BIJLAGE II FINANCIËLE RISICO-ANALYSE In het raadsvoorstel is de begroting opgenomen behorende bij het projectvoorstel Intensivering Trajectontwikkeling en Bemiddeling De begroting laat zien dat er met het projectvoorstel ITB een aanzienlijk bedrag is gemoeid. Vandaar dat er op deze plaats een analyse wordt gepresenteerd van de eventuele financiële risico's die eraan verbonden zijn. De ingeschatte risico's hangen vooral samen met de (gedeeltelijke) ESF-financiering. Op een aantal aspecten zal in het onderstaande worden ingegaan. CO-FINANCIERING Zoals bekend is het ESF-subsidie gekoppeld aan het totaal van de begrote (additionele) uitgaven en bedraagt maximaal 45% daarvan. Het resterende gedeelte moet door Nederlandse overheidsinstanties worden gefinancierd, waarbij deze overheidsinstanties aansprakelijkheid aanvaarden voor een doelmatig beheer en een correcte aanwending van de middelen overeenkomstig de voorschriften van de ESF-commissie In de ESF-subsidiesystematiek moet de gemeente het resterende deel van 55% financieren. Het is geen probleem om voor het onderhavige project aan de norm te voldoen van 55% medefinanciering, aangezien de rijks-/gemeentelijke uitkeringsgelden mogen worden beschouwd als dekkingsmiddel. Daar komt bij dat in de projectbegroting - voorzichtigheidshalve - is uitgegaan van een uitstroom van 250 deelnemers naar een baan, terwijl er in de projectbeschrijving gemikt wordt op een uitstroom van 4 00 deelnemers per jaar. Om voor het totaal beschikbare ESF-subsidiebedrag (f 2,25 miljoen) in aanmerking te komen, zal er voor f 2,75 miljoen aan overheidsbijdrage moeten worden gemotiveerd. Uitgaande van de 250 deelnemers betekent dit een gemiddeld bedrag aan uitkeringsgelden van f 11.000,-- per deelnemer. Aangezien een gemiddelde bijstandsuitkering bijna het dubbele daarvan bedraagt, wordt hier geen risico gelopen. De gedachte zou kunnen opkomen dat er een risico gelopen wordt doordat de uitkeringsgelden, die hier als dekkingsmiddel worden gebruikt, ook in andere ESF-subsidie-aanvragen voor andere scholings- of werkervaringsprojecten worden opgevoerd ter motivering van het overheidsaandeel in de kosten. Dat zou betekenen dat er een risico is van dubbeltellingen, waardoor in totaal het bedrag dat als dekkingsmiddel wordt gebruikt de werkelijke uitkeringsbedragen zou overschrijden. Dat is echter niet zo, omdat met de gelden voor scholings- en werkervaringsplaatsen, die in het kader van het project ITB zullen worden ingezet, extra activiteiten worden ingekocht voor mensen die boven de reguliere taakstelling worden bemiddeld. Deze extra 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 502