Blad 4 9375 CB/AL Dit betekent dat wij binnen werkgelegenheid het accent leggen op: stimulering werkgelegenheid marktsector; ontwikkeling werkgelegenheidsprojecten; intensivering en professionalisering acquisitie. Daarenboven leggen wij in het kader van vernieuwing van het vestigingsklimaat een bijzonder accent bij de binnenstad. In het verlengde van de discussie in de Commissie voor Econo mische en Sociale Zaken stellen wij voor om op korte termijn, in nauw overleg met de raad, te komen tot een nadere bepaling van het gemeentelijk doel met betrekking tot de werkgelegen heid en een daarop afgestemd samenhangend pakket van maatre gelen Milieu In zijn algemeenheid pleiten wij voor een verhoging van de gemeentelijke inspanning met betrekking tot het milieubeleid. Binnen het speerpunt milieu leggen wij het accent op: preventie; ontwikkelen/uitvoering milieucommunicatie; baggerproblematiek Leefbaarheid Vanuit ons streven naar een structurele verbetering van de leefbaarheid in Leeuwarden leggen wij binnen het speerpunt leefbaarheid het accent op: integraal veiligheidsbeleid; racismebestrijding; wijk coördinatie; wijkgericht achterstallig onderhoud. Aandachtspunten in dit kader zijn: groenvoorziening: de oude begraafplaats; cultuur. Zorg Wij streven naar een structurele verbetering van zorg. Binnen de groep van maatregelen rondom zorg leggen wij het accent op: maatschappelijke opvang (blijf van mijn lijf-huis, daklozen) welzijnsactiviteiten; schoolverzuimbegeleiding. Overige bestuurlijke vernieuwing Het kader waarbinnen invulling wordt gegeven aan het beleid is in het collegeprogramma verwoord in de twee randvoorwaar den een gezonde financiële huishouding en een goede be- drij fsvoering; op een bestuurlijke vernieuwende werkwijze. Blad 5 9375 CB/AL In het kader van LIS II wordt gewerkt aan de verdere invul ling van de eerste randvoorwaarde. Voor een nadere invulling van de randvoorwaarde bestuurlijke vernieuwing stellen wij voor om f 100.000,- te reserveren voor projecten. extra bestuurskosten Met betrekking tot de besteding van de financiële ruimte voor nieuw beleid wijzen wij op de extra bestuurskosten van f 150.000,- die voortvloeien uit de keuze voor een vijfde wethouder, aangezien het hier gaat om het terugdraaien van een eerdere bezuiniging. lastenverlichting In het nieuwe collegeprogramma hebben wij aangegeven te streven naar een structurele lastenverlichting en hebben wij hiervoor uit de ruimte voor nieuw beleid f 250.000,- gereser veerd voor de jaren 1997, 1998 en 1999, in totaal f 750.000,- Wij stellen voor het definitief besluit over het onderdeel lastenverlichting te nemen bij het vaststellen van de tarie ven voor 1996, aangezien wij dan kunnen beschikken over het totale overzicht van de lastendruk. Financieel kader Het financiële kader waarbinnen onze ambities gerealiseerd kunnen worden is beperkt. In de Perspectiefnota 1996-1999 is de ruimte voor nieuw beleid bepaald op f 4,2 miljoen. Ons voorstel is bij de vaststelling van de Perspectiefnota als kader voor de begroting 1996 uit te gaan van dit bedrag en dat als volgt over de jaarschijven te verdelen: 1996 1997 1998 1999 totaal werk 300 300 350 350 1300 milieu 100 100 100 100 400 leefbaarheid 200 200 225 225 850 zorg 150 150 175 175 650 overige - extra bestuurskosten 150 - bestuurlijke vernieuwinglOO - lastenverlichting Totaal 150 100 250 250 250 750 1100 1100 4200 1000 1000 Hiervoor hebben wij al gesteld dat wij van mening zijn, dat een deel van de maatregelen gerealiseerd moet worden door de bestaande inzet van middelen te toetsen op effectiviteit en een herschikking van middelen. 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 460