Perspectiefnota 1996 - 1999
Het blijkt dat de toestroom van allochtone peuters nog stagneert aangezien de ouders
niet voldoende kunnen worden bereikt. Derhalve vindt er nog geen vervolg plaats op
de Opstap(je)- projecten. Wij zijn van mening dat er een doorstroom van 50%
mogelijk moet zijn.
Vanuit de raad is meermalen het verzoek gekomen om ten behoeve van het peuter-
speelzaalwerk kwaliteitseisen gekoppeld aan een vergunningenstelsel te ontwikkelen.
Mede gelet op de toename van het aantal particuliere speelzalen wordt de wens tot
het ontwikkelen van een vergunningenstelsel groter.
Maatregelen - Uitbreiding capaciteit div. locaties
- Ontwikkelen kwaliteitseisen en vergunningenstelsel
- Voorlichting allochtone ouders
j) Onderwijs
Internationale Schakelklas (ISK)
Sinds de oprichting wordt de ISK geconfronteerd met tekorten op de begroting als
gevolg van de ontoereikende rijksvergoeding en de speciale leermiddelen die dit
onderwijs vraagt. Wij willen de beide scholengemeenschappen niet belasten met de
tekorten die het gevolg zijn van een algemene gemeentelijke voorziening. Daarom
zou er een aanvullend budget beschikbaar besteld moeten worden.
Maatregelen - Aanvullend budget Internationale Schakelklas
Arbobeleid onderwijs
Met ingang van 1 april 1994 is de Arbeidsomstandighedenwet van kracht geworden
voor het onderwijs. Dat betekent dat er in de komende jaren beleid moet worden
ontwikkeld op dit punt en dat de noodzakelijke voorzieningen moeten worden getrof
fen. De inspectie heeft na onderzoek bij een aantal scholen geëist dat er op korte
termijn een plan van aanpak en uitvoeringsplan wordt opgesteld. De bekostiging van
de uitvoering van deze wettelijke voorschriften zal niet geheel uit de reguliere bud
getten kunnen worden bekostigd.
Maatregelen - Aanvullend budget
28
5 BEDRIJFSVOERING
5.1 Bedrijfsvoering waarom
In toenemende mate bevindt het lokaal bestuur en daarmee het gemeentelijk "bedrijf"
zich in een turbulente en dynamische omgeving. Genoemd kunnen worden
- krimpende middelen;
- terugtredende overheid;
- kritischer klanten;
- technologische ontwikkelingen;
- nieuwe wetgeving;
- bestuurlijke vernieuwing.
Een en ander maakt keuzes nodig inzake (politieke) doelen enerzijds, en de te ont
plooien activiteiten en de in te zetten middelen anderzijds. De afnemende beschik
baarheid van middelen betekent voor de ambtelijke organisatie dat steeds kritischer
omgegaan moet worden met de inzet van de middelen en de wijze waarop activiteiten
worden uitgevoerd.
Dit geldt zowel bij de implementatie van nieuw beleid, als bij de uitvoering van
reguliere activiteiten. Reguliere activiteiten vallen veelal in de categorie uitvoerende
werkzaamheden. Juist reguliere/uitvoerende activiteiten lenen zich voor besturing op
afstand en controle achteraf, omdat ze politiek- bestuurlijk verhoudingsgewijs
eenvoudig zijn te beheersen, en een beperkt politiek afbreukrisico met zich mee
brengen.
Sturing op hoofdlijnen en controle achteraf zijn alleen mogelijk als er sprake is van
een open bestuurscultuur, waarbij de gemeenteraad en het college tijdig kunnen be
schikken over toegesneden en volledige informatie. Versterking van de externe ge
richtheid van de ambtelijke organisatie is hierbij een belangrijke voorwaarde.
Budgettair gezien beslaan de reguliere activiteiten een groot deel van de gemeentelij
ke bestedingen, en vragen zij - mede gezien de diversiteit van diensten en produkten
en de daarmee gepaard gaande complexiteit van de inteme organisatie - om een ade
quate doelgerichte en efficiënte bedrijfsvoering en de daarbij behorende planning en
control.
Dit laatste temeer om bedrijfsmatige (afbreuk-) risico's te kunnen beperken, en de
kwaliteit van de dienstverlening en produkten te kunnen handhaven of verbeteren.
Bij de beantwoording van de vraag of de gemeentelijke beleidsmatige ambities nu en
in de toekomst kunnen worden gerealiseerd speelt derhalve naast de financiële
ruimte de "bedrijfsvoering" een belangrijke rol.
De wens en de noodzaak tot versterking van de besturing, het integraal management
en het beheer van de gemeentelijke organisatie was aanleiding om het verbete
ringsproject Leeuwarden in Stelling (LIS) te starten. Daarnaast was een herstructu-
29