activiteiten worden ingekocht bij instellingen die voor hun reguliere activiteiten voor reguliere deelnemers ook reeds gebruik maken van een (ander) ESF-subsidieprogrammaDat houdt in dat het bij het ITB-project gaat om andere mensen, zodat de vrees voor dubbeltellingen ongegrond is. ESF-SUBSIDIESYSTEMATIEK Een ander punt is welke risico's voortvloeien uit de ESF- financiering zelf. Het ESF stelt als eis dat de overheidsorganisatie, die het subsidie aanvraagt, garant moet staan voor de juiste besteding van de gelden. Zij moet dus zorgen voor de juiste administratie van en rapportage over de voortgang van het project. Als blijkt dat de gelden niet op de juiste wijze zijn gebruikt, is de organisatie in kwestie gehouden (een deel van) het subsidie terug te betalen. Van groot belang is dus om te weten wat voor het ESF al of niet subsidiabel is en om een financieel-administratief systeem te ontwikkelen dat met deze eisen rekening houdt. De verantwoordingsverplichting achteraf moet vanaf het begin als maatgevend systeem-criterium aangehouden worden. Aangezien in die verantwoording het aantal werkelijk gerealiseerde deelnemersuren in trajecten een belangrijk element is, zal er een effectief cliént-volgsysteem moeten zijn, waaruit kan worden afgelezen door wie welke routes zijn afgelegd en met welke resultaten. Ook is het daarom van belang bij de aanvang van het project een nulmeting te laten plaatsvinden. Gelet op het bovenstaande is er in de projectbegroting rekening gehouden met externe advisering door ene terzake gespecialiseerd accountantsbureau. Verder is er in de formatie van het ITB-project ruimte gereserveerd voor I fte financieel-administratief medewerker en 1,5 fte administratief medewerker. Via de kwartaal rapportages kan de vinger aan de pols gehouden worden. Als het systeem goed is, de mensen er op de juiste wijze mee werken en de controle regelmatig plaatsvindt, wordt er op dit punt geen risico gelopen. VOORFINANCIERING De besluitvorming over ESF-subsidie-aanvragen duurt in de regel lang. Soms zo lang, dat het nog nauwelijks mogelijk is het projectplan uit te voeren in het jaar waarvoor het subsidie was aangevraagd. Daardoor wordt voorfinanciering veelal noodzakelijk, met het daaraan verbonden risico wanneer het subsidie uiteindelijk niet wordt toegekend. Die problematiek zal zich echter bij het onderhavige ITB-project niet voordoen. De besluitvorming door het RBA over de ESF-aanvraag wordt op zeer korte termijn en in ieder geval voor de geplande startdatum van het project (1 juli 1995) verwacht Daarna zal op de gebruikelijke wijze bevoorschotting op het subsidie kunnen plaatsvinden (eerst 50%, daarna nog eens 30%)De resterende 2 0% zal worden ontvangen als de afrekening aan de gestelde eisen voldoet. Bij het ITB-project wordt dus geen risico ten aanzien van de voorfinanciering gelopen. ESF-SUBSIDIETERMIJN De subsidietoekenning van het ESF voor het ITB-project kan slechts betrekking hebben op een termijn van maximaal 1M jaar. Het is de bedoeling dat het project minstens 2« jaar duurt. Voor het laatste jaar zal opnieuw een ESF-subsidie moeten worden aangevraagd, waarvan de haalbaarheid thans nog niet is te voorspellen. Gelet op de rol van het RBA bij de toekenning van ESF-subsidies en gelet op de belangen die voor de arbeidsbemiddelingsorganisatie zelf in het geding zijn, wordt de kans op voortzetting van het project zeker niet ondenkbeeldig geacht. Voor het project vloeit er wel onzekerheid, maar geen risico uit voort. Immers, indien het project in het laatste jaar niet zou kunnen worden voortgezet door het ontbreken van ESF-subsidie, zullen er ook geen kosten worden gemaakt. Het project wordt dan voortijdig beëindigd. OVERGANG VAN PERSONEEL VAN TRAJECTBEMIDDELING LEEUWARDEN NAAR ITB- PROJECT Het uitgangspunt is steeds dat het huidige personeel bij de TBL- organisatie zou overgaan naar het nieuwe project ITB. Toch zou er een risico aanwezig kunnen zijn, doordat nog niet met zekerheid valt te zeggen in hoeverre het zittende personeel met een vaste aanstelling daadwerkelijk kan overgaan naar het nieuwe ITB- project. Met het ITB-project worden immers nieuwe activiteiten opgestart en daardoor is het mogelijk dat niet iedereen in de nieuwe organisatie een passende functie kan vinden. Dit kan een knelpunt vormen, omdat in het voorstel aan de Raad het voorstel is opgenomen om het in de gemeentebegroting aanwezige budget voor trajectbemiddeling vanaf 1 juli 1995 aan te wenden voor het ITB- project De inschatting is dat dit risico zeer beperkt is, omdat verwacht wordt dat er binnen de sectoren Additionele Werkgelegenheid en Sociale Zaken van de dienst Welzijn altijd een oplossing voor de betrokken mensen gevonden kan worden. Immers, binnen deze sectoren wordt rekening gehouden met een uitbreiding van werkzaamheden in het kader van het scheppen van werk met inzet van uitkeringsgelden en het werken met behoud van uitkering. Een ander risico, dat als reëler wordt ingeschat, is het feit dat met de overgang van het huidige TBL-personeel naar de nieuwe ITB- organisatie er vast personeel bekostigd gaat worden met additionele middelen. Het additionele deel van de personeelskosten bedraagt in het projectvoorstel meer dan de helft. Dit heeft tot gevolg dat er in een vroegtijdig stadium gezocht zal moeten worden naar reguliere middelen voor de voortzetting van de activiteiten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 503