§5.4 Strategisch doel: BEDRIJSVOERING
(Bedrijfsmiddelen, Opleidingen)
Beoogde effecten in meetbare termen
streefnormen
1995
1996
1997
1998
1999
1 Verbetering van de bedrijfsvoering via opleidingsinspan
ningen gericht op leidinggevenden, staf- en uitvoerende
medewerk(st)ers.
(Meetbare norm: leidinggevenden, staf- en uitvoeren
de medewerk(st)ers dat in staat is nieuwe bedrijfsvoe-
rings-instrumenten adequaat toe te passen)
25
50
75
100
Maatregelen
bijdrage
aan be
budgetbeslag per jaar X f 1.000,--
oogde ef
fect in
1995
1996
1997
1998
1999
1a Opleidingen en trainingen gericht op het
ver-groten van de kennis en de vaardighe
den van leidinggevenden op het gebied
van procesanalyse, herinrichting werkpro
cessen, kwaliteitszorg, besturingsinstru
menten en ge-gevensverwerking.
50
150
150
150
150
b Opleidingen en trainingen voor (staf-
)mede-werk(st)ers POIF-functies op het
gebied van besturingsinstrumenten en
planning en control, alsmede een meer op
service gerichte stijl van werken.
50
150
150
150
150
TOTAAL
300
300
300
300
Onderbouwing
De realisatie van de beleidsdoelstellingen van het gemeentebestuur vindt voor een belangrijk deel plaats
via de ambtelijke organisatie en de mensen die daarin werkzaam zijn. De laatste jaren is vooral veel
geld gestoken in het op peil houden en brengen van kennis van herplaatsingskandidaten, in uit-
stroombevorderende maatregelen en in het oplossen van frictieverschijnselen. De ambities met be
trekking tot verbetering van de bedrijfsvoering vragen om investeringen in aanwezige medewerk(st)-ers.
Landelijk gezien wordt per werknemer een bedrag van f 1.800, aan opleidingen besteed. In Leeuwar
den is dit nog niet de helft. Leeuwarden geeft per jaar nog geen f 1 miljoen aan opleidingen uit.
Toepassing van de landelijke norm zou voor Leeuwarden op ca. f 2 miljoen uit komen. Een dergelijke
uitzetting is in het huidige tijdgewricht te groot om in 1 keer te realiseren. Het voorgestelde bedrag
levert een substantiële bijdrage aan het te bereiken doel.
perspectief 1996-1999
7!
5.6 Strategisch doei: Bedrijfsvoering
(GemeentewinkeO
Beoogde effecten in meetbare termen
streefnormen
1995
1996
1997
1998
1999
Het ontwikkelen van een optimale kwaliteit van een klant
gerichte dienstverlening en optimale voorlichting.
75% van de klantencontacten worden afgehandeld in de
gemeentewinkel.
Splitsing van de produkten en informatiebalies.
De klant wordt in principe niet meer doorverwezen.
Er worden normen ontwikkeld voor de maximale wachttijden
per produkt.
De klant moet het gevoel hebben welkom te zijn bij de
gemeente.
Alle lokethandelingen/baliefuncties worden gecentraliseerd
in de Stadshal.
Maatregelen
Bijdrage
aan be
Budgetbeslag per jaar
x f 1.000,-
oogde
effect in
1995
1996
1997
1998
1999
1 Centralisatie loketten in de Stadshal
50%
500
250
250
250
2 Normen tbv wachttijden per produkt
20%
3 De klant wordt niet meer doorverwezen
5%
4 Aanpassing stadshal
25%
500
90
90
90
Onderbouwing
Sinds jaren bestaat de wens om de burger zo goed mogelijk van dienst te zijn met de gemeentelijke
informatie en produkten.
Hierbij is het idee om de informatie en afgifte van produkten in de Stadshal te concentreren.
Door deze concentratie is het mogelijk om klantgerichter te werken en de kwaliteit van de dienstverle
ning te verhogen. De communicatielijnen worden verkort en er sprake van een meer persoonlijke
benadering van de burger.
Hiervoor dienen naast training van het personeel en organisatorische aanpassingen van de processen
ook enkele bouwkundige aanpassingen plaats te vinden.
Een projectgroep werkt deze opzet nader uit en zal in het tweede halfjaar van 1995 hierover rapporte
ren.
80
perspectief 1996-1999