capaciteit om te begeleiden is volledig uitgebaat. Met de huidige mogelijkheden kunnen
wij het aantal boppers, jwg-ers e.d niet substantieel uitbreiden. Daar komt bij, dat bij
relatief hoog geschoold werk (herstraten bijvoorbeeld) kan dat zeker niet zonder
volledige gekwalificeerde begeleiding. Daarnaast is er een tekort aan menskracht om een
dergelijke project op te zetten, rond te krijgen, dus in de initiele fase.
Buurtonderhoudsploegen zijn nog experiment tot 1 januari 1996. Op dit moment bekijken
wij hoe we dit structureel kunnen inbedden.
De heer Zwaagstra vindt het beter om naar een ander oplossing dan kapitalisering. We
hebben 31 bruggen, hij voelt er meer voor elk jaar de kosten meteen te dekken en niet
te kapitaliseren, omdat je dan de rentefactor bespaart. Als je toch(bijna) elk jaar een
brug onderhoud, kun je beter de schaarse middelen rechtstreeks inzetten en niet te
kapitaliseren. Andere gemeenten brengen soms grote investeringen voor de riolering
meteen ten laste van de rioolretributie.
De heer R. Smit merkt op dat het genoemde bedrag bij Wirdum eenmalig is. Het heeft
betrekking op de voorfinanciering van de voorziening en het andere gedeelte is
voorbereidingskosten. Het eerste gedeelte van de kosten ben je kwijt, de overige kosten
komen aan het eind weer vrijUiteraard hangt de sportbeoefening sterkt hangt samen met
organisatie, maar ook met leeftijd. Men gaat langer door met sportbeoefening, maar op
een andere wijze.
De heer Van der Woude geeft aan dat er gekozen is voor 1 stadsdeelcoördinator uit
bezuinigingsoverwegingen en niet omdat het wel met 1 kon doen wat je ook met 4 kunt
doen.
Mevrouw De Boer licht toe dat bij de behandeling van het verkeersmilieuplan is toegezegd
dat voor de herinrichting eerst de parkeergarages aangelgd zou worden. Daarom is er dit
jaar mee begonnen. Beiden worden betaald via het fonds parkeergelden en het
Hofsingelproject. Pas daarna kan de herinrichting Nieuwestad/Wirdummerdijk plaatsvinden.
Die herinrichting blijkt niet zo simpel te zijn. Het gaat om meer dan een nieuwe
bestrating. Daarom is begonnen met het ontwikkelen van een binnenstadsvisie. Er is een
ruime raming gemaakt op basis van het aantal m2 en een prijsniveau van 150,per m2.
Plannen in Den Bosch, Groningen en Almelo zijn voor een veel hoger bedrag gemaakt. Ook
de financieringsbronnen moeten nog uitgezocht worden.
Zij zal laten uitzoeken welke bedragen voor het verkeersmilieuplan e.d. uit nieuw beleid
en welke uit infrastructurele werken zijn gedekt. Een nieuw overzicht wordt voor 26 juni
opgestuurd
Wethouder Timmermans merkt op dat de financiering van de maatregelen uit het
parkeerbeleidsplan zijn gedekt via de verhoging van de parkeergelden (op basis van
bepaalde aannames)Voor de kleinere maatregelen van het verkeersmilieuplan zijn enige
middelen besschikbaar gesteld uit het meerjarenprogramma infrastructurele werken en het
programma stadsvernieuwing. Voor de overige maatregelen is geen dekking.
In antwoord op verzoek van GPF/RPF/SGP fractie deelt de heer Van der Woude mede dat het
nu niet mogelijk is om aan te geven welke bestaande middelen aanwezig zijn bij bepaalde
voorstellen, zeker als het ook nog gaat om bijdragen vanuit subsidiefondsen e.d.
Conclusie: De aangevoerde opmerkingen en standpunten worden voor kennisgeving
aangenomen
43e Wonen
D66 voert aan dat er 2000 woningen verbeterd moeten worden, er is te weinig budget voor,
zij neemt aan dat dit extra middelen zijn bovenop de stadsvernieuwingsmiddelen en vraagt
of dat klopt.
NLP merkt op dat t.a.v. de stadsvernieuwing goed nagedacht moet worden wat gedaan gaat
worden als de rijksbijdragen opdrogen. Zij stelt dat de oude projecten afgemaakt worden.
Zij is voor het maken van appartementen, mits niet buitensporig in monumentbepalende
gebouwen
8
PvdA is het eens met D66 dat er steeds minder geld beschikbaar is voor o.a. het
onderhoud van de particuliere woningvoorraad. Hier wil zij geen geld uit nieuw beleid
voor beschikbaar stellen. Zij wil volgend jaar bekijken of zulks wel mogelijk is. Zij
stelt dat er maatregelen bedacht moeten worden om beleggers te dwingen verbeteringen aan
te brengen aan slecht onderhouden verhuurde woningen. Vanuit het fonds Stadsvernieuwing
is deels geld gereserveerd voor het aanpakken van de na-oorlogse wijken zoals Bilgaard,
Schepenbuurt en Heechterp en de oostkant van de stad. Zij vindt dat heel belangrijk. Zij
pleit voor uitbreiding aan de zuidkant van de stad waardoor er meer werkenden in
Leeuwarden kunnen gaan wonen. Een raming van de totale kosten is nog niet te maken en
waardoor zij nog geen geld voor nieuw beleid kan reserveren. Zij stelt voor op Stadsge
westniveau een informatiecentrum te ontwikkelen om het aanbod van woningen, kavels etc.
verder te kunnen regelen. Dit zou een activiteit moeten zijn van gemeenten, makelaars
en corporaties samen.
GPV/RPF/SGP pleit voor het stimuleren van verbetering van de particuliere woningen en
de stadsvernieuwing. De realisering van het huidige nieuwbouwprogramma vindt zij
uitermate belangrijk, maar h.i. hoeft daar op dit moment geen nieuw beleid in
geïnvesteerd te worden.
T.a.v. de vraag van D66 over de middelen voor de verbetering van 2000 woningen merkt de
heer Van der Woude op dat dit extra middelen zijn.
T.a.v. de vraag van de PvdA over beleggers antwoordt de heer Veldmeijer dat we op dit
moment bezig zijn met het onderzoeken van de toepasbaarheid van Rotterdamse
aanschrijvingsmodellen. Het hangt van de capaciteit af om dat aan te pakken, maar men
is er wel mee bezig.
Conclusie: De aangevoerde opmerkingen en standpunten worden voor kennisgeving
aangenomen.
9