Buitengewone verwervingskosten Ter beperking van de kosten is uitgegaan van door het Rijk gehan teerde kengetallen. 10% Van de personen van wie de arbeidsinkom sten gedeeltelijk worden gekort, had buitengewone verwervingskosten tot een gemiddeld bedrag van f 1.200,— per jaar. In 1993 hadden 1.684 personen een vrijlating. De kosten kunnen worden geraamd op 168 x f 1.200,— f 202.000,— (afgerond). Werkaanvaardingspremies voor één-ouder-gezinnen De structurele doelgroep wordt geraamd op 60 personen en 456 toepassingen in 1995. Het gemiddelde bruto vrijlatingsbedrag be draagt f 271,—. De totale kosten zijn f 124.000,— (afgerond). Experiment "individueel maatwerk" Aan de hand van het aantal door TBL uitgezette trajecten in het le halfjaar van 1994 en de uitstroom naar werk, wordt het aantal te premieren momenten voor langdurig werklozen geschat op 20% van 612 op jaarbasis. Rekening houdend met een gemiddeld bedrag van f 1.250,— bruto kunnen de kosten worden becijferd op f 150.000,-- (afgerond). Voorgesteld wordt een gelijk bedrag te reserveren voor de cliënten van Sociale Zaken, die niet in een traject bij TBL zijn gezet. Weliswaar is de groep die vanwege leeftijd of om andere redenen, bijvoorbeeld vanwege een voorheen bestaande arbeidsongeschiktheid, een grote afstand tot de arbeidsmarkt heeft groter, maar de contac ten zijn veelal minder intensief dan TBL. Gezien het experimentele en lerende karakter van dit onderdeel ontmoet het geen bezwaar deze benadering te kiezen. Uitvoeringskosten Het gaat hier om de aanschaf van programmatuur voor het premi- ëringsbeleid. De voorlichting betreffende het incentive-beleid, bestaande uit het maken van een folder en het verzorgen van een mailing, wordt begroot op f 25.000,—. Samenvattend Overgangsregeling 863.000,- 202.000,- 124.000,- 300.000,-- Overgangsregeling f bijstand buitengewone verwervingskosten f premies werkaanvaarding f experiment f 27 uitvoeringskosten aanschaf programmatuur f 25.000,— voorlichting f 25.000,— f 50.000,- f 1.539.000,- 9.3. Dekking van de uitgaven Voor de dekking van de uitgaven wordt een beroep gedaan op het fonds Sociale Vernieuwing en de post bijzondere bijstand. T.l.v. bijzondere bijstand Buitengewone verwervingskosten f 202.000,— Voor 1995 is een budget van f 2.554.000,— geraamd voor de kosten van bijzondere bijstand. De over 1993 gerealiseerde en naar verwachting te besteden uitgaven laten een positief saldo van f 300.000,— zien. De verwachting bestaat dat het beeld over 1995 niet wezenlijk zal verschillen van dat over de voorgaande jaren. Niettemin is grotere behoedzaamheid geboden bij de veronderstelling dat de post bijzondere bijstand toereikende dekking biedt voor de uitgaven voor buitengewone verwervingskosten. Karakteristiek voor de bijzondere bijstand is dat het een open-einde regeling is. Een ander onzeker element is het ontbreken van op de Leeuwarder praktijk afgestemde kengetallen. Voorgesteld wordt de afspraken met het fonds Sociale Vernieuwing over eventuele tekorten en overschotten voort te zetten. De in 1994 bestaande onzekerheid over de omvang van het beroep op dit onderdeel van het incentive- beleid is in gelijke mate aanwezig met betrekking tot 1995. Voor het jaar 1996 zal dit anders zijn. De regeling houdt in: Eventuele tekorten op het onderdeel bijzondere bijstand voor buitengewone verwervingskosten worden allereerst binnen de post bijzondere bijstand verrekend. Als de stand van de post bijzondere bijstand onvoldoende dek king biedt voor de uitgaven voor buitengewone verwervingskos ten, wordt de overschrijding voor zover samenhangend met de buitengewone verwervingskosten ten laste gebracht van het fonds Sociale Vernieuwing. 28

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 48