Van Endt Ziet gemeentewinkel als denkmodel, dat nog in ontwikkeling is. Denkt daarom ook, dat nog niet kan worden vastgesteld in hoeverre opbrengsten kosten dekken. Vindt dat opgenomen kosten moeten worden gezien als contouren van maximale kosten. Kosten hebben ook betrekking op training van het personeel in het stadskantoor op klantvriendelijkheid. Er komen nog nader uitgewerkte voorstellen. Maakt bekend, dat op de afdeling Burgerzaken een enorme prestatie wordt geleverd. De produktie is nagenoeg verdubbeld. Er wordt een grote inhaalslag gerealiseerd. Conclusie: Er zijn geen echte amendementen te verwachten. Van verschillende fracties kunnen voorstellen met name gericht op het creëren van meer ruimte voor nieuw beleid worden verwacht. 6. Rondvraag. Niemand heeft iets voor de rondvraag. 4 Verslag van de openbare gezamenlijke vergadering van de Commissie voor Stadsontwikkeling en de Commissie voor Milieu en Stadsbeheer d.d. 13 juni 1995 Aanwezig: de dames A. Dikken, W. de Jong en A.M. Visser; de heren P. Bakker, J. de Beer, J. Beers, J. Greving, J. de Jong, A. P. Terpstra (voorzitter), W. Sluiter en J. de Vries (commissieleden) en voorts wethouders H. Brinks, H. de Haan en J.A. Timmermans, de secretarissen W. Tigchelaar en A. Zijlstra, de dames C. Baan, B. Bannink, J. de Boer, H. de Haan, H. Kerkhoven en de heren R. Smit, F. Veldmeijer, P. van der Woude en P. Zwaagstra. Perspectiefnota 1996-1999 deel 1 deel 2 4.1 Strategische keuzen Versterking van het produktiemilieu PvdA merkt op dat de werkgelegenheid een belangrijke plaats inneemt. Acquisitie is belangrijk vooral gezien het aantal grote projecten zoals de Westergozone, het MTC en andere projecten. Zij geeft de voorkeur aan professionele, slagvaardige en deskundige promotie en acquisitie beleid. Deelname aan het netwerk Friesland is daarom belangrijk. Daar kunnen activiteiten worden ontwikkeld tot externe acquisitie en de effectiviteit van de acquisitie kan toenemen. Het verruimen van het Stimuleringfonds voor de werkgelegenheid in de marktsector vindt zij een noodzaak. Aan acquisitie en deelname aan het netwerk Friesland geeft zij de hoogste prioriteit en wil daar ook geld voor beschikbaar stellen. T.a.v. de versterking van het produktiemilieu merkt zij op dat de uitbouw van het hoofdwegennet de belangrijkste bijdrage levert tot versterking van het produktiemilieu. Voor ontwikkeling van de Westergozone is de doorgaande route, de haak om Leeuwarden van wezenlijk belang. Binnen deze haak zal ook een hoogwaardige bedrijfslokatie komen, deze lokatie is zowel per spoor als over het water uitstekend te bereiken. De verwezenlijking van de weg zal de infrastructuur optimaliseren. In dat verband vindt zij het ook noodzakelijk om de Westergoweg te realiseren om een betere doorstroming te verkrijgen. Het FEC wordt dan beter ontsloten en de Heliconweg wordt daardoor ontlast en ook voor het bedrijventerrein aan de westkant is de weg van belang. Voor de realisering van de wegen zullen bijdragen van de Europese Unie en van Rijk en Provincie nodig zijn. Zij stelt hier geen middelen uit nieuw beleid voor beschikbaar. Voor een coördinatie-punt ten behoeve van Westergozone wil zij geen middelen uit nieuw beleid beschikbaar stellen. WD vindt dat een uitgangspunt moet zijn dat werk gerelateerd moet zijn aan de ruimte die er is. Zij is tot de conclusie gekomen, gezien het beperkte budget en het grote wensenlijstje dat het samenwerkingsverband Westergozone als belangrijk is aan te merken, doch wel gerelateerd aan de werkgelegenheid. GPV/RPF/SGP leggen een accent bij de ontwikkeling van de Westergozone en willen daarbij ook het FEC en het MTC betrekken. De infrastructuur vindt zij belangrijk; prioriteit voor de haak om Leeuwarden. Zij wil wat voorzichtig zijn met de Westergoweg, daar zij eerst wil bekijken wat het financiële plaatje daarvan is en hoe de tracekeuze zal uitvallen. Corridorstudie Harlingen - Leeuwarden en Stiens - Leeuwarden hebben h.i. ook prioriteit. T.a.v. hoogwaardige bedrijfslokaties vindt zij dat keuzes gemaakt moeten worden. Haar voorkeur gaat uit naar Werpsterhoek, Spoorzone dan Airport Leeuwarden, Westergopark en tot slot Wiardapark. Zij staat positief tegenover de revitalisatie van bestaande bedrijfsterreinen, e.e.a. hangt wel van financiële afwikkeling af. Instellen stimuleringfonds hoger onderwijs heeft h.i. geen prioriteit. Voor PAL/GroenLinks is de aansluiting op hoofdinfrastructuur geen noodzaak. Zij merkt op dat Leeuwarden goed bereikbaar is via spoor, water en weg. T.a.v. de hoogwaardige bedrijfsterreinen pleit zij voor ontwikkeling van de Westergozone met het MTC. Zij is echter geen voorstander van een bedrijfsterrein bij het vliegveld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 465