Blad 2
9375 CB/AL
Bestuurlijke vernieuwing gaat over de relatie tussen de
gemeentelijke organisatie als geheel en haar organen raad en
college van Burgemeester en Wethouders onderling, maar vooral
ook over de relatie met de lokale samenleving en de individu
ele burgers. Bestuurlijke vernieuwing heeft dus een externe
en een interne werking. De bestuurlijke vernieuwende werkwij
ze die wij nastreven zal een belangrijke plaats moeten inne
men in het besturingsmodel van de organisatie. Bij bestuur
lijke vernieuwing denken wij vooral aan:
open communicatie
naar buiten gericht
stimulerend, op samenwerking gericht.
Wij zullen concrete voorstellen in het kader bestuurlijke
vernieuwing uitwerken en nog dit jaar ter besluitvorming aan
u voorleggen.
In het licht van de bestuurlijke vernieuwing, waarbij het
primaat van de strategische beslissing ligt bij de raad,
hebben wij u de Perspectiefnota 1996-1999 aangeboden als een
stuk op basis waarvan in de raad een discussie kan plaatsvin
den, gericht op het vaststellen van het gewenste toekomst
beeld van de gemeente Leeuwarden en een aanscherping van de
daarbij behorende strategische doelen. Om vervolgens op basis
hiervan de richting te bepalen langs welke weg het gemeente
lijk beleid de komende jaren uitgewerkt gaat worden. De
discussie in de raad moet zich richten op de vraag waarom
welk beleid in welke mate nodig is en wat daarvan feitelijk
gerealiseerd wordt.
De concept-Perspectiefnota 1996-1999 is uitvoerig besproken
in de raadsadviescommissiesIn deze vergaderingen zijn leden
van de raad ingegaan op de in de nota geformuleerde missie,
de visie op de toekomst van Leeuwarden, de doelen en de
maatregelen ter realisering van deze doelen. De verslagen van
de vergaderingen van de raadsadviescommissies treft u hierbij
aan.
In deze brief leggen wij u het standpunt van ons college met
betrekking tot de Perspectiefnota 1996-1999 voor. Dit stand
punt is voor een belangrijk deel gebaseerd op hetgeen in de
vergaderingen van de raadsadviescommissies naar voren is
gebrachtDaarnaast hebben wij ons laten leiden door het
nieuwe collegeprogramma.
In het hiernavolgende gaan wij op in de missie, de speer
punten van beleid, de maatregelen ter realisering van onze
doelen en het financiële kader.
Missie
In hoofdstuk 1. van de Perspectiefnota 1996-1999 is de missie
voor de toekomst geformuleerd. Wij onderschrijven de ambitie
het evenwicht van Leeuwarden te herstellen.
Blad 3
9375 CB/AL
De gemeentelijke overheid schept daarvoor, in nauw overleg
met en ten behoeve van de samenleving, de randvoorwaarden.
In de raadsadviescommissies is een aantal malen gewezen op
het globale karakter van het begrip evenwicht. Wij stellen
voor om door middel van een discussie in de raad tot een
nadere uitwerking van dit begrip te komen.
Speerpunten van beleid en bijbehorende maatregelen
De strategische doelen zijn in de Perspectiefnota 1996-1999
gegroepeerd rond de drie speerpunten in het collegeprogramma:
werkgelegenheid, milieu en leefbaarheid. Daaraan is toege
voegd zorg voor de samenleving.
De Perspectiefnota 1996-1999 bevat een groot aantal, door de
organisatie aangedragen maatregelen, gericht op het realise
ren van de geformuleerde doelen. Het financiële kader waar
binnen uitvoering gegeven kan worden aan deze maatregelen is
echter beperkt
Hoewel voor een deel van deze maatregelen al ruimte is gevon
den binnen de bestaande middelen door toetsing op effectivi
teit en een herschikking, zal, na het vaststellen van de
beleidsdoelen en de hoofdlijnen, in het kader van nieuw
beleid in de raad een afweging moeten plaats vinden tussen de
overige voorstellen.
Bij de afweging in het college over de in de Perspectiefnota
1996-1999 genoemde maatregelen hebben wij deze getoetst aan:
het effect op de werkgelegenheid en leefbaarheid,
waarbij in het bijzonder het accent is gelegd op de
duurzame ontwikkeling;
de doelmatigheid van de maatregelen;
de mate van onafwendbaarheid;
de meningsvorming in de raadsadviescommissies.
Wij merken op dat, vanwege de beperkt beschikbare tijd, de
hierna geformuleerde keuze met betrekking tot de maatregelen
een keuze op hoofdlijnen is. Wij geven binnen de budgettaire
ruimte een financiële vertaling naar beleidsprioriteiten
zoals wij veronderstellen dat die in de raad leven. Daarnaast
geven wij binnen die prioriteiten beleidsaccenten aan, die
als zij door de raad worden geaccordeerd, door ons verder
uitgewerkt worden.
werkgelegenheid
Vanwege de grote werkloosheid en de daarmee samenhangende
sociale problematiek geven wij bij het herstel van het even
wicht de hoogste prioriteit aan werkgelegenheid.
Vanuit het streven naar een structurele oplossing van de
problematiek van de werkgelegenheid zijn wij van mening dat
de nadruk gelegd moet worden op het ontwikkelen van duurzame
werkgelegenheid. Uiteraard zonder hierbij de bestrijding van
de werkloosheid uit het oog te verliezen.