Hofsingelproject en Harmoniekwartier is afhankelijk van de financiële risico's die de
gemeente loopt. Het liefst ziet zij het kostendekkend, het heeft niet haar prioriteit,
dat geldt ook voor de herinrichting Nieuwestad/WirdummerdijkZij stelt voor om minder
hard van stapel te lopen met verkeersmilieuplan e.d. Zij ziet meer in de fiets als
vervanging van de auto als openbaar vervoer. Haar sympathie gaat daarom uit naar
fietsvoorzieningen. Integrale visie buitengebied moet in samenhang met omliggende
gemeenten/stadsgewest tot stand komen.
Zij stelt voor eerst een bescheiden reorganisatie van wijkaccommodaties te laten
plaatsvinden via het samenwerken van enige buurtverenigingen en dan te kijken naar de
kwaliteit van de accommodaties.
Zij vindt dat Wirdum door moet gaan.
Op pag 21 zou PAL/GL graag een aanscherping zien op het verkeersmilieuplan voor wat
betreft het meer terugdringen van het autoverkeer uit de binnenstad. Op pag. 20 wordt
gesproken over maatregelen die de straat schoner houden. Als gemeente moet je voldoende
faciliteiten aanbrengen, dus ook voldoende afvalbakken neerzetten en deze vaak legen.
In tijden van financiële ruimte kun je een legioen straatvegers aanstellen. In tijden
van financiële krapte moet je iets anders bedenken en ervoor zorgen dat er geen troep
op de stoep komt. Daarom stelt zij voor om de bevolking beter op te voeden en een 'likop
stuk' beleid te voeren voor wat betreft zwerfvuil en hondepoep. Zij vindt dat er moet
gekeken of sommige lantaarnpalen korter kunnen branden, dan denkt ze aan die op de
Nieuwestad e.d. wanneer er allerlei extra verlichting brandt, met name tijdens de
feestweken. Als raadsleden is de fractie niet alleen verantwoordelijk voor het
financiële gedeelte, maar ook voor de veiligheid in de stad. Daarbij denkt ze niet
alleen aan sociale en verkeersveiligheid, maar ook aan de gewone zaken zoals 'niet je
nek breken over een stoeptegelVoor de achterstand in dat soort zaken wordt alleen al
5 miljoen gulden opgevoerd en nog 685000 gulden voor incidentele zaken, terwijl er maar
1 miljoen totaal beschikbaar is. Evenals bij milieu denkt zij dat hiervoor geen geld te
halen is via herschikking. Er is te weinig geld beschikbaar voor het inhalen van
achterstand. Zij heeft in de commissie bestuur en middelen gepleit om eenmalig van de
opbrengsten van Telekabel aan te wenden om incidentele knelpunten op te lossen. Dat zou
hiervoor ook moeten gelden haars inziens. Zij dringt aan op versneld onderzoek naar de
(on)mogelijkheid om het te gelde maken van een deel van het vermogen. Uitkomst meenemen
met de begroting 1996. Verder achterop raken met het onderhoud zal meer gevaren en
kosten opleveren. Zij kan nu niet zeggen hoeveel zij voor de maatregelen beschikbaar
stelt, maar bij de algehele afweging moet gelden dat maatregelen die ten aanzien van
milieu, werkgelegenheid, leefbaarheid en overheidszorg het hoogste rendement scoren ook
de hoogste prioriteit krijgen. Wat betreft Wirdum: beloofd is beloofd, dus doen.
De PvdA merkt op dat leefbaarheid hoofdprioriteit is en daar valt in feite alles onder.
Leefbaarheid en veiligheid is wat haar betreft heel belangrijk. De laatste jaren zijn
door alle bezuinigingen is het onderhoud gigantisch teruggelopen, soms op het randje van
aanvaardbaarheid. Zij vraagt waarom er niet meer geopteerd is voor maatregelen in de
zin van meer buurtonderhoudsploegen, inzet van Melkert-banen. Bij porjecten als het
opruimen van zwerfvuil, legen van hondepoepbakken, misschien het herstraten zou je ook
kunnen denken aan inzet van banenpoolers e.d bovenop de bestaande formatie. Zij vraagt
hoe dit bedrag bij de begraafplaats tot stand is gekomen en of je met
werkgelegenheidsproject niet het achterstallig onderhoud weg zou kunnen werken, zodat
het eenvoudiger over te dragen is.
Zij vraagt hoe het bedrag bij Wirdum tot stand is gekomen.
Zij wil f 350.000,-- beschikbaar stellen voor beheer openbare ruimte, waarbij het accent
wordt gelegd op voorlichting van preventieve maatregelen, werkgelegenheidsprojecten en
anders maatregelen om achterstallig onderhoud in te halen.
Zij vindt stadsdeelcoördinatie nog steeds belangrijk, zij vraagt of via herschikking
binnen de dienst niet 2 wijkcoördinatoren zouden kunnen komen en/of eventueel iva
Meldertbanen ingevuld kunnen worden.
