Rekening houdend met voorgaande wordt voorgesteld om bij de invulling
van de plaatselijke overgangsregeling de volgende uitgangspunten te
hanteren.
De persoon genoot op 30 september 1994 inkomsten uit arbeid (of
daarmee vergelijkbare inkomsten) die gedeeltelijk zijn vrijgelaten
conform de van toepassing zijnde bepalingen in de Bin, IOAW en
IOAZ.
De premie wordt verstrekt:
zolang er inkomsten uit arbeid worden verkregen;
en indien de vrijlatingstermijn van twee jaar danwel de verleng
de termijn nog niet is verstreken.
De verstrekte (netto) premie is gelijk aan het bedrag van de vrijla
ting.
6.
6.1.
VERGOEDING VAN DE BUITENGEWONE VERWERVINGSKOSTEN
Inleiding
Sociaal-financiële factoren kunnen de overgang van uitkering naar baan
bemoeilijken. Gebleken is dat de buitengewone verwervingskosten een
ontmoedigend effect hebben op de arbeidsmarktparticipatie.
In de praktijk gaat het veelal om kosten van kinderopvang en hoge reiskos
ten.
Het treffen van een regeling ter vergoeding van de buitengewone verwer
vingskosten moet worden gekwalificeerd als een voorwaardescheppende
voorziening bij het bevorderen van de arbeidsmarktparticipatie van belang.
Het is aan de gemeente om zelf bepalen of er al dan niet een vergoeding
wordt gegeven voor de buitengewone verwervingskosten, en zo ja, op welke
wijze de vergoeding zal plaatsvinden.
6.2. Voorstel vereoedingssvstematiek buitengewone verwervingskosten
In beginsel staat de gemeente een tweetal wegen open om tegemoet te
komen aan de buitengewone verwervingskosten.
Het verlenen van bijzondere bijstand.
Het verstrekken van premies.
Voor het maken van een keuze op welke wijze de vergoeding van deze
kosten zal plaatsvinden is een afweging tussen de voor- en nadelen van
beide opties noodzakelijk.
Er wordt voorgesteld om het vergoeden van de buitengewone verwervings
kosten te laten geschieden via de bijzondere bijstand. Van belang is daarbij
dat de vergoedingen belastingvrij kunnen worden verstrekt. Zowel vanuit
het oogpunt van administratie als van effectiviteit is dit aspect van
belang. Het beschikbare budget kan namelijk volledig worden ingezet ter
dekking van de kosten zonder dat er middelen weglekken naar de fiscus.
Daarnaast speelt de vertrouwdheid van de uitvoeringsorganisatie met de
systematiek van de bijzondere bijstand ook een rol. Voorts biedt de
systematiek van de bijzondere bijstand de mogelijkheid om gebruik te
maken van het wettelijk instrumentarium van de ABW zoals informatie
plicht, strafbaarstelling, gegevensuitwisseling met derden.
De bedoeling is dat de gemeente een beleid voert waarbij kosten die een
belemmerend effect hebben op het aanvaarden van arbeid worden gecom
penseerd, echter wel onder bepaalde voorwaarden. Het kan namelijk niet
zo zijn dat de gemeente de belanghebbende blijvend vrijwaart van deze
kosten. Een voortdurende afhankelijkheid van een uitkeringsinstantie staat
haaks op de bedoelingen van het uitstroom-incentive beleid.
16
17