Perspectiefnota 1996 - 1999 rering noodzakelijk als antwoord op de organisatorische "gatenkaas" die was ontstaan als gevolg van de ingrijpende bezuinigings- en verzelfstandigingsoperaties van de afgelopen jaren. Met het oog op het realiseren van de LIS-doelstellingen is in de eerste fase van LIS een aantal strategische keuzen gemaakt met betrekking tot de verdeling van verant woordelijkheden en bevoegdheden tussen bestuur en ambtelijke organisatie. Het resultaat hiervan heeft zijn neerslag gevonden in de Algemene organisatieverordening en het Besturingsmodel zoals die in januari j.l. door de raad zijn vastgesteld. Daarmee is aan een belangrijke voorwaarde voldaan om de sprong te kunnen maken naar daadwerkelijke verbetering van de besturing, het integraal management en het beheer van de gemeentelijke organisatie. LIS fase 2 dient deze doelstellingen te realiseren. Naast de verdere uitwerking van de organisatiestructuur binnen de diensten, is fase 2 vooral gericht op de ontwikkeling en implementatie van instrumenten ten behoeve van de planning en beheersing; alsmede op het formuleren en realiseren van een resultaat-en klantgerichte werkwijze en houding. De systematische verbetering van de bedrijfsvoering als onderdeel van het Bestu ringsmodel en de uitgangspunten zoals vastgelegd in het rapport Leeuwarden in Stelling is een hoofdprioriteit voor de komende jaren. 5.2 Aansturing Bij beleidsinhoudelijke vraagstukken ligt de beantwoording van de "wat en waarom- vraag" primair bij het bestuur en de beantwoording van de "hoe-vraag" primair bij het ambtelijk management. Bij bedrijfsvoeringsvraagstukken ligt de beantwoording van zowel de "wat en waarom-vraag" als van de "hoe-vraag" bij het ambtelijk management. Het primaat voor de ontwikkeling van de bedrijfsvoering ligt bij de directeur Be drijfsvoering, daarbij ondersteund door de directeuren, de controllers en de diverse stafafdelingen op concern en dienstniveau. 5.3 Verbetering bedrijfsvoering Vrijwel iedere gedachte met betrekking tot bedrijfsvoering leidt tot ideeën over effec tiviteit en efficiency. Bij effectiviteit gaat het om de vraag "voldoen de activiteiten aan de geplande en gestelde doelen", met andere woorden leveren we de produkten en diensten waar de afnemer behoeft aan heeft? Efficiency gaat over de vraag zetten we de juiste (hoeveelheid) middelen in op de verschillende activiteiten Effectiviteit en efficiency zijn resultaten van een goede bedrijfsvoering. De volgende elementen liggen daaraan ten grondslag: taakstellingin de betekenis van duidelijkheid over wat, waar, met welke kwaliteit en wanneer geleverd moet worden; - structuur, de verdeling en toewijzing van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, de ordening van organisatorische posities, activiteiten en produk- tieprocessen; informatiede definiëring en ordening van de operationele en bestuurlijke gege vens; in welk laatste het stellen van taken en het meten en bijsturen van resulta ten is opgenomen; mensenmet de kennis, vaardigheden en motivatie om de toegewezen taken, ver Perspectiefnota 1996 - 1999 antwoordelijkheden en bevoegdheden nu en in de toekomst uit te kunnen oefenen. Deze elementen zullen op zowel het operationeel-, het middelen-, als het strategisch- bestuurlijk niveau uitgewerkt moeten worden, waarbij voor de bedrijfsvoering van reguliere activiteiten geldt dat de aandacht zich vooral richt op het operationele niveau, alsmede de ondersteuning daarvan vanuit het middelen-niveau. Deze vier elementen moeten worden gezien tegen de achtergrond van de organisatie cultuur (het vigerend stelsel van normen, waarden en verwachtingen binnen de organisatie) en het besturingsmodel. Bij een goede bedrijfsvoering zijn de vier elementen (mensen, informatie, structuur, taakstelling) in evenwicht. Dit evenwicht is nimmer statisch: alle onderdelen zijn altijd in beweging en vragen daarom permanent de aandacht van het management. 5.4 Bedrijfsmiddelen Een aantal aspecten vraagt bij de verbetering van de bedrijfsvoering bijzondere aandacht. a)Planning en control De begrenzing in de beschikbare bedrijfsmiddelen (personeel, organisatie, infor matie, financiën, e.d.) maakt het noodzakelijk de te ondernemen activiteiten en de inzet van bedrijfsmiddelen zorgvuldig te plannen. Om sturing mogelijk te maken zul len daarvoor (operationele) normen ontwikkeld moeten worden. Budgetterings- en voortgangsbewakingsystemen, zullen het (operationeel) ambtelijk - management moeten ondersteunen bij de te nemen beslissingen. De administratieve organisatie zal er op gericht moeten zijn dat verantwoording, control en auditing op alle niveau's binnen de organisatie mogelijk is. b)Kwaliteitsborging en instrumentenbeheer Voor het ontwikkelen - maar ook het onderhouden - van instrumenten en het vast- c.q. bijstellen van (kwaliteits)normen is de beschikbaarheid van specialistische expertise voor alle diensten onontbeerlijk. Ook hier is samenwerking tussen diensten en concern - gemeentebreed - een vereiste. Vooral waar het gaat om voldoende deskundigheid op het gebied van administratieve organisatie, de inrichting en het be heer van de informatiehuishouding, alsmede auditing is dit een bijzonder punt van aandacht. c)Opleidingen De geschetste ambities op het gebied van de verbetering van de bedrijfsvoering maken een forse investering in de opleiding en training van leidinggevenden, staf- en uitvoerende medewerkers noodzakelijk. Daarbij moet o.a. worden gedacht aan: Maatregelen - het vergroten van de kennis en vaardigheden van leidinggevenden op het gebied van (administratieve) procesanalyse, herinrichting van werkprocessen, kwaliteits zorg, nieuwe besturingsinstrumenten, het besturingsmodel, geautomatiseerde gegevensverwerking, gegevensbeheer en kantoorautomatisering; - het vergroten van de kennis en vaardigheden van (staf-) medewerkers Financiën, Personeel, Organisatie en Informatiezaken op het gebied van nieuwe besturingsin strumenten en planning en control, alsmede de bij de daarbij gevraagde nieuwe - meer service gerichte - stijl van werken. 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 390