Een goed fucntionerende binnenstad is maatschappelijk en economisch gezien van groot
belang. Het centrum moet met name een optimaal woon-, winkel-, kantoor- en
uitgaansgebied zijn. Voor de twee projeten die eraan staan te komen, namelijk het
6
Hofsingelproject en het Harmoniekwartier, vindt zij het van groot belang een integrale
visie op de binnenstad te laten opstellen. Het gaat hierbij om een reeks van
maatregelen die gestuurd, uitgevoerd en getoetst kunnen worden, welke nodig zijn om de
projecten goed uit te kunnen voeren. Door het beperken van het autoverkeer zal de
Nieuwstad en de Wirdummerdijk opnieuw ingericht worden, hiervoor zijn geen structurele
middelen gereserveerd. Er is wel toezegging gedaan om geld te steken in de planvorming.
Consequentie daarvan is dat er geld gereserverd moet worden voor de uitwerking, dat wil
zij niet uit nieuw beleid dekken, maar NUON-geld hiervoor te besteden. Voor het
fietsplan, verkeersmilieuplan en parkeerbeleidsplan stelt zij voor geen middelen uit
nieuw beleid te reserveren. Ditzelfde geldt voor voorstellen ter bevordering van
openbaar vervoer. Zij vraagt welk bedrag nu nodig is voor de realisering van deze
plannen (fietsplan e.d) en welke bedragen zijn al in de reguliere budgetten opgenomen.
De ruimtelijkte economische ontwikkelingsvisie uit 1992 van het Stadsgewest biedt
behoorlijk wat ideëen voor nieuw te vormen beleid waaruit een integrale visie landelijk
gebied en dorpen kan ontstaan. Aan deze visie is al een meerjarenuitvoeringsprogramma
gekoppeld. Ontwikkeling met stadsgewest lijkt haar een logische zaak, waarbij de
provincie een coördinerende rol moet innemen. Geen extra geld hiervoor uit nieuw beleid.
De GPV/RPF/SGP stelt geen geld beschikbaar uit nieuw beleid voor beheer openbare ruimte.
Eerst maar zaken harder maken zoals bij de bruggen. Bij de groene leefomgeving schiet
maar weinig ruimte over voor nieuwe zaken, het volgend jaar maar weer eens bekijken,
meent zij. Wel prioriteit geven aan de binnenstad, geeft daarbij voorrang aan de
herinrichting van de Nieuwestad/WirdummerdijkGeen geld beschikbaar stellen uit nieuw
beleid voor de uitvoering van het fietsenplan, verkeersmilieuplan e.d. In het verleden
zijn de wijkcoordinatieoren wegbezuinigd, in verschillende wijken is men hiermee wel
blij maar geeft er niet een zodanige prioriteit aan dat het er meer moeten worden.
Eventueel dit nog eens bekijken wanneer er financiële ruimte ontstaat door minder
accommodaties
In sportvoorzieningen is er de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd. Er is een
verplichting aangegaan ten aanzien van wirdum, dat moet dus doorgaan, maar volgens haar
is er ruimte in de begroting door een andere financiering van de ijshal.
De WD mist bij de sportvoorzieningen de factor leeftijdsopbouw in het geheel. Die
speelt haars inziens ook een rol bij de ontwikkeling van accommodaties.
Mevrouw Kerkhoven gaat eerst in op de vragen rond de bruggen. De afgelopen jaren zijn
een aantal bruggen opgeknapt. Van Harinxmabrug is besproken in de commissie. Binnenkort
kom een onderzoeksrapport over 3 bruggen, namelijk Wirdummerpoortsbrug, Vlietsterbrug
en Oosterbrug. De onderzoeksopdracht luidt: wat kost het ons om hiervan vaste beweegbare
bruggen te maken. De wateren erachter zijn dan niet meer geschikt voor schepen die
regelmatig uit willen varen.
Het voorstel van het CDA in scheiding van budgetten is in feite de praktijk van de
laatste jaren. In de loop van dit jaar treden enige beheerssystemen in werking, de
inventarisatie vindt nu plaats. De systemen zijn er in elk geval voor wegen, riolering
en groen, dan kunnen wij ook een beter overzicht geven in de onderhoudssituatie, waar
D'66 om vroeg.
De afdeling zal de omvang van de schadeclaims door tegels e.d. inventariseren. Hierover
komen ook regelmatig brieven met klachten binnen.
Met de 4 noordelijke gemeenten die nu voor de reinigingsdiensten gaan samenwerken is een
gesprekken gevoerd. Er is ook gesproken over onderlinge dienstverlening, die komt op
enige punten tot stand. Maar wij merken dat de bestuurlijke houding niet positief is.
Verhuur van materieel gebeurt dan ook incidenteel. Dat is een eerste optie waarnaar je
kijkt bij leegstand, maar zoveel leegstand hebben wij niet.
De bedragen die genoemd zijn bij het groen zijn extra middelen boven de bestaande
middelen
Bruggen kunnen niet overgedragen worden aan het Waterschap, zal nog nagegaan worden.
Wat de suggestie betreft om meer onderhoud te doen met buurtonderhoudsploegen en
Melkertbanen is een richting waarin wordt gekeken. Maar op dit moment zijn 60 plaatsen
binnen de dienst. Het blijkt dat dergelijke plaatsen veel begeleiding vereisen. Onze
7