middelen uit nieuw beleid nodig zijn. Consequentie van geen extra geld is minder preventie en daarmee het risico dat meer achterstand ontstaat. Uit evaluatienota is gebleken dat de oude doelstellingen uit de milieunota overeind staand. We hebben inmiddels meer inzicht in de achterstanden, kunnen daar iets genuanceerder tegenover staan, met actief bodembeleid niet altijd tot O-situatie willen saneren, maar ook tot isolatie over te gaan. In evaluatienota is ook gesignaleerd dat in het kader van preventie nog heel veel activiteiten te ontplooien zijn, daar voor zijn destijds middelen geraamd en die hebben we nog steeds hard nodig, er is daar nog een hele slag te gaan. Bij het baggerbeleidsplan is werkgroep is aan de slag om meer inzicht te krijgen in sanering en de kosten hiervan, daarna moet je gaan kijken hoever wil je gaan en tot welke bedragen leidt een bepaalde keuze. Nu zijn slechts globale bedragen bekend, met dit inzicht kun je dan gedif f erentiëerder aan de slag. Het instellen van milieuwijkgroepen past binnen lokale agenda-maatregelen en wordt nader uitgezocht. De gemeente maakt gebruik van de VOGM-regeling, gemeente heeft inspanningsverplichting, krijgt reeds maximale subsidie, meer rijksgeld is niet te halen. Er start een proefproject energieverbruik in Hemrik, in samenwerking met onder meer Frigem, verder wordt dit aangekaart in het energiebeleidsplan. Zij constateert dat voor preventie en duurzame ontwikkeling f 280.000,uit nieuw beleid beslist nodig is, voor het inhalen van achterstanden zijn de genoemde grote bedragen nodig. De genoemde werkgroep zal de vraag van de VVD eind dit jaar/begin volgend jaar voor het baggeren globaal kunnen beantwoorden. D66 meent dat het beheersen van de bodemproblematiek belangrijk is, de marges zijn smal, het mag niet zo zijn dat het op sommige punten nog verder achteruitgaat. Is dat zo en is het aan te geven welke bedragen hiervoor nodig zijn. GPV/RPF/SGP vindt de toelichting op pag. 33 niet duidelijk. Wil graag weten in welke werkzaamheden dan geïnvesteerd wordt. De heer Van der Woude meent dat de raad al prioriteit heeft aangegeven bij het baggeren door hogere gewichten toe te kennen aan factoren als vaarwegen en volksgezondheid. Daarmee is aangegeven welke waterbodems gebaggerd moeten worden. Het probleem is nu de baggerverwerking. Willen we dit feitelijk ook uitvoeren, dan moet er veel geld voor gereserveerd worden. Eind dit jaar/begin volgend jaar komt werkgroep met voorstel hoe het te verwerken is, dan kan de fasering in de verwerking worden aangegeven. GPV/RPG/SGP is dan nog niet toe aan het reserveren van gelden/instellen van fondsen voor investeringen die pas over 2 jaar kunnen plaatsvinden. Wethouder Timmermans vindt dat aan de andere kant je nu weet dat bepaalde kanalen nauwelijks bereikbaar zijn voor schepen. Over een paar jaar is de technische oplossing er naar verwachting. Dan zul je over die paar jaar in één keer ontzettend veel geld moeten besteden. Als je nu weet dat a. het in de toekomst moet plaatsvinden, b. het veel geld gaat kosten, dan kun je nu een tegenvaller voor de toekomst incasseren of nu een aan een bescheiden reservering beginnen. Hij kan daarom de redenatie van de dienst wel begrijpen. Conclusie: De aangevoerde opmerkingen en standpunten worden voor kennisgeving aangenomen. 4.3. Leefbaarheid 43c beheer openbare ruimte 4.3d binnenstad en landelijk gebied 4.3f buurt en wijkgerichte aanpak 4.3g sport en recreatievoorzieningen De CDA haalt de beeldbepalende projecten in de binnenstad aan. Het stelt de CDA teleur 4 dat de herinrichting van de Nieuwstad enige jaren is uitgesteld en dat hiervoor pm post is opgenomen. Er is inmiddels een globale raming gemaakt van 3^ miljoen gulden. Zij vindt dat het bedrag had moeten worden opgenomen. Zij vraagt naar de financiering van de parkeergarages. Bij de wijkgerichte aanpak heeft BWL opgemerkt dat bij de vitalisering van de wijken waar zij (BWL) miljoenen heeft geinvesteerd de gemeente weinig bijdraagt, terwijl het toch gaat om het wel en wee van de huurder, dus de medeburger Op pag. 12 van deel 2 staan diverse aspecten