Blad 6 8Verdere procedure Dit voorstel is bedoeld om de uitgangspunten voor de op te stellen subsidieverordening aan te geven. De technische uitwerking van deze uitgangspunten vindt u terug in de verordening In het (raam-verdeelbesluit 1995 zal vervolgens de verde ling van het budget over de concrete plannen aan bod komen. Een voorstel hierover zullen wij, nadat het overleg met de corporaties heeft plaatsgevonden, z.s.m. aan u voorleggen. 9Inspraak De betrokken partijen zijn in de gelegenheid gesteld schriftelijk te reageren op het voorstel. Daarnaast is de mogelijkheid geboden in te spreken tijdens behandeling van het voorstel in de Commissie Stadsontwikkeling op 16 mei jl. Er zijn twee schriftelijke reacties ontvangen en wel van de Stadsvemieuwingskorporatie (SVK) en het Platform Een- en tweepersoons huishoudens Leeuwarden (PEL) a. Reactie SVK De SVK verklaart niet gelukkig te zijn met de hoogte van het subsidiebedrag per woning (f 15.000,-) voor ingrijpende verbetering van particuliere huurwoningen en het aantal woningen waarvoor subsidie is gereserveerd (25 woningen) Niettemin bestaat gelet op de beperkte budgettaire moge lijkheden begrip voor deze keuze. Voorts pleit de SVK voor een goede aansluiting op het beleid voor projectmatige verbetering van particuliere woningen en het project Wonen boven winkels door een deel van het budget voor woningverbetering te reserveren voor deze projecten. Naar aanleiding hiervan merken wij op, dat wij jaarlijks prioriteit hebben gegeven aan de uitputting van de budget ten ten gunste van deze categorieën. Ter ondersteuning van het stadsvernieuwingsbeleid op dit punt achten wij het net als de SVK een goede zaak deze lijn voor 1995 te handhaven. Tot slot stelt de SVK voor bij de subsidiëring van projec ten Wonen boven winkels uit de stadsvernieuwingsmiddelen geen verrekening meer te laten plaatsvinden met BAS-subsi- dies. Deze verrekening leidt er toe, dat in alle gevallen (met of zonder BAS-subsidie) evenveel subsidie voor deze projecten wordt verstrekt. De SVK pleit voor een stapeling van subsidies, waardoor de volkshuisvestelijke meerwaarde van huurwoningen wordt benadrukt In feite gaat het hier om een voorstel dat beoogt meer subsidie uit de stadsvernieuwingsmiddelen beschikbaar te Blad 7 stellen. Om die reden zullen wij dit verzoek van de SVK betrekken in de reactie op het in de loop van dit jaar te verschijnen voorstel voor de verdeling van de stadsvernieu wingsmiddelen voor 1996. b. Reactie PEL Het PEL pleit voor een aanpassing van de subsidiebedragen voor nieuwbouw en ingrijpende verbetering in die zin, dat f 15.000,- beschikbaar komt voor nieuwbouw van corporaties en f 10.000,- voor ingrijpende voorzieningen aan particu liere huurwoningenDaarmee zou sprake zijn van een betere verhouding tussen subsidies en investeringsbedragen. Cijfermatig gezien is deze redenering juist. Bedacht moet echter worden, dat particuliere verhuurders uitgaan van een kortere exploitatietermijn dan een sociale verhuurder. Uiteraard kan dit niet los worden gezien van de uiteenlo pende doelstellingen die particuliere verhuurders en socia le verhuurders nu eenmaal hebben. Dit betekent wel, dat particuliere huurders een hogere bijdrage nodig hebben om tot een sluitende exploitatie te komen. Om de woningverbetering in deze categorie op gang te houden lijkt het niet verstandig om met lagere subsidiebedragen dan de nu voorgestelde te werken. Een tweede punt van aandacht vormt voor het PEL de wijze waarop het overleg tussen verhuurders en bewoners is gere geld. De verordening stelt, dat over het bouwplan in vol doende mate overleg moet hebben plaatsgevonden met de huurders en/of de hen vertegenwoordigende organisatie (art.44) Het PEL is van mening, dat met iedere huurder afzonderlijk overleg moet plaatsvinden en dat een huurdersorganisatie (zonder machtiging) niet bevoegd is om namens individuele huurders te overleggen. Naar aanleiding hiervan merken wij het volgende op. In de toelichting op de verordening is aangegeven, dat het resul taat van het overleg met de huurders moet blijken uit akkoordverklaringen van de individuele huurders. Deze akkoordverklaring kan alleen tot stand komen indien de huurder de inhoud van het voorstel van de verhuurder kent. Dit sluit collectief overleg natuurlijk niet uit. Met het wel dan niet ondertekenen van de akkoordverklaring heeft de individuele huurder evenwel het laatste woord. Een laatste opmerking van PEL gaat over één van de criteria waarmee bij de verdeling van het subsidiebudget rekening moet worden gehouden: differentiatie in de samenstelling van wijken. Het PEL vreest dat dit in de praktijk slechts

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 508