bewoners een op hun wensen
afgestemd woonmilieu en woningtype te kunnen aanbieden.
Beheer woning- Het toekomstige Leeuwarden is voor een groot deel al gebouwd. Goed beheer van
voorraad bestaande woningen en woonomgeving is dan ook een essentiële voorwaarde voor de
kwaliteit van het wonen in de toekomst. Daartoe is strategisch bouwkundig kwali
teitsbeheer van de particuliere woningvoorraad van belang, evenals een actieve leeg-
standsbestrijding, het zorgvuldig beheer en de inzet van middelen daar waar het
nodig is. In dat kader heeft de oostkant van de stad prioriteit.
Maetregelen - ontwikkelen van wijk- en projectplannen voor het oostelijk stadsdeel
Nieuwbouw Om passende woonruimte te kunnen bieden is het noodzakelijk dat er nieuwbouw
gepleegd wordt. Vrijstaande en twee onder éénkapwoningen in de koopsector zijn het
meest gewenst. Het nieuwbouwbeleid willen wij vooral richten op de midden- en
hogere inkomens. Hiermee willen wij voorkomen dat deze groepen (met name de
jongere gezinnen) uit Leeuwarden wegtrekken. Daarnaast willen wij met dit beleid
de doorstroming bevorderen.
- realisering van het huidige nieuwbouwprogramma
De stad vernieuwt altijd. Toch duiden we een verzameling projecten aan als stadsver
nieuwing en dekken die (mede) uit het gelijknamige fonds. De stadsvernieuwing richt
zich de eerstkomende jaren, zolang er nog sprake is van een rijksbijdrage, op het
realiseren van de "oude" projecten, het strategisch bouwkundig kwaliteitsbeheer van
de slechtste delen van de particuliere woningvoorraad en op die na-oorlogse wijken
die er het slechts aan toe zijn.
De sterk teruglopende rijksbijdrage voor de stadsvernieuwing noopt tot het ontwik
kelen van een beleid "voorbij de stadsvernieuwing".
Maatregelen - realisering oude projecten.
- Stimulering verbetering 2000 slechtste particuliere woningen.
- Stadsvernieuwingsprojecten voor Heechterp, Schepenbuurt en Bilgaard.
- Ontwikkelen aanpak "voorbij de stadsvernieuwing
f) Buurt en wijkgerichte aanpak
Aanpak van de fysieke omgeving alleen is uit oogpunt van leefbaarheid niet vol
doende. Daarom wordt in wijkplannen uitgegaan van een integrale aanpak van de
problemen op het gebied van zorg, leefbaarheid en werk en veiligheid. Het centrale
instrument daarvoor is het jaarlijks Activiteitenprogramma buurten, wijken en dorpen
alsmede een jaarlijks overleg met genoemde instanties over de aanpak in het
komende jaar.
Maatregelen
Stadsvernieuwing
22
Perspectiefnota 1996 - 1999
Maatregelen
Al in 1988 is in de nota "Bewonersparticipatie en buurtbeheer" aangegeven dat het
niveau van de wijk om twee redenen voor het gemeentelijk beleid van belang is. Ten
eerste omdat op wijkniveau rond de dagelijkse leefomgeving een direct(er) contact
tussen bestuur en burger plaats vindt, ten tweede omdat juist op het wijkniveau
beleid (zowel voorbereiding en -uitvoering) moet worden gecoördineerd en zelfs
geïntegreerd.
Binnen de wijkaanpak komen (voor zover nodig) steeds alle gemeentelijke beleids
sectoren aan de orde.
Oplossingen voor de problemen zullen gezamenlijk met de betrokkenen moeten
worden gevonden. Bijzondere aandacht wordt hierbij besteed aan het activeren van
mensen die zich in een sociaal en/of maatschappelijk isolement bevinden.
Het buurt- en wijkwerk vormt een bindende factor in buurt en wijk. De accommoda
ties spelen daarin een belangrijke rol. Effectieve inzet van middelen is dan ook van
belang. Een van de zaken die tot nu toe uit het lopende onderzoek blijkt is dat
buurtorganisaties (gelet op het uitoefenen van functies) de mogelijkheid om een
beroep te doen op professionele ondersteuning ontberen.
De maatschappelijke overlast als gevolg van de verslaafdenproblematiek is een
kwestie die in een aantal wijken extra aandacht vraagt. Een beleidsnota zal worden
voorbereid.
- aanpassen organisatie en werkwijze stedelijke planning en coördinatie wijkplan
nen
- signalering (via het wijksignaleringssysteem),
- jaarlijks overleg met de wijkorganisatie
- uitvoeringscoördinatie (via het Jaarprogramma).
- onderhoud accommodaties incl kunstuitingen
- Spreiding accommodaties
- Professionele ondersteuning H. W.L.
- Beleid tegen overlast verslaafden (zie rubr. zorg)
g) sport en recreatievoorzieningen
De individualisering, de wijziging van leefpatronen, toename van vrije tijd en van
belangstelling voor "gezondere" leefwijzen leiden tot de vraag naar:
- enerzijds kwalitatief goede sportvoorzieningen en
- anderzijds naar mogelijkheden voor individuele activiteiten, zoals wandelen,
fietsen, volkstuinieren, etc.
Maatregelen
Het stimuleren dan wel faciliteren van sportdeelname beschouwen wij als een
belangrijke gemeentelijke taak. In dat kader leggen wij het accent op het instandhou
den van een goed voorzieningenniveau, het betaalbaar houden van sportdeelname en
het ontwikkelen en/of aanbieden van activiteiten aan achterstandsgroepen.
- versnelde ruimtelijke ordeningsprocedures en voorfinanciering voor aanleg/bouw
sportvoorzieningen te Wirdum
- onderzoek strategische keuze exploitatie zwemaccommodaties
- recreatieve vaarroute Akkrum-Leeuwarden
23