Blad 4 - Het aantal mensen dat in een scholings- of werkervaringstraject werd geplaatst was te weinig gekoppeld aan het aantal beschikbare uitstroomplaatsen. - De aanpak van TBL was nogal gericht op de individuele wensen van de werkloze die niet altijd overeenkwamen met hetgeen de arbeidsmarkt vroeg. Daardoor werden mensen in een traject geplaatst zonder dat concreet uitzicht was op een reguliere baan. - De trajecten duurden gemiddeld langer dan was voorzien. Dit hing ondermeer samen met het feit dat de cliënten die door de sector Sociale Zaken voor TBL geselecteerd werden met name in de beginperiode nogal eens behoorden tot de groep werklozen met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt - Mede door bezuinigingen bij het RBA nam het aantal trajectmogelijkheden in de loop van 1994 af. TBL kreeg daardoor minder armslag. - De afspraken die zijn gemaakt over aantallen bemiddelingen naar regulier werk zijn te vrijblijvend geweest en te veel gebaseerd op de goede wil van beide partijen. - Aanhoudend slechte situatie op de arbeidsmarkt. In het onderzoek wordt ook aangegeven dat TBL veel meer capaciteit dan in het projectplan kon worden voorzien heeft moeten inzetten voor de indicatiestelling van Banenpool deelnemers en vooral jongeren voor de JWG. 6 0% van de cliënten van TBL wordt gevormd door jongeren. Daardoor kon minder capaciteit worden ingezet voor de eigenlijke doelgroep van de langdurig werklozen. Voor wat betreft de organisatorische vormgeving geeft het onderzoek aan dat de afspraken over samenwerking en verantwoordelijkheden niet altijd helder waren. Samenvattend blijkt uit het onderzoek dat de samenwerking tussen gemeente en RBA door betrokken partijen als een leerzame ervaring wordt beschouwd die zeker moet worden voortgezet De organisaties hebben in de loop van het project al werkende weg veel goede afspraken gemaakt en zaken op de rails gezet. Gemeente en RBA geven beide aan op de ingeslagen weg te willen voortgaan, waarbij versterking op de onderdelen intake en bemiddeling naar werk belangrijke aandachtspunten zijn. Wij stellen u voor het evaluatie-onderzoek TBL voor kennisgeving aan te nemen en de resultaten en gesignaleerde knelpunten te betrekken bij de vormgeving van een gewijzigde opzet van een trajectbemiddelingsorganisatie. Blad 5 4. HET PROJECT "INTENSIVERING TRAJECTONTWIKKELING EN BEMIDDELING" Zoals gesteld, loopt het huidige TBL-project per 1 juli 1995 af. In de gemeentebegroting is voor de eventuele voortzetting van het project een bedrag geraamd van f 200.000,-- structureel. Dit bedrag is niet voldoende om een TBL-organisatie van voldoende omvang op te zetten. Wij hebben derhalve besloten een aanvraag bij het RBA voor ESF-subsidie in te dienen. Om in aanmerking te kunnen komen voor ESF-subsidie hebben wij samen met het RBA een projectvoorstel ingediend onder de naam "Intensivering Trajectontwikkeling en Bemiddeling" ITB) Centrale doelstelling van dit project is door intensivering van de samenwerking in een periode van 2M jaar 1.000 langdurig werklozen extra (dat wil zeggen boven de reguliere taakstelling) naar reguliere arbeid te bemiddelen Deze doelstelling vormt één van onze belangrijkste doelstellingen in deze beleidsperiode, te weten het ontwikkelen van een tweede 1000-banenplan. Uitgangspunten bij de intensievere samenwerking gemeente/RBA zijn: 1. Het belang van de cliënt wordt centraal gesteld door het leveren van individueel maatwerk en door betrokken organisaties in te richten op een cliënt-benadering. 2Door het bundelen van instrumenten van gemeente en Arbeidsbureau en het gebruik maken van eikaars middelen kunnen de beste resultaten worden bereikt. 3. Het resultaat, 1.000 extra bemiddelingen naar regulier werk in een periode van 2M jaar, staat centraal. Hieronder is een schema uiteengezet volgens welk tijdpad gemeente en Arbeidsbureau deze doelstellingen willen realiseren. Bemiddelingen 1995 1996 1997 Totaal Regulier RBA 200 200 200 600 Extra 200 400 400 1 000 De doelgroep van het project zijn alle personen uit het cliëntenbestand van de sector Sociale Zaken die langer dan 1 jaar werkloos zijn. Gestreefd wordt voor de reguliere doelgroep naar een tenminste evenredig aandeel van vrouwen,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 496