Blad 6
allochtonen, gedeeltelijk arbeidsongeschikten en
gehandicapten. Voor de jongeren die potentieel tot de
doelgroep van de JWG behoren worden aparte afspraken met
het RBA gemaakt. Onze inzet daarbij is aan te sluiten op de
hier voorgestelde structuur. Dit betekent dat jongeren
gebruik kunnen maken van het project, maar niet meetellen
voor de uitstroomaantallen.
In het ITB-project zijn de verantwoordelijkheden van de
betrokken partijen duidelijk vastgelegd, waarbij de
expertise van beiden het uitgangspunt is. Het verloop van
het totale traject vanaf het moment dat een werkloze bij de
sector Sociale Zaken wordt ingeschreven tot en met de
afloop van het traject en de uitstroom naar werk wordt
opgedeeld in twee fasen.
Wij verwijzen u in dit verband naar het organisatieschema
van het project ITB dat als bijlage I bij het raadsvoorstel
is opgenomen.
De eerste fase betreft de INTAKE.
De gemeente zal in samenwerking met het RBA werklozen
categoriseren in drie categorieën:
a. bemiddelbaar;
b. bemiddelbaar na een traject;
c. onbemiddelbaar
De a-categorie is een verantwoordelijkheid van het
Arbeidsbureau waar de gemeente geen bemoeienis mee heeft.
De c-categorie is een verantwoordelijkheid van de gemeente.
Deze verantwoordelijkheid houdt in dat de gemeente
welzijnsinstrumenten inzet om de cliënt te begeleiden
(zorg, basiseducatie, vorming en recreatie) en periodiek
hercontrole doet.
De b-categorie is een verantwoordelijkheid van gemeente en
RBA samen en voor deze categorie is het ITB-project
bedoeld. Voor de b-categorie zullen trajecten worden
uitgezet, waarbij het aantal beschikbare trajecten en de
aanwezige kansen op succesvolle bemiddeling maatgevend
zijn.
Om in het totaal 1.000 extra bemiddelingen naar betaald
werk te kunnen realiseren, zullen in het totaal circa 2.000
trajecten moeten worden uitgezet en uitgevoerd. Gemeente en
Arbeidsbureau zullen gezamenlijk de trajecten voor de
gecategoriseerde cliënten vaststellen. De gemeente is in de
opzet van het project de eerstverantwoordelijke voor de
eerste fase. Zij zal een grotere inzet moeten gaan leveren
op het intake-gedeelte. De gemeente kent de werklozen uit
haar bestand. Zij moet zorgdragen voor een zorgvuldige
Blad 7
categorisering en in overleg met RBA en met overige
organisaties die werk- en scholingstrajecten uitvoeren
zorgen voor de bepaling van de trajecten.
De tweede fase betreft de BEMIDDELING.
Deze bestaat uit de overdracht van de cliënt aan het
Arbeidsbureau en de bemiddeling naar regulier werk, alsmede
een eventuele begeleiding gedurende de eerste periode.
Bemiddeling naar reguliere arbeid van langdurig werklozen
is een kerntaak van het RBA. Het RBA kent de arbeidsmarkt
en heeft de contacten met werkgevers. Wij vinden dat deze
verantwoordelijkheid in het ITB-project duidelijk tot
uitdrukking moet komen.
Wel zal het RBA de bemiddelingskansen voor langdurig
werklozen moeten vergroten door enerzijds via gerichte
marktbenadering extra vacatures te werven en anderzijds
door een gerichtere bemiddeling van langdurig werklozen die
hun traject hebben voltooid.
In de uitstroomfase is het Arbeidsbureau de
verantwoordelijke maar ook hier werken gemeente en
Arbeidsbureau nauw samen bij de overdracht en begeleiding
van de cliënt.
Teneinde meer resultaat-gericht te werken en organisaties
af te kunnen rekenen op van te voren overeengekomen
prestatie-afspraken, zullen met betrokken organisaties
contracten worden afgesloten.
De afspraken over verantwoordelijkheden en aantallen
trajecten en uitstromers naar regulier werk zullen worden
vastgelegd in een raamcontract tussen gemeente en
Arbeidsbureau. Vervolgens zullen met de diverse betrokken
uitvoerende organisaties deelcontracten worden afgesloten
omtrent het aantal te leveren trajectplaatsen.
Teneinde het uitgangspunt van het belang van de cliënt
inhoud te kunnen geven, zal tevens een contract met de
cliënt zelf worden afgesloten.
Overigens zijn wij van oordeel dat met het onderhavige
projectvoorstel een basis-organisatiestructuur wordt
geboden die in de toekomst verder kan worden uitgebouwd en
aangevuld met andere projecten. In het bijzonder denken wij
hier aan de uitvoering van de experimenten met inzet van
uitkeringsgelden en de werving en selectie voor Melkert I-
banen
5. ORGANISATIE ITB-PROJECT
Voor de uitvoering van het project Intensivering
Trajectontwikkeling en Begeleiding is de onderstaande