Perspectiefnota 1996 - 1999 omvang daarvan niet altijd exact worden bepaald. Voorzieningen Voorzieningen worden gevormd wegens: a. verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs is te schatten; b. op de balansdatum bestaande risico's ter zake van bepaalde te verwachten ver plichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten; c. kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een vooraf gaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren. Bij de afweging van de inzet van middelen voor nieuw beleid en de daarbij behoren de prioriteitsstelling, achten wij het van belang over een goed inzicht te kunnen beschikken in de vermogenspositie van de gemeente. Mede door dit inzicht wordt een heroverweging mogelijk van reeds eerder geformu leerd - maar nog niet gerealiseerd - beleid en daarvoor nog beschikbare middelen. Deze heroverweging kan worden betrokken bij de discussie inzake het ontwikkelen van nieuw beleid. Hiervoor zullen de reserves en voorzieningen de komende periode geactualiseerd moeten worden en hebben wij de directies verzocht: 1gedetailleerd inzicht te verschaffen omtrent de stand van zaken ten aanzien van reserves, kapitaalskredieten en voorzieningen; 2. naast het geven van een verantwoording over het verloop daarvan tevens een overzicht/meerjarenraming samen te stellen over de nog te verwachten uitga ven, vertaald in nog te treffen maatregelen; 3. de werkelijke waarde-omvang van voorzieningen, reserves, aandelen en onroerende goederen aan te geven. Het totaal van reserves en voorzieningen is alsvolgt uit te splitsen: DSM DSB DESZ DUZ DBZ Concern Totaal Best.res. a. b. d. 12,4 2.1 2,6 2,0 O» fvi CO 12,4 2,5 2.3 O O 33.7 2.9 11.8 Alg. res. (incl. res '94 Telekabel 31 11.3 11.3 31 Overige alg. res. 9,4 0.8 17,9 28,1 Voorzieningen 31,8 3,8 0,3 6,8 1.6 44,3 Totaal 55,7 8,4 42,7 21,7 3,1 31,5 163,1 42 Perspectiefnota 1996 - 1999 Meerwaarde vermogensbe standdelen Aandelen Beheer Naast de uit de boeken blijkende reserves is er de vraag of er ook sprake kan zijn van gemeentelijke eigendommen met een aanmerkelijk hogere waarde dan waarvoor zij in de boeken staan. Daarbij gaat het met name om waarde van aandelen en onroerende goederen. De op dit moment in het bezit van de gemeente zijnde aandelenpakketten zijn niet vrij verhandelbaar, dat wil zeggen dat als de gemeente de aandelen van de hand wil doen ze eerst aan de andere aandeelhouders(meestal gemeenten) moeten worden aangeboden. Dat heeft tot gevolg dat het op dit moment moeilijk is de marktwaarde van die aandelen vast te stellen en niet mogelijk is deze waarde te realiseren. Wij zijn samen met andere gemeenten bezig op dit punt actie te ondernemen, dit zijn echter zeer lange termijn trajecten. Het meest interessant in dit verband zijn de aandelen Bouwfonds Nederlandse Gemeenten waarvan de waarde wordt geschat op tussen de f 9 en f 19 miljoen. De acties van de gemeenten hebben er al wel toe geleid dat er toezeggingen zijn dat het dividend omhoog zal gaan in 1995 tot f 178.000,= en in 1996 tot f 380.000,=, maar hebben nog geen succes gehad op het terrein van de vrije verhandelbaarheid van de aandelen. Aan de hand van nog te bepalen criteria zal onderzocht worden in hoeverre het aanbeveling verdient om de reserves qua beheer bij de directie Bedrijfsvoering onder te brengen. De fondsen en voorzieningen zouden onder het beheer van de diensten dienen te vallen. Gemeentelijke Medio 1995 zult u gerapporteerd worden over de stand van zaken t.a.v. de gemeen- gebouwen telijke gebouwen en de meest optimale beheersvorm. Wij streven ernaar u bij MARAP-2-1995 nader te kunnen informeren. 43

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 396