Uit het voorgaande blijkt dat de vorm van premiëring afhankelijk is van de
mogelijkheden en de arbeidsmarktpositie van de uitkeringsgerechtigden.
Daarbij zal het voortdurend een punt van overweging zijn of de premie het
gewenste effect zal hebben.
Om inzicht te krijgen in de wijze waarop premiëring op basis van individu
eel maatwerk kan worden toegepast, wordt voorgesteld om een budget
beschikbaar te stellen aan beide instellingen waar kennis en inzicht bestaat
omtrent de arbeidsmarktsituatie van uitkeringsgerechtigden. Met dit
budget wordt de ruimte geboden om bij wijze van experiment individueel
maatwerk te leveren.
Uiteraard zullen door de gemeente randvoorwaarden worden gesteld aan de
besteding van het budget.
8.
DE UITVOERING
8.1. Inleiding
Het in uitvoering nemen van het uitstroom-incentive beleid, zoals in
voorgaande hoofdstukken is omschreven, zal een aantal veranderingen
teweegbrengen, zowel intern als voor de uitkeringsgerechtigden.
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op een aantal aspecten welke een rol
spelen bij het in uitvoering nemen van het uitstroom-incentive beleid.
8.2. Uitvoering van het beleid: de richtlijnen
Artikel 32 en 33 van de TWSSV bepalen dat het vaststellen en toepassen
van richtlijnen in het kader van de overgangsregeling, het vergoeden van
de buitengewone verwervingskosten en met betrekking tot het verlenen
van werkaanvaardingspremies geschiedt door het college van Burgemeester
en Wethouders.
Het in de hoofdstukken 5, 6 en 7 geformuleerd beleid wordt nader uitge
werkt in richtlijnen. Het gaat daarbij om de volgende richtlijnen.
Richtlijnen ten behoeve van de uitvoering van de plaatselijke over
gangsregeling.
Richtlijnen ten behoeve van de uitvoering van de regeling voor het
vergoeden van de buitengewone verwervingskosten.
Richtlijnen ten behoeve van de uitvoering van de premiëring voor de
alleenstaande ouder.
Omwille van de leesbaarheid zijn de richtlijnen inclusief een toelichting als
bijlage opgenomen.
8.3. Administratieve verwerking en automatisering
De realisatie van het uitstroom-incentive beleid vergt een aanpassing van
de huidige programmatuur. In het huidige systeem dient de mogelijkheid
tot het invoeren van een vrijlating te vervallen. In plaats hiervan dient in
de nieuwe programmatuur de mogelijkheid te bestaan tot het invoeren en
toekennen van premies.
Gelet op de onbekendheid met de wijze waarop een beroep zal worden
gedaan op deze premieverstrekking is het met name in de beginfase
noodzakelijk dat er inzicht bestaat in het patroon van de verstrekkingen.
Inzicht zal niet alleen verschaft moeten worden inzake het aantal premies.
Ook de aard en het niveau van de premieverstrekking zijn van belang.
23
22