Blad 4
9375 CB/AL
Dit betekent dat wij binnen werkgelegenheid het accent leggen
op:
stimulering werkgelegenheid marktsector;
ontwikkeling werkgelegenheidsprojecten;
intensivering en professionalisering acquisitie.
Daarenboven leggen wij in het kader van vernieuwing van het
vestigingsklimaat een bijzonder accent bij de binnenstad.
In het verlengde van de discussie in de Commissie voor Econo
mische en Sociale Zaken stellen wij voor om op korte termijn,
in nauw overleg met de raad, te komen tot een nadere bepaling
van het gemeentelijk doel met betrekking tot de werkgelegen
heid en een daarop afgestemd samenhangend pakket van maatre
gelen
Milieu
In zijn algemeenheid pleiten wij voor een verhoging van de
gemeentelijke inspanning met betrekking tot het milieubeleid.
Binnen het speerpunt milieu leggen wij het accent op:
preventie;
ontwikkelen/uitvoering milieucommunicatie;
baggerproblematiek
Leefbaarheid
Vanuit ons streven naar een structurele verbetering van de
leefbaarheid in Leeuwarden leggen wij binnen het speerpunt
leefbaarheid het accent op:
integraal veiligheidsbeleid;
racismebestrijding;
wijk coördinatie;
wijkgericht achterstallig onderhoud.
Aandachtspunten in dit kader zijn:
groenvoorziening: de oude begraafplaats;
cultuur.
Zorg
Wij streven naar een structurele verbetering van zorg. Binnen
de groep van maatregelen rondom zorg leggen wij het accent
op:
maatschappelijke opvang (blijf van mijn lijf-huis,
daklozen)
welzijnsactiviteiten;
schoolverzuimbegeleiding.
Overige
bestuurlijke vernieuwing
Het kader waarbinnen invulling wordt gegeven aan het beleid
is in het collegeprogramma verwoord in de twee randvoorwaar
den
een gezonde financiële huishouding en een goede be-
drij fsvoering;
op een bestuurlijke vernieuwende werkwijze.
Blad 5
9375 CB/AL
In het kader van LIS II wordt gewerkt aan de verdere invul
ling van de eerste randvoorwaarde. Voor een nadere invulling
van de randvoorwaarde bestuurlijke vernieuwing stellen wij
voor om f 100.000,- te reserveren voor projecten.
extra bestuurskosten
Met betrekking tot de besteding van de financiële ruimte voor
nieuw beleid wijzen wij op de extra bestuurskosten van
f 150.000,- die voortvloeien uit de keuze voor een vijfde
wethouder, aangezien het hier gaat om het terugdraaien van
een eerdere bezuiniging.
lastenverlichting
In het nieuwe collegeprogramma hebben wij aangegeven te
streven naar een structurele lastenverlichting en hebben wij
hiervoor uit de ruimte voor nieuw beleid f 250.000,- gereser
veerd voor de jaren 1997, 1998 en 1999, in totaal f 750.000,-
Wij stellen voor het definitief besluit over het onderdeel
lastenverlichting te nemen bij het vaststellen van de tarie
ven voor 1996, aangezien wij dan kunnen beschikken over het
totale overzicht van de lastendruk.
Financieel kader
Het financiële kader waarbinnen onze ambities gerealiseerd
kunnen worden is beperkt. In de Perspectiefnota 1996-1999 is
de ruimte voor nieuw beleid bepaald op f 4,2 miljoen. Ons
voorstel is bij de vaststelling van de Perspectiefnota als
kader voor de begroting 1996 uit te gaan van dit bedrag en
dat als volgt over de jaarschijven te verdelen:
1996
1997
1998
1999
totaal
werk
300
300
350
350
1300
milieu
100
100
100
100
400
leefbaarheid
200
200
225
225
850
zorg
150
150
175
175
650
overige
- extra bestuurskosten 150
- bestuurlijke vernieuwinglOO
- lastenverlichting
Totaal
150
100
250 250 250 750
1100 1100 4200
1000 1000
Hiervoor hebben wij al gesteld dat wij van mening zijn, dat een
deel van de maatregelen gerealiseerd moet worden door de
bestaande inzet van middelen te toetsen op effectiviteit en een
herschikking van middelen.
12