middelen uit nieuw beleid nodig zijn. Consequentie van geen extra geld is minder
preventie en daarmee het risico dat meer achterstand ontstaat. Uit evaluatienota is
gebleken dat de oude doelstellingen uit de milieunota overeind staand. We hebben
inmiddels meer inzicht in de achterstanden, kunnen daar iets genuanceerder tegenover
staan, met actief bodembeleid niet altijd tot O-situatie willen saneren, maar ook tot
isolatie over te gaan. In evaluatienota is ook gesignaleerd dat in het kader van
preventie nog heel veel activiteiten te ontplooien zijn, daar voor zijn destijds
middelen geraamd en die hebben we nog steeds hard nodig, er is daar nog een hele slag
te gaan. Bij het baggerbeleidsplan is werkgroep is aan de slag om meer inzicht te
krijgen in sanering en de kosten hiervan, daarna moet je gaan kijken hoever wil je gaan
en tot welke bedragen leidt een bepaalde keuze. Nu zijn slechts globale bedragen bekend,
met dit inzicht kun je dan gedif f erentiëerder aan de slag. Het instellen van
milieuwijkgroepen past binnen lokale agenda-maatregelen en wordt nader uitgezocht. De
gemeente maakt gebruik van de VOGM-regeling, gemeente heeft inspanningsverplichting,
krijgt reeds maximale subsidie, meer rijksgeld is niet te halen. Er start een
proefproject energieverbruik in Hemrik, in samenwerking met onder meer Frigem, verder
wordt dit aangekaart in het energiebeleidsplan.
Zij constateert dat voor preventie en duurzame ontwikkeling f 280.000,uit nieuw
beleid beslist nodig is, voor het inhalen van achterstanden zijn de genoemde grote
bedragen nodig. De genoemde werkgroep zal de vraag van de VVD eind dit jaar/begin
volgend jaar voor het baggeren globaal kunnen beantwoorden.
D66 meent dat het beheersen van de bodemproblematiek belangrijk is, de marges zijn
smal, het mag niet zo zijn dat het op sommige punten nog verder achteruitgaat. Is dat
zo en is het aan te geven welke bedragen hiervoor nodig zijn.
GPV/RPF/SGP vindt de toelichting op pag. 33 niet duidelijk. Wil graag weten in welke
werkzaamheden dan geïnvesteerd wordt.
De heer Van der Woude meent dat de raad al prioriteit heeft aangegeven bij het baggeren
door hogere gewichten toe te kennen aan factoren als vaarwegen en volksgezondheid.
Daarmee is aangegeven welke waterbodems gebaggerd moeten worden. Het probleem is nu de
baggerverwerking. Willen we dit feitelijk ook uitvoeren, dan moet er veel geld voor
gereserveerd worden. Eind dit jaar/begin volgend jaar komt werkgroep met voorstel hoe
het te verwerken is, dan kan de fasering in de verwerking worden aangegeven.
GPV/RPG/SGP is dan nog niet toe aan het reserveren van gelden/instellen van fondsen voor
investeringen die pas over 2 jaar kunnen plaatsvinden.
Wethouder Timmermans vindt dat aan de andere kant je nu weet dat bepaalde kanalen
nauwelijks bereikbaar zijn voor schepen. Over een paar jaar is de technische oplossing
er naar verwachting. Dan zul je over die paar jaar in één keer ontzettend veel geld
moeten besteden. Als je nu weet dat a. het in de toekomst moet plaatsvinden, b. het veel
geld gaat kosten, dan kun je nu een tegenvaller voor de toekomst incasseren of nu een
aan een bescheiden reservering beginnen. Hij kan daarom de redenatie van de dienst wel
begrijpen.
Conclusie: De aangevoerde opmerkingen en standpunten worden voor kennisgeving
aangenomen.
4.3. Leefbaarheid
43c beheer openbare ruimte
4.3d binnenstad en landelijk gebied
4.3f buurt en wijkgerichte aanpak
4.3g sport en recreatievoorzieningen
De CDA haalt de beeldbepalende projecten in de binnenstad aan. Het stelt de CDA teleur
4
dat de herinrichting van de Nieuwstad enige jaren is uitgesteld en dat hiervoor pm post
is opgenomen. Er is inmiddels een globale raming gemaakt van 3^ miljoen gulden. Zij
vindt dat het bedrag had moeten worden opgenomen. Zij vraagt naar de financiering van
de parkeergarages. Bij de wijkgerichte aanpak heeft BWL opgemerkt dat bij de
vitalisering van de wijken waar zij (BWL) miljoenen heeft geinvesteerd de gemeente
weinig bijdraagt, terwijl het toch gaat om het wel en wee van de huurder, dus de
medeburger
Op pag. 12 van deel 2 staan diverse aspecten genoemd met ieder een aparte begroting. Zij
is er voorstander van dat de dienst over 2 onderhoudsbudgetten gaat beschikken, namelijk
1 voor preventief onderhoud op basis van onderhoudsmanagement en 1 budget voor
prioriteiten. Anders gezegd: de brug mag niet open blijven staan terwijl van andere
budgetten de posten nog niet zijn opgebruikt.
