activiteiten worden ingekocht bij instellingen die voor hun
reguliere activiteiten voor reguliere deelnemers ook reeds gebruik
maken van een (ander) ESF-subsidieprogrammaDat houdt in dat het
bij het ITB-project gaat om andere mensen, zodat de vrees voor
dubbeltellingen ongegrond is.
ESF-SUBSIDIESYSTEMATIEK
Een ander punt is welke risico's voortvloeien uit de ESF-
financiering zelf. Het ESF stelt als eis dat de
overheidsorganisatie, die het subsidie aanvraagt, garant moet
staan voor de juiste besteding van de gelden. Zij moet dus zorgen
voor de juiste administratie van en rapportage over de voortgang
van het project. Als blijkt dat de gelden niet op de juiste wijze
zijn gebruikt, is de organisatie in kwestie gehouden (een deel
van) het subsidie terug te betalen. Van groot belang is dus om te
weten wat voor het ESF al of niet subsidiabel is en om een
financieel-administratief systeem te ontwikkelen dat met deze
eisen rekening houdt. De verantwoordingsverplichting achteraf moet
vanaf het begin als maatgevend systeem-criterium aangehouden
worden. Aangezien in die verantwoording het aantal werkelijk
gerealiseerde deelnemersuren in trajecten een belangrijk element
is, zal er een effectief cliént-volgsysteem moeten zijn, waaruit
kan worden afgelezen door wie welke routes zijn afgelegd en met
welke resultaten. Ook is het daarom van belang bij de aanvang van
het project een nulmeting te laten plaatsvinden.
Gelet op het bovenstaande is er in de projectbegroting rekening
gehouden met externe advisering door ene terzake gespecialiseerd
accountantsbureau. Verder is er in de formatie van het ITB-project
ruimte gereserveerd voor I fte financieel-administratief
medewerker en 1,5 fte administratief medewerker. Via de kwartaal
rapportages kan de vinger aan de pols gehouden worden. Als het
systeem goed is, de mensen er op de juiste wijze mee werken en de
controle regelmatig plaatsvindt, wordt er op dit punt geen risico
gelopen.
VOORFINANCIERING
De besluitvorming over ESF-subsidie-aanvragen duurt in de regel
lang. Soms zo lang, dat het nog nauwelijks mogelijk is het
projectplan uit te voeren in het jaar waarvoor het subsidie was
aangevraagd. Daardoor wordt voorfinanciering veelal noodzakelijk,
met het daaraan verbonden risico wanneer het subsidie uiteindelijk
niet wordt toegekend. Die problematiek zal zich echter bij het
onderhavige ITB-project niet voordoen. De besluitvorming door het
RBA over de ESF-aanvraag wordt op zeer korte termijn en in ieder
geval voor de geplande startdatum van het project (1 juli 1995)
verwacht
Daarna zal op de gebruikelijke wijze bevoorschotting op het
subsidie kunnen plaatsvinden (eerst 50%, daarna nog eens 30%)De
resterende 2 0% zal worden ontvangen als de afrekening aan de
gestelde eisen voldoet. Bij het ITB-project wordt dus geen risico
ten aanzien van de voorfinanciering gelopen.
ESF-SUBSIDIETERMIJN
De subsidietoekenning van het ESF voor het ITB-project kan slechts
betrekking hebben op een termijn van maximaal 1M jaar. Het is de
bedoeling dat het project minstens 2« jaar duurt. Voor het laatste
jaar zal opnieuw een ESF-subsidie moeten worden aangevraagd,
waarvan de haalbaarheid thans nog niet is te voorspellen. Gelet op
de rol van het RBA bij de toekenning van ESF-subsidies en gelet op
de belangen die voor de arbeidsbemiddelingsorganisatie zelf in het
geding zijn, wordt de kans op voortzetting van het project zeker
niet ondenkbeeldig geacht. Voor het project vloeit er wel
onzekerheid, maar geen risico uit voort. Immers, indien het
project in het laatste jaar niet zou kunnen worden voortgezet door
het ontbreken van ESF-subsidie, zullen er ook geen kosten worden
gemaakt. Het project wordt dan voortijdig beëindigd.
OVERGANG VAN PERSONEEL VAN TRAJECTBEMIDDELING LEEUWARDEN NAAR ITB-
PROJECT
Het uitgangspunt is steeds dat het huidige personeel bij de TBL-
organisatie zou overgaan naar het nieuwe project ITB. Toch zou er
een risico aanwezig kunnen zijn, doordat nog niet met zekerheid
valt te zeggen in hoeverre het zittende personeel met een vaste
aanstelling daadwerkelijk kan overgaan naar het nieuwe ITB-
project. Met het ITB-project worden immers nieuwe activiteiten
opgestart en daardoor is het mogelijk dat niet iedereen in de
nieuwe organisatie een passende functie kan vinden. Dit kan een
knelpunt vormen, omdat in het voorstel aan de Raad het voorstel is
opgenomen om het in de gemeentebegroting aanwezige budget voor
trajectbemiddeling vanaf 1 juli 1995 aan te wenden voor het ITB-
project
De inschatting is dat dit risico zeer beperkt is, omdat verwacht
wordt dat er binnen de sectoren Additionele Werkgelegenheid en
Sociale Zaken van de dienst Welzijn altijd een oplossing voor de
betrokken mensen gevonden kan worden. Immers, binnen deze sectoren
wordt rekening gehouden met een uitbreiding van werkzaamheden in
het kader van het scheppen van werk met inzet van uitkeringsgelden
en het werken met behoud van uitkering.
Een ander risico, dat als reëler wordt ingeschat, is het feit dat
met de overgang van het huidige TBL-personeel naar de nieuwe ITB-
organisatie er vast personeel bekostigd gaat worden met
additionele middelen. Het additionele deel van de personeelskosten
bedraagt in het projectvoorstel meer dan de helft. Dit heeft tot
gevolg dat er in een vroegtijdig stadium gezocht zal moeten worden
naar reguliere middelen voor de voortzetting van de activiteiten.