4.1 .a Strategisch doei: WERK (Vergroten werkgelegenheid)
Beoogde effecten in meetbare termen
streefnormen
1995
1996
1997
1998
1999
1 Verbetering van de werkgelegenheid in de marktsector
(Meetbare term: Gemiddelde werkgelegeneheidsontwik-
keling Friese kerngemeenten; 100 gemiddelde werkge
legenheidsontwikkeling)
2 Verbetering (cultuur)toeristisch aanbod
(meetbare term: Bezoekersaantal attracties)
50
60
70
85
100
Maatregelen
Budgetbeslag per jaar
x f 1.000,-
1995
1996
1997
1998
1999
1. Intensivering activiteiten acquisitie/bedrijfs-
contacten/Midden- en Kleinbedrijf (M.K.B.)
a. Structurering ambtelijke capaciteit
b. Participatie in Netwerk Friesland
30
100
100
100
c. Verruiming Stimuleringsfonds Werkge
legenheid Marktsektor
250
250
250
250
2a Opstellen marktgericht aktieprogramma
PM
PM
PM
PM
b Samenwerking c.q. integratie van externe
promotieorganisaties, waaronder V.V.V.
PM
PM
PM
PM
c Meetprogramma bezoekersaantallen
d Toeristisch recreatieve zone Akkrum-Leeu-
warden
Onderbouwing
1a Bestaande formatieve ruimte met name benutten voor de versterking m.b.t. acquisitie/bedrijfscontac-
ten/MKB.
Meer specialisatie aanbrengen binnen beleidsveld EZ
b Door gebruik te maken van de activiteiten van het Netwerk Friesland t.b.v. de externe acquisitiefunc
tie, kan de ambtelijke capaciteit effectiever worden ingezet,
c Om effectiever, slagvaardiger en onderscheidend van concurrenten te kunnen opereren, is een
verruiming van het stimuleringsfonds noodzakelijk.
De gevraagde financiële middelen ad b en c zijn structureel.
2 Concrete meetgegevens ontbreken. Een instrumentarium daartoe dient nader ontwikkeld te worden.
In samenhang daarmee zal tevens een op de marktsector gericht aktieprogramma met financiële
onderbouwing worden opgesteld. Het meetinstrumentarium en het aktieprogramma zullen in 1996
worden ontwikkeld. Bedragen kunnen derhalve nu nog niet worden genoemd. Het ontwikkelen van
een aktieprogramma achten wij echter zodanig van belang, dat een aankondiging weliswaar onder
PM noodzakelijk is.
17
Bijdrage
aan be
oogde
effect in
25%
-
-
-
-
-
25%
-
50%
-
40%
30%
-
0%
30%
perspectief 1996-1999