Perspectiefnota 1996 - 1999 Het blijkt dat de toestroom van allochtone peuters nog stagneert aangezien de ouders niet voldoende kunnen worden bereikt. Derhalve vindt er nog geen vervolg plaats op de Opstap(je)- projecten. Wij zijn van mening dat er een doorstroom van 50% mogelijk moet zijn. Vanuit de raad is meermalen het verzoek gekomen om ten behoeve van het peuter- speelzaalwerk kwaliteitseisen gekoppeld aan een vergunningenstelsel te ontwikkelen. Mede gelet op de toename van het aantal particuliere speelzalen wordt de wens tot het ontwikkelen van een vergunningenstelsel groter. Maatregelen - Uitbreiding capaciteit div. locaties - Ontwikkelen kwaliteitseisen en vergunningenstelsel - Voorlichting allochtone ouders j) Onderwijs Internationale Schakelklas (ISK) Sinds de oprichting wordt de ISK geconfronteerd met tekorten op de begroting als gevolg van de ontoereikende rijksvergoeding en de speciale leermiddelen die dit onderwijs vraagt. Wij willen de beide scholengemeenschappen niet belasten met de tekorten die het gevolg zijn van een algemene gemeentelijke voorziening. Daarom zou er een aanvullend budget beschikbaar besteld moeten worden. Maatregelen - Aanvullend budget Internationale Schakelklas Arbobeleid onderwijs Met ingang van 1 april 1994 is de Arbeidsomstandighedenwet van kracht geworden voor het onderwijs. Dat betekent dat er in de komende jaren beleid moet worden ontwikkeld op dit punt en dat de noodzakelijke voorzieningen moeten worden getrof fen. De inspectie heeft na onderzoek bij een aantal scholen geëist dat er op korte termijn een plan van aanpak en uitvoeringsplan wordt opgesteld. De bekostiging van de uitvoering van deze wettelijke voorschriften zal niet geheel uit de reguliere bud getten kunnen worden bekostigd. Maatregelen - Aanvullend budget 28 5 BEDRIJFSVOERING 5.1 Bedrijfsvoering waarom In toenemende mate bevindt het lokaal bestuur en daarmee het gemeentelijk "bedrijf" zich in een turbulente en dynamische omgeving. Genoemd kunnen worden - krimpende middelen; - terugtredende overheid; - kritischer klanten; - technologische ontwikkelingen; - nieuwe wetgeving; - bestuurlijke vernieuwing. Een en ander maakt keuzes nodig inzake (politieke) doelen enerzijds, en de te ont plooien activiteiten en de in te zetten middelen anderzijds. De afnemende beschik baarheid van middelen betekent voor de ambtelijke organisatie dat steeds kritischer omgegaan moet worden met de inzet van de middelen en de wijze waarop activiteiten worden uitgevoerd. Dit geldt zowel bij de implementatie van nieuw beleid, als bij de uitvoering van reguliere activiteiten. Reguliere activiteiten vallen veelal in de categorie uitvoerende werkzaamheden. Juist reguliere/uitvoerende activiteiten lenen zich voor besturing op afstand en controle achteraf, omdat ze politiek- bestuurlijk verhoudingsgewijs eenvoudig zijn te beheersen, en een beperkt politiek afbreukrisico met zich mee brengen. Sturing op hoofdlijnen en controle achteraf zijn alleen mogelijk als er sprake is van een open bestuurscultuur, waarbij de gemeenteraad en het college tijdig kunnen be schikken over toegesneden en volledige informatie. Versterking van de externe ge richtheid van de ambtelijke organisatie is hierbij een belangrijke voorwaarde. Budgettair gezien beslaan de reguliere activiteiten een groot deel van de gemeentelij ke bestedingen, en vragen zij - mede gezien de diversiteit van diensten en produkten en de daarmee gepaard gaande complexiteit van de inteme organisatie - om een ade quate doelgerichte en efficiënte bedrijfsvoering en de daarbij behorende planning en control. Dit laatste temeer om bedrijfsmatige (afbreuk-) risico's te kunnen beperken, en de kwaliteit van de dienstverlening en produkten te kunnen handhaven of verbeteren. Bij de beantwoording van de vraag of de gemeentelijke beleidsmatige ambities nu en in de toekomst kunnen worden gerealiseerd speelt derhalve naast de financiële ruimte de "bedrijfsvoering" een belangrijke rol. De wens en de noodzaak tot versterking van de besturing, het integraal management en het beheer van de gemeentelijke organisatie was aanleiding om het verbete ringsproject Leeuwarden in Stelling (LIS) te starten. Daarnaast was een herstructu- 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 389