Blad 6 allochtonen, gedeeltelijk arbeidsongeschikten en gehandicapten. Voor de jongeren die potentieel tot de doelgroep van de JWG behoren worden aparte afspraken met het RBA gemaakt. Onze inzet daarbij is aan te sluiten op de hier voorgestelde structuur. Dit betekent dat jongeren gebruik kunnen maken van het project, maar niet meetellen voor de uitstroomaantallen. In het ITB-project zijn de verantwoordelijkheden van de betrokken partijen duidelijk vastgelegd, waarbij de expertise van beiden het uitgangspunt is. Het verloop van het totale traject vanaf het moment dat een werkloze bij de sector Sociale Zaken wordt ingeschreven tot en met de afloop van het traject en de uitstroom naar werk wordt opgedeeld in twee fasen. Wij verwijzen u in dit verband naar het organisatieschema van het project ITB dat als bijlage I bij het raadsvoorstel is opgenomen. De eerste fase betreft de INTAKE. De gemeente zal in samenwerking met het RBA werklozen categoriseren in drie categorieën: a. bemiddelbaar; b. bemiddelbaar na een traject; c. onbemiddelbaar De a-categorie is een verantwoordelijkheid van het Arbeidsbureau waar de gemeente geen bemoeienis mee heeft. De c-categorie is een verantwoordelijkheid van de gemeente. Deze verantwoordelijkheid houdt in dat de gemeente welzijnsinstrumenten inzet om de cliënt te begeleiden (zorg, basiseducatie, vorming en recreatie) en periodiek hercontrole doet. De b-categorie is een verantwoordelijkheid van gemeente en RBA samen en voor deze categorie is het ITB-project bedoeld. Voor de b-categorie zullen trajecten worden uitgezet, waarbij het aantal beschikbare trajecten en de aanwezige kansen op succesvolle bemiddeling maatgevend zijn. Om in het totaal 1.000 extra bemiddelingen naar betaald werk te kunnen realiseren, zullen in het totaal circa 2.000 trajecten moeten worden uitgezet en uitgevoerd. Gemeente en Arbeidsbureau zullen gezamenlijk de trajecten voor de gecategoriseerde cliënten vaststellen. De gemeente is in de opzet van het project de eerstverantwoordelijke voor de eerste fase. Zij zal een grotere inzet moeten gaan leveren op het intake-gedeelte. De gemeente kent de werklozen uit haar bestand. Zij moet zorgdragen voor een zorgvuldige Blad 7 categorisering en in overleg met RBA en met overige organisaties die werk- en scholingstrajecten uitvoeren zorgen voor de bepaling van de trajecten. De tweede fase betreft de BEMIDDELING. Deze bestaat uit de overdracht van de cliënt aan het Arbeidsbureau en de bemiddeling naar regulier werk, alsmede een eventuele begeleiding gedurende de eerste periode. Bemiddeling naar reguliere arbeid van langdurig werklozen is een kerntaak van het RBA. Het RBA kent de arbeidsmarkt en heeft de contacten met werkgevers. Wij vinden dat deze verantwoordelijkheid in het ITB-project duidelijk tot uitdrukking moet komen. Wel zal het RBA de bemiddelingskansen voor langdurig werklozen moeten vergroten door enerzijds via gerichte marktbenadering extra vacatures te werven en anderzijds door een gerichtere bemiddeling van langdurig werklozen die hun traject hebben voltooid. In de uitstroomfase is het Arbeidsbureau de verantwoordelijke maar ook hier werken gemeente en Arbeidsbureau nauw samen bij de overdracht en begeleiding van de cliënt. Teneinde meer resultaat-gericht te werken en organisaties af te kunnen rekenen op van te voren overeengekomen prestatie-afspraken, zullen met betrokken organisaties contracten worden afgesloten. De afspraken over verantwoordelijkheden en aantallen trajecten en uitstromers naar regulier werk zullen worden vastgelegd in een raamcontract tussen gemeente en Arbeidsbureau. Vervolgens zullen met de diverse betrokken uitvoerende organisaties deelcontracten worden afgesloten omtrent het aantal te leveren trajectplaatsen. Teneinde het uitgangspunt van het belang van de cliënt inhoud te kunnen geven, zal tevens een contract met de cliënt zelf worden afgesloten. Overigens zijn wij van oordeel dat met het onderhavige projectvoorstel een basis-organisatiestructuur wordt geboden die in de toekomst verder kan worden uitgebouwd en aangevuld met andere projecten. In het bijzonder denken wij hier aan de uitvoering van de experimenten met inzet van uitkeringsgelden en de werving en selectie voor Melkert I- banen 5. ORGANISATIE ITB-PROJECT Voor de uitvoering van het project Intensivering Trajectontwikkeling en Begeleiding is de onderstaande

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 497