genoemd met ieder een aparte begroting. Zij is er voorstander van dat de dienst over 2 onderhoudsbudgetten gaat beschikken, namelijk 1 voor preventief onderhoud op basis van onderhoudsmanagement en 1 budget voor prioriteiten. Anders gezegd: de brug mag niet open blijven staan terwijl van andere budgetten de posten nog niet zijn opgebruikt. De WD stelt in het verlengde van haar opmerkingen bij milieu de vraag welke maatregelen zo urgent zijn dat uitstel niet meer mogelijk is. Zij doelt hierbij op de onderhoudssituatie bij bijvoorbeeld walmuren en bruggen. Zij verwijst naar de eventuele schadeclaims die de gemeente kan verwachten als gevolg van losliggende tegels e.d. door boomwortels. Zij zou graag willen weten in welke omvang reeds schadeclaims zijn binnengekomen. Zij is voorstander van het ontwikkelen van een integrale toekomstvisie voor de binnenstad voordat diverse projecten kunnen worden uitgevoerd. Zij geeft hieraan prioriteit D'66 noemt twee soorten objecten (walmuren en bruggen) waarbij achterstand wordt gesignaleerd. Zij heeft enige maanden geleden gevraagd om een totaaloverzicht van achterstalig onderhoud (wegen, gebouwen walmuren, etc), het is bekend dat hieraan veel geld besteed moet worden. Het is in feite een bom die onder de huidige begroting ligt. Het is ongezond dat wij bijvoorbeeld geen Oldehove in onderhoud kunnen nemen, dat signaleert het probleem. Zij verzoekt om een integraal overzicht van de huidige onderhoudssituatie binnen de gemeente. Met betrekking tot deel 2 vraagt zij in hoeverre is onderzocht of er met andere gemeenten een veegmachine geexploiteerd kan worden, zij geeft instemming aan de voorstellen tot het opruimen van zwerfvuil en het legen van hondepoepbakkenDie tegels zullen toch hersteld moeten worden. Zij vraagt of de genoemde hoge bedragen voor walmuren, bruggen e.d. investeringen betreffen en of dit niet gekapitaliseerd kan worden. De maatregelen voor openbaar groen zijn ook nodig. Zij vraagt of de bedragen die op pag. 45 staan voortvloeien uit het groenbeleidsplan of zijn ze extra. Als het extra is dan is er in het verleden te weinig gevouteerd. Ook privatisering Begraafplaats moet doorgaan. Zij vraagt of er voor de uitvoering van de plannen op pag. 48 al geld beschikbaar is gesteld of moet dat uit nieuw beleid komen? Zij vindt het niet redelijk dat de gemeente Leeuwarden in haar eentje een beleidsvisie landelijk gebied zou moeten ontwikkelen en betalen terwijl het in samenwerking en in samenhang met het stadsgewest gebeurt. Als stadsgewest niet meebetaalt heeft het voor haar geen prioriteit. Twee/drie jaar geleden is er eerst gezegd dat er 3 stadsdeelcoördinatoren nodig zijn, vervolgens is gesteld dat het met 1 kon, nu wordt voorgesteld om er 2 bij te doen. Al met al vindt zij dat een vreemd verhaal en vraagt een motivering. Zij stelt zich terughoudend op in de ondersteuning bij de HWL (pag 23). Verbetering van Wirdum moet eindelijk maar eens gebeuren, vindt zij De NLP is het eens met zinnen over beheer openbare ruimte, zoals 'een wijk is pas aantrekkelijk wanneer de straten en de groenvoorzieningen regelmatig worden bijgehouden, investeringsimpuls uitgestelde werken heeft een positief effect op de werkgelegenheid, bij nieuwe werken meer rekening moeten houden met onderhoudsactiviteitenZij legt haar prioriteit bij het intensiveren van het opruimen van zwerfvuil. Zij vraagt of het niet beter is om dit in dialoog met de bewoners te doen en dan bijvoorbeeld structureel een 'himmeldei' te organiseren, waarbij scholen, bedrijven mee kunnen werken, zodat het ook een educatief karakter krijgt. Over groot onderhoud bruggen en walmuren vraagt zij wat uit nieuw beleid gefinancierd moet worden en wat in regulier budget is opgenomen. Verder vraagt zij of bruggen niet overgedragen kunnen worden aan het waterschap, omdat die de overige bruggen in Friesland bezit. Zij vraagt zich af het herstellen van groen en paden niet iets is voor een werkgelegenheidsproject. Haar mening over het verkeersmilieuplan is bekend. Haar instemming met projecten als 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 467