Perspectiefnota 1996 - 1999
Uitgaande van uitvoering van het bestaande beleid doet zich een aantal mee- en
tegenvallers voor welke of wel deels een exogeen karakter hebben of wel tijdelijk
niet binnen de bestaande begroting kunnen worden opgevangen omdat maatregelen
ter bestrijding van de tegenvallers niet op korte termijn kunnen worden doorgevoerd.
Een specificatie van deze mee- en tegenvallers is opgenomen in bijlage 2.
Ervaringen uit het verleden hebben geleerd dat zich steeds weer onvoorziene nieuwe
tegenvallers voordoen. Daarom zijn in dit overzicht ook opgenomen stelposten voor
toekomstige tegenvallers, met een totaalbedrag van f 3,5 miljoen (0,5 miljoen in
1996, in de jaren 1997 t/m 1999 oplopend met f 1 miljoen per jaar).
In de meerjarenramingen 1994 t/m 1997 bedroeg deze stelpost f 8,25 miljoen (3 x f
2,75 miljoen) in de daaraan voorafgaande meerjarenramingen f 3,75 miljoen (3 x f
1,25 miloen). In alle jaren hebben de daadwerkelijke tegenvallers de stelposten ruim
schoots overtroffen. Wij zijn echter van mening dat de in het kader van Lis te nemen
maatregelen op het terrein van de verbetering van het financieel management en
beheer zullen leiden tot terugdringing van toekomstige tegenvallers en deze zullen
beperken tot ontwikkelingen met een echt exogeen karakter.
Versterking De algemene reserve is de enige volledig vrije reserve voor het opvangen van
algemene reserve incidentele tegenvallers. Hoewel onze meerjarenraming structureel sluit, zijn er in de
eerste jaren nog incidentele tekorten. Deze incidentele tekorten kunnen gedekt
worden uit de algemene reserve er van uitgaande dat daaraan uit het rekeningover
schot van 1994 a f 6,0 miljoen wordt toegevoegd.
De algemene reserve nadert dan echter tot de door ons vastgestelde ondergrens van f
3 miljoen. Omdat verwacht mag worden dat ook de komende jaren incidenteel nog
wel afboekingen ten laste van de algemene reserve zullen moeten plaatsvinden, (1994
ca f 0,8 miljoen, 1995 over de eerste vier maanden f 0,4 miljoen) is de verwachting
reëel dat de algemene reserve daalt beneden het afgesproken minimum. Daarom is
versterking van de algemene reserve noodzakelijk. In de jaren 1993 t/m 1996 is
resp. wordt f 1,5 miljoen in de algemene reserve gestort, waartoe reeds besloten is
bij de vaststelling van de begroting 1993. Wij stellen u voor deze storting in de
resterende jaren van de beleidsperiode, te weten 1997 t/m 1999, voort te zetten. In
bijlage 5 is een overzicht opgenomen van het verloop van de algemene reserve.
d)Ruimtescheppende maatregelen
Optimaliserings
operatie
1995
1996
1997
1998
1999
Totaal
0,0
0,5
0,3
0,8
1,3
2,9
De maatschappelijke roep om enerzijds zo goed mogelijke voorzieningen en ander
zijds zo laag mogelijke belastingen en tarieven verplicht de gemeente tot het efficiënt
uitvoeren van haar werkzaamheden. Hoewel het instrumentarium daarvoor deels nog
ontwikkeld moet worden heeft de directieraad besloten de optimalisering van de
organisatie tot permanent aandachtspunt te maken. Onder optimalisering wordt in dit
verband verstaan verhoging van de efficiency en aanpassing van de bedrijfsvoering.
De directieraad ziet mogelijkheden gedurende de beleidsperiode 10% van de loonsom
van de aanwezige personeelsformatie te besparen, hetgeen neerkomt op een bedrag
van f 6,2 miljoen. Doordat er nog oude efficiency taakstellingen ingevuld worden, er
Mee- en tegen
vallers
46
Verkoop aande
len Telekabel
Perspectiefnota 1996 - 1999
geld nodig is voor flankerend beleid en besparingen deels ten goede komen aan de
afnemers van de zogenaamde rendabele
sector blijft van het bruto bedrag van f 6,2 miljoen uiteindelijk een netto besparing
over van f 2,9 miljoen structureel.
Een specificatie van de taakstelling per dienst van de invulling van deze bezuiniging
is opgenomen in bijlage 3.
1995
1996
1997
1998
1999
Totaal
2,3
2,3
In de Perspectiefnota 1995 hebben wij ons voornemen aangekondigd "om gemeente
lijke eigendommen, welke niet rechtstreeks ten gunste van de gemeentelijke exploita
tie worden aangewend en waarvan de marktwaarde de boekwaarde overtreft" te
verkopen.
Inmiddels zijn wij erin geslaagd de aandelen Telekabel van de hand te doen. Dit
heeft een boekwinst opgeleverd van rond de f 31 miljoen. Welk bedrag beschikbaar
is voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid.
Afhankelijk van de aard van de voorgenomen bestedingen kan het bedrag geheel of
gedeeltelijk incidenteel of geheel of gedeeltelijk structureel worden besteed. Een
bedrag van f31 miljoen incidenteel komt overeen met f 2,3 miljoen structureel.
Vooralsnog zijn wij in deze perspectiefnota uitgegaan van een structurele besteding
van de Telekabel-gelden.
6.6 Risico's
De gemeente loopt bij de uitvoering van haar beleid risico's. Deze risico's hebben te
maken met de bedrijfsvoering van een bedrijf met een "omzet" van ruim f 600
miljoen maar ook met het specifiek karakter van een overheidsbedrijf. Te denken
valt daarbij onder meer aan het grote aantal beleidsvelden waarop de gemeente werk
zaam is, de gevoeligheid voor maatschappelijke ontwikkelingen, de open-einde rege
lingen, de afhankelijkheid van de rijksoverheid en het feit dat bij de beleidsbepaling
en uitvoering niet alleen bedrijfseconomische argumenten doorslaggevend zijn maar
ook andere motieven een grote rol spelen.
In bijlage 4 is een overzicht van de thans bekende belangrijkste risico's opgenoemd.
6.7 Nieuw beleid
a)Ruimte nieuw beleid incidenteel/structureel
Uit de in paragraaf 6.5.1 opgenomen samenvatting blijkt dat de meerjarenraming een
structureel overschot vertoont van f 3,1 miljoen. Dit bedrag is derhalve beschikbaar
voor nieuw beleid. Daarnaast zijn nog beschikbaar de in de meerjarenraming 1995
t/m 1998 opgenomen stelposten voor nieuw beleid tot een totaal bedrag van f 1.1
miljoen. Totaal is dus beschikbaar f 4,2 miljoen. Dit bedrag is echter niet bij de start
van de beleidsperiode beschikbaar. Als we uitgaan van de begrotingsuitkomsten en
de reeds voor nieuw beleid gereserveerde middelen dan krijgen we het volgende
verloop:
47