De WD stelt in het verlengde van haar opmerkingen bij milieu de vraag welke maatregelen
zo urgent zijn dat uitstel niet meer mogelijk is. Zij doelt hierbij op de
onderhoudssituatie bij bijvoorbeeld walmuren en bruggen. Zij verwijst naar de eventuele
schadeclaims die de gemeente kan verwachten als gevolg van losliggende tegels e.d. door
boomwortels. Zij zou graag willen weten in welke omvang reeds schadeclaims zijn
binnengekomen. Zij is voorstander van het ontwikkelen van een integrale toekomstvisie
voor de binnenstad voordat diverse projecten kunnen worden uitgevoerd. Zij geeft hieraan
prioriteit
D'66 noemt twee soorten objecten (walmuren en bruggen) waarbij achterstand wordt
gesignaleerd. Zij heeft enige maanden geleden gevraagd om een totaaloverzicht van
achterstalig onderhoud (wegen, gebouwen walmuren, etc), het is bekend dat hieraan veel
geld besteed moet worden. Het is in feite een bom die onder de huidige begroting ligt.
Het is ongezond dat wij bijvoorbeeld geen Oldehove in onderhoud kunnen nemen, dat
signaleert het probleem. Zij verzoekt om een integraal overzicht van de huidige
onderhoudssituatie binnen de gemeente. Met betrekking tot deel 2 vraagt zij in hoeverre
is onderzocht of er met andere gemeenten een veegmachine geexploiteerd kan worden, zij
geeft instemming aan de voorstellen tot het opruimen van zwerfvuil en het legen van
hondepoepbakkenDie tegels zullen toch hersteld moeten worden. Zij vraagt of de
genoemde hoge bedragen voor walmuren, bruggen e.d. investeringen betreffen en of dit
niet gekapitaliseerd kan worden. De maatregelen voor openbaar groen zijn ook nodig. Zij
vraagt of de bedragen die op pag. 45 staan voortvloeien uit het groenbeleidsplan of zijn
ze extra. Als het extra is dan is er in het verleden te weinig gevouteerd. Ook
privatisering Begraafplaats moet doorgaan. Zij vraagt of er voor de uitvoering van de
plannen op pag. 48 al geld beschikbaar is gesteld of moet dat uit nieuw beleid komen?
Zij vindt het niet redelijk dat de gemeente Leeuwarden in haar eentje een beleidsvisie
landelijk gebied zou moeten ontwikkelen en betalen terwijl het in samenwerking en in
samenhang met het stadsgewest gebeurt. Als stadsgewest niet meebetaalt heeft het voor
haar geen prioriteit. Twee/drie jaar geleden is er eerst gezegd dat er 3
stadsdeelcoördinatoren nodig zijn, vervolgens is gesteld dat het met 1 kon, nu wordt
voorgesteld om er 2 bij te doen. Al met al vindt zij dat een vreemd verhaal en vraagt
een motivering. Zij stelt zich terughoudend op in de ondersteuning bij de HWL (pag 23).
Verbetering van Wirdum moet eindelijk maar eens gebeuren, vindt zij
De NLP is het eens met zinnen over beheer openbare ruimte, zoals 'een wijk is pas
aantrekkelijk wanneer de straten en de groenvoorzieningen regelmatig worden bijgehouden,
investeringsimpuls uitgestelde werken heeft een positief effect op de werkgelegenheid,
bij nieuwe werken meer rekening moeten houden met onderhoudsactiviteitenZij legt haar
prioriteit bij het intensiveren van het opruimen van zwerfvuil. Zij vraagt of het niet
beter is om dit in dialoog met de bewoners te doen en dan bijvoorbeeld structureel een
'himmeldei' te organiseren, waarbij scholen, bedrijven mee kunnen werken, zodat het ook
een educatief karakter krijgt. Over groot onderhoud bruggen en walmuren vraagt zij wat
uit nieuw beleid gefinancierd moet worden en wat in regulier budget is opgenomen. Verder
vraagt zij of bruggen niet overgedragen kunnen worden aan het waterschap, omdat die de
overige bruggen in Friesland bezit. Zij vraagt zich af het herstellen van groen en paden
niet iets is voor een werkgelegenheidsproject.
Haar mening over het verkeersmilieuplan is bekend. Haar instemming met projecten als
5