Blad 2 Droeg de verordening van 1992 hoofdzakelijk een procedureel karakter, met ingang van 1995 zal ook de beleidsmatige onderbouwing van de keuzes die worden gemaakt bij de subsi dietoekenning deel uit moeten maken van de verordening. Daarnaast dient de gemeente op grond van de Gemeentewet vooraf tot afstemming met de betrokken marktpartijen te komen Voor het opstellen van de verordening zal gebruik worden gemaakt van de modelverordening die het VNG heeft ontwik keld. 3. Budget 1995. Het voor 1995 toegekend budget bedraagt f 1.171.000,-. De voeding van het budget is bepaald op basis van 66 nieuw te bouwen woningen (normbedrag van f 5.000,-) en 44 ingrij pend te verbeteren woningen (normbedrag f 19.000,-). 4. Verdeling budget over categorieën. Bij de besteding van het budget is de gemeente met inacht neming van de 5 eerdergenoemde kerncriteria vrij bij de verdeling over de subsidiecategorieên. Dit wil zeggen over de in het BWS 94 benoemde categorieën. Dat betekent, dat ook in 1995 subsidiëring van woningverbetering is beperkt tot vooroorlogse woningen van particuliere verhuurders met een minimaal investeringsniveau van f 50.000,-. Gelet op de beperkte omvang van het budget achten wij het gewenst om de subsidiëring te richten op een drietal cate gorieën die, zo heeft woningmarktonderzoek uitgewezen, op dit moment de meeste aandacht vragen. Het gaat hier om 1. het treffen van ingrijpende voorzieningen aan particu liere huurwoningen; 2. de bouw van koopwoningen in de sector tot f 159.000,-; 3. de bouw van c.q. verbouw tot huurwoningen in stadsver nieuwingsgebieden (maximale stichtingskosten f 159.000,-, maximale huur f 810,-). Binnen de sociale huursector dient een bedrag van f 20.000,- te worden gereserveerd voor subsidiëring van huurwoonwagens Budgethouders zijn op grond van het BWS verplicht aanvragen in deze sector te honoreren. Een verdeling over meer categorieën moet worden ontraden. Het leidt tot te veel versnippering en daardoor ondoelmati ge inzet van de middelen. Dit betekent, dat de categorieën premiekoop en huurwoningen van beleggers, dus de woningen duurder dan f 159.000,-, buiten de boot vallen. Blad 3 Voor de categorie premiewoningen verwachten wij overigens niet, dat het wel dan niet beschikbaar stellen van een subsidiebedrag van f 5.000,- van doorslaggevende betekenis zal zijn voor de aankoop van een woning in deze prijsklas se, zodat de functie die de bouw van deze woningen in het kader van de doorstroming heeft niet wordt bedreigd. 5. De hoogte van de subsidies. a. Ingrijpende woningverbetering. Voor het ingrijpend verbeteren van particuliere huurwonin gen heeft het Rijk bij de voeding van het budget het norm bedrag gesteld op f 19.000,- per woning. Budgethouders zijn echter vrij in het vaststellen van subsidiebedragen. Gelet op de beperkte omvang van het budget stellen wij voor het subsidiebedrag per woning vast te stellen op f 15.000,-. In vergelijking met 1994 betekent dit een substantiële vermindering van het subsidiebedrag. De mini male subsidie bedroeg toen f 17.500,-. Omdat tevens f 5.000,- voor plaatselijk verschillende omstandigheden (PVO) werd toegekend, kwam het totale subsidiebedrag uit op f 22.500,- per woning. Voor dit jaar heeft het Rijk echter geen budget PVO beschikbaar gesteld. Wij verwachten echter (signalen uit de praktijk wijzen daarop), dat van een bijdrage van f 15.000,- nog voldoende stimulans uitgaat om de voortgang van de ingrijpende verbe tering op peil te houden. Ook in 1993 toen als gevolg van de rentestand de subsidiebedragen in de meeste gevallen op dit niveau lagen zijn voor ca. 30 woningen beschikkingen afgegeven b. Nieuwbouw/verbouw. Nu de rentestand en de daarbij behorende tabel als grond slag voor de subsidie voor de sociale sector is vervallen zal een andere benadering voor de vaststelling van het subsidiebedrag nodig zijn. Om de schaarse middelen optimaal te benutten verdient het aanbeveling om bij de subsidietoekenning aan huurwoningen geen vaste bedragen vooraf vast te stellen. Immers niet alle projecten vragen een zelfde subsidiebedrag per woning. Beter lijkt het om van geval tot geval op bedrijfseconomi sche gronden te beoordelen in hoeverre een gemeentelijk subsidie kan bijdragen aan het financieel welslagen van een bouwplan. Deze werkwijze past binnen de nieuwe filosofie van het BAS; subsidiëren op maat. Om toch meerdere plannen binnen het budget te kunnen subsi diëren stellen wij voor het maximale subsidie voor een bouwplan op f 10.000,- per woning te stellen, waarvan de aanvangshuur niet meer dan f 810,- per maand bedraagt. Omdat bij koopwoningen subsidietoekenning plaats vindt aan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 506