BULAGE 4
Risicoparagraaf in het kader van Perspectief 1996.
Op de bijlage van mee- en tegenvallers is een stelpost voor overige tegenvallers opgeno
men van cumulatief 3,5 miljoen in 1999. Deze stelpost is bedoeld voor thans nog niet
nader te kwantificeren risico's.
Deze risico's betreffen o.m.
Bodemverontreiniging.
De risico's waarvoor de gemeente aansprakelijk gesteld kan worden nemen toe. Zo is de
regeling voor het in bepaalde gevallen verplicht aankopen van woningen, waarvan de
bodem verontreinigd is, per 1-1-1995 ingegaan. Ook zal de gemeente haar steentje moeten
bijdragen in de kosten van het baggerbeleidsplan.
Overige milieutaken.
Het is de vraag in hoeverre de financiële gevolgen van de wetgeving m.b.t. zonering van
terreinen binnen het egalisatiefonds grondbedrijf kunnen worden afgedekt. Er is nader
onderzoek nodig om een globale indicatie van de kosten te krijgen.
Dubieuze debiteuren erfpacht.
Van een aantal erfpachtdebiteuren moet gevreesd worden dat de openstaande vorderingen
niet geheel invorderbaar zullen zijn.
Particuliere woningverbetering.
Voor de verbetering van particuliere woningen zijn subsidies uitbetaald die mogelijk niet
door Vrom vergoed zullen worden omdat er onregelmatigheden zijn geconstateerd.
Bijdrage sociale huur- en koopwoningen.
Afhankelijk van de uitkomst van een lopende Arob-procedure tegen het rijk kan een
tegenvaller ontstaan m.b.t. de verbetering van een woning van St. Jozeph.
Interimmanagement Dienst Stadsbeheer.
Het langer inhuren van de interim-directeur, de benoeming van een nieuwe projectleider
voor het verzelfstandigingstraject en het inhuren van interim-krachten op sleutelposities
leidt t.o.v. de bestaande budgetten tot extra kosten.
De dienst zal alles in het werk stellen om de overschrijdingen te compenseren met
onderschrijdingen.
1
Inkomsten sportaccommodaties.
De exploitatieresultaten van sportaccommodaties wordt voor een belangrijk deel beïnvloed
door inkomsten van bezoekers. Omdat een juiste raming van bezoekersaantallen een
moeilijke zaak is wordt met een dergelijke inkomstenbron altijd een zeker risico gelopen.
Groot onderhoud Dienst Stadsbeheer.
Hierbij moet o.m. worden gedacht aan groot onderhoud kunstwerken, bruggen, viaducten,
verhardingen, oeververdedigingen, vijverpartijen e.d. Voor al dit soort zaken zijn in het
verleden geen gelden gereserveerd.
Ook voor een integraal rioolbeleids- en beheersplan en het baggerbeleidsplan zijn geen
gelden gereserveerd.
Verder worden nog risico's gelopen met het kostendekkend maken van begraafplaatsen, in
het verleden is geen voorziening getroffen voor verplichtingen inzake toekomstig
onderhoud.
Netto opbrengsten uit produktie Dienst Sociale Werkvoorziening.
Binnen de DSW wordt gewerkt aan een accentverlegging van industriële "binnen-
activiteiten" naar meer dienstverlenende "buiten-activiteiten". Tevens worden de eerder
ingezette initiatieven m.b.t. het uitvoeren van werkervaringsprojecten doorgezet. Naar
verwachting zal hierdoor op termijn de bedrijfseconomische positie van de DSW worden
versterkt. Voor 1995 kan het doorvoeren van deze strategische aanpassingen nog gepaard
kunnen gaan met frictieproblemen, hetgeen risico's inhoudt t.a.v. de realisatie van de
geraamde produktiecijfers. Een aanvullende voorwaarde voor de haalbaarheid van de
geraamde produktie is tevens dat in voldoende mate kan worden beschikt over opdrachten
vanuit het gemeentelijke apparaat.
Huisvesting primair en voortgezet onderwijs.
Het ligt in de bedoeling van het rijk de verantwoordelijkheid voor de huisvestingsvoorzie
ningen van het primair en voortgezet onderwijs over te dragen aan de gemeenten. De bij
het rijk beschikbare middelen komen via de algemene uitkering uit het gemeentefonds bij
de gemeenten terecht. Op deze rijksmiddelen wordt een efficiencykorting toegepast van
125 miljoen. Bovendien is er door de gemeenten (via de VNG) een inspanningsverplich
ting toegezegd m.b.t. het in dienst nemen van het thans bij de huisvesting betrokken
rijkspersoneel.
Tenslotte is door het rijk het afstoten van eigen sportvelden bij het voortgezet onderwijs
uitgesteld en gekoppeld aan de overdracht van de huisvestingsvoorzieningen aan de
gemeenten.
Al deze maatregelen houden voor de gemeente de nodige risico's in.
2