capaciteit om te begeleiden is volledig uitgebaat. Met de huidige mogelijkheden kunnen wij het aantal boppers, jwg-ers e.d niet substantieel uitbreiden. Daar komt bij, dat bij relatief hoog geschoold werk (herstraten bijvoorbeeld) kan dat zeker niet zonder volledige gekwalificeerde begeleiding. Daarnaast is er een tekort aan menskracht om een dergelijke project op te zetten, rond te krijgen, dus in de initiele fase. Buurtonderhoudsploegen zijn nog experiment tot 1 januari 1996. Op dit moment bekijken wij hoe we dit structureel kunnen inbedden. De heer Zwaagstra vindt het beter om naar een ander oplossing dan kapitalisering. We hebben 31 bruggen, hij voelt er meer voor elk jaar de kosten meteen te dekken en niet te kapitaliseren, omdat je dan de rentefactor bespaart. Als je toch(bijna) elk jaar een brug onderhoud, kun je beter de schaarse middelen rechtstreeks inzetten en niet te kapitaliseren. Andere gemeenten brengen soms grote investeringen voor de riolering meteen ten laste van de rioolretributie. De heer R. Smit merkt op dat het genoemde bedrag bij Wirdum eenmalig is. Het heeft betrekking op de voorfinanciering van de voorziening en het andere gedeelte is voorbereidingskosten. Het eerste gedeelte van de kosten ben je kwijt, de overige kosten komen aan het eind weer vrijUiteraard hangt de sportbeoefening sterkt hangt samen met organisatie, maar ook met leeftijd. Men gaat langer door met sportbeoefening, maar op een andere wijze. De heer Van der Woude geeft aan dat er gekozen is voor 1 stadsdeelcoördinator uit bezuinigingsoverwegingen en niet omdat het wel met 1 kon doen wat je ook met 4 kunt doen. Mevrouw De Boer licht toe dat bij de behandeling van het verkeersmilieuplan is toegezegd dat voor de herinrichting eerst de parkeergarages aangelgd zou worden. Daarom is er dit jaar mee begonnen. Beiden worden betaald via het fonds parkeergelden en het Hofsingelproject. Pas daarna kan de herinrichting Nieuwestad/Wirdummerdijk plaatsvinden. Die herinrichting blijkt niet zo simpel te zijn. Het gaat om meer dan een nieuwe bestrating. Daarom is begonnen met het ontwikkelen van een binnenstadsvisie. Er is een ruime raming gemaakt op basis van het aantal m2 en een prijsniveau van 150,per m2. Plannen in Den Bosch, Groningen en Almelo zijn voor een veel hoger bedrag gemaakt. Ook de financieringsbronnen moeten nog uitgezocht worden. Zij zal laten uitzoeken welke bedragen voor het verkeersmilieuplan e.d. uit nieuw beleid en welke uit infrastructurele werken zijn gedekt. Een nieuw overzicht wordt voor 26 juni opgestuurd Wethouder Timmermans merkt op dat de financiering van de maatregelen uit het parkeerbeleidsplan zijn gedekt via de verhoging van de parkeergelden (op basis van bepaalde aannames)Voor de kleinere maatregelen van het verkeersmilieuplan zijn enige middelen besschikbaar gesteld uit het meerjarenprogramma infrastructurele werken en het programma stadsvernieuwing. Voor de overige maatregelen is geen dekking. In antwoord op verzoek van GPF/RPF/SGP fractie deelt de heer Van der Woude mede dat het nu niet mogelijk is om aan te geven welke bestaande middelen aanwezig zijn bij bepaalde voorstellen, zeker als het ook nog gaat om bijdragen vanuit subsidiefondsen e.d. Conclusie: De aangevoerde opmerkingen en standpunten worden voor kennisgeving aangenomen 43e Wonen D66 voert aan dat er 2000 woningen verbeterd moeten worden, er is te weinig budget voor, zij neemt aan dat dit extra middelen zijn bovenop de stadsvernieuwingsmiddelen en vraagt of dat klopt. NLP merkt op dat t.a.v. de stadsvernieuwing goed nagedacht moet worden wat gedaan gaat worden als de rijksbijdragen opdrogen. Zij stelt dat de oude projecten afgemaakt worden. Zij is voor het maken van appartementen, mits niet buitensporig in monumentbepalende gebouwen 8 PvdA is het eens met D66 dat er steeds minder geld beschikbaar is voor o.a. het onderhoud van de particuliere woningvoorraad. Hier wil zij geen geld uit nieuw beleid voor beschikbaar stellen. Zij wil volgend jaar bekijken of zulks wel mogelijk is. Zij stelt dat er maatregelen bedacht moeten worden om beleggers te dwingen verbeteringen aan te brengen aan slecht onderhouden verhuurde woningen. Vanuit het fonds Stadsvernieuwing is deels geld gereserveerd voor het aanpakken van de na-oorlogse wijken zoals Bilgaard, Schepenbuurt en Heechterp en de oostkant van de stad. Zij vindt dat heel belangrijk. Zij pleit voor uitbreiding aan de zuidkant van de stad waardoor er meer werkenden in Leeuwarden kunnen gaan wonen. Een raming van de totale kosten is nog niet te maken en waardoor zij nog geen geld voor nieuw beleid kan reserveren. Zij stelt voor op Stadsge westniveau een informatiecentrum te ontwikkelen om het aanbod van woningen, kavels etc. verder te kunnen regelen. Dit zou een activiteit moeten zijn van gemeenten, makelaars en corporaties samen. GPV/RPF/SGP pleit voor het stimuleren van verbetering van de particuliere woningen en de stadsvernieuwing. De realisering van het huidige nieuwbouwprogramma vindt zij uitermate belangrijk, maar h.i. hoeft daar op dit moment geen nieuw beleid in geïnvesteerd te worden. T.a.v. de vraag van D66 over de middelen voor de verbetering van 2000 woningen merkt de heer Van der Woude op dat dit extra middelen zijn. T.a.v. de vraag van de PvdA over beleggers antwoordt de heer Veldmeijer dat we op dit moment bezig zijn met het onderzoeken van de toepasbaarheid van Rotterdamse aanschrijvingsmodellen. Het hangt van de capaciteit af om dat aan te pakken, maar men is er wel mee bezig. Conclusie: De aangevoerde opmerkingen en standpunten worden voor kennisgeving aangenomen. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 469