Blad 2
Droeg de verordening van 1992 hoofdzakelijk een procedureel
karakter, met ingang van 1995 zal ook de beleidsmatige
onderbouwing van de keuzes die worden gemaakt bij de subsi
dietoekenning deel uit moeten maken van de verordening.
Daarnaast dient de gemeente op grond van de Gemeentewet
vooraf tot afstemming met de betrokken marktpartijen te
komen
Voor het opstellen van de verordening zal gebruik worden
gemaakt van de modelverordening die het VNG heeft ontwik
keld.
3. Budget 1995.
Het voor 1995 toegekend budget bedraagt f 1.171.000,-.
De voeding van het budget is bepaald op basis van 66 nieuw
te bouwen woningen (normbedrag van f 5.000,-) en 44 ingrij
pend te verbeteren woningen (normbedrag f 19.000,-).
4. Verdeling budget over categorieën.
Bij de besteding van het budget is de gemeente met inacht
neming van de 5 eerdergenoemde kerncriteria vrij bij de
verdeling over de subsidiecategorieên. Dit wil zeggen over
de in het BWS 94 benoemde categorieën. Dat betekent, dat
ook in 1995 subsidiëring van woningverbetering is beperkt
tot vooroorlogse woningen van particuliere verhuurders met
een minimaal investeringsniveau van f 50.000,-.
Gelet op de beperkte omvang van het budget achten wij het
gewenst om de subsidiëring te richten op een drietal cate
gorieën die, zo heeft woningmarktonderzoek uitgewezen, op
dit moment de meeste aandacht vragen.
Het gaat hier om
1. het treffen van ingrijpende voorzieningen aan particu
liere huurwoningen;
2. de bouw van koopwoningen in de sector tot f 159.000,-;
3. de bouw van c.q. verbouw tot huurwoningen in stadsver
nieuwingsgebieden (maximale stichtingskosten
f 159.000,-, maximale huur f 810,-). Binnen de sociale
huursector dient een bedrag van f 20.000,- te worden
gereserveerd voor subsidiëring van huurwoonwagens
Budgethouders zijn op grond van het BWS verplicht
aanvragen in deze sector te honoreren.
Een verdeling over meer categorieën moet worden ontraden.
Het leidt tot te veel versnippering en daardoor ondoelmati
ge inzet van de middelen.
Dit betekent, dat de categorieën premiekoop en huurwoningen
van beleggers, dus de woningen duurder dan f 159.000,-,
buiten de boot vallen.
Blad 3
Voor de categorie premiewoningen verwachten wij overigens
niet, dat het wel dan niet beschikbaar stellen van een
subsidiebedrag van f 5.000,- van doorslaggevende betekenis
zal zijn voor de aankoop van een woning in deze prijsklas
se, zodat de functie die de bouw van deze woningen in het
kader van de doorstroming heeft niet wordt bedreigd.
5. De hoogte van de subsidies.
a. Ingrijpende woningverbetering.
Voor het ingrijpend verbeteren van particuliere huurwonin
gen heeft het Rijk bij de voeding van het budget het norm
bedrag gesteld op f 19.000,- per woning. Budgethouders zijn
echter vrij in het vaststellen van subsidiebedragen.
Gelet op de beperkte omvang van het budget stellen wij voor
het subsidiebedrag per woning vast te stellen op
f 15.000,-. In vergelijking met 1994 betekent dit een
substantiële vermindering van het subsidiebedrag. De mini
male subsidie bedroeg toen f 17.500,-. Omdat tevens
f 5.000,- voor plaatselijk verschillende omstandigheden
(PVO) werd toegekend, kwam het totale subsidiebedrag uit op
f 22.500,- per woning. Voor dit jaar heeft het Rijk echter
geen budget PVO beschikbaar gesteld.
Wij verwachten echter (signalen uit de praktijk wijzen
daarop), dat van een bijdrage van f 15.000,- nog voldoende
stimulans uitgaat om de voortgang van de ingrijpende verbe
tering op peil te houden. Ook in 1993 toen als gevolg van
de rentestand de subsidiebedragen in de meeste gevallen op
dit niveau lagen zijn voor ca. 30 woningen beschikkingen
afgegeven
b. Nieuwbouw/verbouw.
Nu de rentestand en de daarbij behorende tabel als grond
slag voor de subsidie voor de sociale sector is vervallen
zal een andere benadering voor de vaststelling van het
subsidiebedrag nodig zijn.
Om de schaarse middelen optimaal te benutten verdient het
aanbeveling om bij de subsidietoekenning aan huurwoningen
geen vaste bedragen vooraf vast te stellen. Immers niet
alle projecten vragen een zelfde subsidiebedrag per woning.
Beter lijkt het om van geval tot geval op bedrijfseconomi
sche gronden te beoordelen in hoeverre een gemeentelijk
subsidie kan bijdragen aan het financieel welslagen van een
bouwplan. Deze werkwijze past binnen de nieuwe filosofie
van het BAS; subsidiëren op maat.
Om toch meerdere plannen binnen het budget te kunnen subsi
diëren stellen wij voor het maximale subsidie voor een
bouwplan op f 10.000,- per woning te stellen, waarvan de
aanvangshuur niet meer dan f 810,- per maand bedraagt.
Omdat bij koopwoningen subsidietoekenning plaats vindt aan