§5.4 Strategisch doel: BEDRIJSVOERING (Bedrijfsmiddelen, Opleidingen) Beoogde effecten in meetbare termen streefnormen 1995 1996 1997 1998 1999 1 Verbetering van de bedrijfsvoering via opleidingsinspan ningen gericht op leidinggevenden, staf- en uitvoerende medewerk(st)ers. (Meetbare norm: leidinggevenden, staf- en uitvoeren de medewerk(st)ers dat in staat is nieuwe bedrijfsvoe- rings-instrumenten adequaat toe te passen) 25 50 75 100 Maatregelen bijdrage aan be budgetbeslag per jaar X f 1.000,-- oogde ef fect in 1995 1996 1997 1998 1999 1a Opleidingen en trainingen gericht op het ver-groten van de kennis en de vaardighe den van leidinggevenden op het gebied van procesanalyse, herinrichting werkpro cessen, kwaliteitszorg, besturingsinstru menten en ge-gevensverwerking. 50 150 150 150 150 b Opleidingen en trainingen voor (staf- )mede-werk(st)ers POIF-functies op het gebied van besturingsinstrumenten en planning en control, alsmede een meer op service gerichte stijl van werken. 50 150 150 150 150 TOTAAL 300 300 300 300 Onderbouwing De realisatie van de beleidsdoelstellingen van het gemeentebestuur vindt voor een belangrijk deel plaats via de ambtelijke organisatie en de mensen die daarin werkzaam zijn. De laatste jaren is vooral veel geld gestoken in het op peil houden en brengen van kennis van herplaatsingskandidaten, in uit- stroombevorderende maatregelen en in het oplossen van frictieverschijnselen. De ambities met be trekking tot verbetering van de bedrijfsvoering vragen om investeringen in aanwezige medewerk(st)-ers. Landelijk gezien wordt per werknemer een bedrag van f 1.800, aan opleidingen besteed. In Leeuwar den is dit nog niet de helft. Leeuwarden geeft per jaar nog geen f 1 miljoen aan opleidingen uit. Toepassing van de landelijke norm zou voor Leeuwarden op ca. f 2 miljoen uit komen. Een dergelijke uitzetting is in het huidige tijdgewricht te groot om in 1 keer te realiseren. Het voorgestelde bedrag levert een substantiële bijdrage aan het te bereiken doel. perspectief 1996-1999 7! 5.6 Strategisch doei: Bedrijfsvoering (GemeentewinkeO Beoogde effecten in meetbare termen streefnormen 1995 1996 1997 1998 1999 Het ontwikkelen van een optimale kwaliteit van een klant gerichte dienstverlening en optimale voorlichting. 75% van de klantencontacten worden afgehandeld in de gemeentewinkel. Splitsing van de produkten en informatiebalies. De klant wordt in principe niet meer doorverwezen. Er worden normen ontwikkeld voor de maximale wachttijden per produkt. De klant moet het gevoel hebben welkom te zijn bij de gemeente. Alle lokethandelingen/baliefuncties worden gecentraliseerd in de Stadshal. Maatregelen Bijdrage aan be Budgetbeslag per jaar x f 1.000,- oogde effect in 1995 1996 1997 1998 1999 1 Centralisatie loketten in de Stadshal 50% 500 250 250 250 2 Normen tbv wachttijden per produkt 20% 3 De klant wordt niet meer doorverwezen 5% 4 Aanpassing stadshal 25% 500 90 90 90 Onderbouwing Sinds jaren bestaat de wens om de burger zo goed mogelijk van dienst te zijn met de gemeentelijke informatie en produkten. Hierbij is het idee om de informatie en afgifte van produkten in de Stadshal te concentreren. Door deze concentratie is het mogelijk om klantgerichter te werken en de kwaliteit van de dienstverle ning te verhogen. De communicatielijnen worden verkort en er sprake van een meer persoonlijke benadering van de burger. Hiervoor dienen naast training van het personeel en organisatorische aanpassingen van de processen ook enkele bouwkundige aanpassingen plaats te vinden. Een projectgroep werkt deze opzet nader uit en zal in het tweede halfjaar van 1995 hierover rapporte ren. 80 perspectief 1996-1999

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 448