Blad 4
- Het aantal mensen dat in een scholings- of
werkervaringstraject werd geplaatst was te weinig
gekoppeld aan het aantal beschikbare uitstroomplaatsen.
- De aanpak van TBL was nogal gericht op de individuele
wensen van de werkloze die niet altijd overeenkwamen met
hetgeen de arbeidsmarkt vroeg. Daardoor werden mensen in
een traject geplaatst zonder dat concreet uitzicht was
op een reguliere baan.
- De trajecten duurden gemiddeld langer dan was voorzien.
Dit hing ondermeer samen met het feit dat de cliënten
die door de sector Sociale Zaken voor TBL geselecteerd
werden met name in de beginperiode nogal eens behoorden
tot de groep werklozen met een zeer grote afstand tot de
arbeidsmarkt
- Mede door bezuinigingen bij het RBA nam het aantal
trajectmogelijkheden in de loop van 1994 af. TBL kreeg
daardoor minder armslag.
- De afspraken die zijn gemaakt over aantallen
bemiddelingen naar regulier werk zijn te vrijblijvend
geweest en te veel gebaseerd op de goede wil van beide
partijen.
- Aanhoudend slechte situatie op de arbeidsmarkt.
In het onderzoek wordt ook aangegeven dat TBL veel meer
capaciteit dan in het projectplan kon worden voorzien heeft
moeten inzetten voor de indicatiestelling van Banenpool
deelnemers en vooral jongeren voor de JWG. 6 0% van de
cliënten van TBL wordt gevormd door jongeren. Daardoor kon
minder capaciteit worden ingezet voor de eigenlijke
doelgroep van de langdurig werklozen.
Voor wat betreft de organisatorische vormgeving geeft het
onderzoek aan dat de afspraken over samenwerking en
verantwoordelijkheden niet altijd helder waren.
Samenvattend blijkt uit het onderzoek dat de samenwerking
tussen gemeente en RBA door betrokken partijen als een
leerzame ervaring wordt beschouwd die zeker moet worden
voortgezet
De organisaties hebben in de loop van het project al
werkende weg veel goede afspraken gemaakt en zaken op de
rails gezet. Gemeente en RBA geven beide aan op de
ingeslagen weg te willen voortgaan, waarbij versterking op
de onderdelen intake en bemiddeling naar werk belangrijke
aandachtspunten zijn.
Wij stellen u voor het evaluatie-onderzoek TBL voor
kennisgeving aan te nemen en de resultaten en gesignaleerde
knelpunten te betrekken bij de vormgeving van een
gewijzigde opzet van een trajectbemiddelingsorganisatie.
Blad 5
4. HET PROJECT "INTENSIVERING TRAJECTONTWIKKELING EN
BEMIDDELING"
Zoals gesteld, loopt het huidige TBL-project per 1 juli
1995 af. In de gemeentebegroting is voor de eventuele
voortzetting van het project een bedrag geraamd van
f 200.000,-- structureel.
Dit bedrag is niet voldoende om een TBL-organisatie van
voldoende omvang op te zetten. Wij hebben derhalve besloten
een aanvraag bij het RBA voor ESF-subsidie in te dienen. Om
in aanmerking te kunnen komen voor ESF-subsidie hebben wij
samen met het RBA een projectvoorstel ingediend onder de
naam "Intensivering Trajectontwikkeling en Bemiddeling"
ITB)
Centrale doelstelling van dit project is door intensivering
van de samenwerking in een periode van 2M jaar 1.000
langdurig werklozen extra (dat wil zeggen boven de
reguliere taakstelling) naar reguliere arbeid te
bemiddelen
Deze doelstelling vormt één van onze belangrijkste
doelstellingen in deze beleidsperiode, te weten het
ontwikkelen van een tweede 1000-banenplan.
Uitgangspunten bij de intensievere samenwerking
gemeente/RBA zijn:
1. Het belang van de cliënt wordt centraal gesteld door
het leveren van individueel maatwerk en door betrokken
organisaties in te richten op een cliënt-benadering.
2Door het bundelen van instrumenten van gemeente en
Arbeidsbureau en het gebruik maken van eikaars middelen
kunnen de beste resultaten worden bereikt.
3. Het resultaat, 1.000 extra bemiddelingen naar regulier
werk in een periode van 2M jaar, staat centraal.
Hieronder is een schema uiteengezet volgens welk tijdpad
gemeente en Arbeidsbureau deze doelstellingen willen
realiseren.
Bemiddelingen
1995
1996
1997
Totaal
Regulier RBA
200
200
200
600
Extra
200
400
400
1 000
De doelgroep van het project zijn alle personen uit het
cliëntenbestand van de sector Sociale Zaken die langer dan
1 jaar werkloos zijn. Gestreefd wordt voor de reguliere
doelgroep naar een tenminste evenredig aandeel van vrouwen,