2.2 Verlening van subsidie
Artikel 16
Aanvragen die zijn opgenomen in het verdeelbesluit komen in principe voor
subsidie in aanmerking (lid 1)
Als de betreffende deelbudgetten hiervoor ruimte laten, dan wel plannen die
in het verdeelbesluit zijn opgenomen geen doorgang vinden, kunnen plannen
die niet in het verdeelbesluit zijn opgenomen alsnog in aanmerking komen
voor subsidie (lid 2)Dit is slechts mogelijk indien de betreffende
plannen voldoen aan de uitgangspunten voor het subsidiebeleid (lid 3)
(zie ook artikel 8)
Artikel 17
Bijzondere voorwaarden (sub a) zijn voorwaarden boven de in de verordening
vermelde voorwaarden. Zij zijn een vertaling van de uitgangspunten voor het
subsidiebeleid naar concrete bouwplannen (zoals ouderenhuisvesting,
aanpasbaar bouwen, maximale huurprijs, en dergelijke)
De bepaling in sub b geeft aan dat overleg met de aanvrager over de hoogte
van de subsidie plaatsvindt voorafgaand aan de aanvraag. In beginsel mag
niet worden begonnen met de bouw voordat de aanvraag is behandeld. Dit
artikel biedt onder c de ruimte om, vooruitlopend op het indienen van de
aanvraag om subsidie, toestemming te verkrijgen met de bouw te beginnen
zonder het recht op subsidie te verliezen. Vanzelfsprekend zal de aanvrager
hiertoe pas overgaan, indien hij een redelijke zekerheid heeft dat subsidie
zal worden toegekend. Het is echter niet de bedoeling dat woningen die
reeds gebouwd of ingrijpend verbeterd zijn alsnog voor subsidie in aan
merking komen. Wanneer burgemeester en wethouders instemmen met het begin
van de werkzaamheden, wordt het bouwplan wel getoetst aan de vereisten op
grond van deze verordening. Alleen de afwijzingsgrond dat niet met de bouw
mag worden gestart voordat subsidie wordt aangevraagd, vervalt dan.
Dit artikel bevat geen bepaling dat slechts op voldoende schone grond mag
worden gebouwd. De Woningwet regelt dat afdoende.
Het artikel bevat evenmin regels omtrent soberheid en doelmatigheid. Wel is
een kosten-kwaliteitstoets van een door de gemeente erkend bureau vereist.
Artikel 18
Het artikel dient onder andere om vroegtijdig te kunnen bepalen welke
projecten (nog) geen doorgang vinden. Dat kan aanleiding zijn om de
beschikbare subsidie anders te benutten. Op grond van artikel 31 kan
eventueel ontheffing van de genoemde termijn worden gegeven. Voor de
verlenging van de termijn moeten goede gronden aanwezig zijn. Voorbeelden
daarvan zijn onvoorziene technische of financiële complicaties.
Voor zover er door de gemeente bijzondere voorwaarden zijn gesteld,
verlenen burgemeester en wethouders de subsidie onder de voorwaarde dat die
bijzondere voorwaarden worden nageleefd (sub e)Het is de bedoeling dat de
gemeente na de gereedmelding controleert of aan de voorwaarden is voldaan.
In het BWS 1995 is niet bepaald dat voor een koopwoning garantiecertificaat
moet worden afgegeven. Omdat een dergelijk certificaat in de ogen van de
gemeente een belangrijk middel ter bescherming van de belangen van kopers
van nieuwe woningen is, is een artikel van deze strekking in de verordening
opgenomen. De doelstellingen van het garantiecertificaat zijn:
het afbouwen van de woning of de woonwagen indien de aannemer tijdens
de bouw failliet gaat;
het verhelpen van bouwfouten.
6
Artikel 19
In dit artikel zijn de aanvullende voorwaarden voor de verlening van
subsidie opgenomen, indien het bouwplan betrekking heeft op een koopwoning.
Genoemde voorwaarden hebben betrekking op de subsidie-ontvanger.
2.3 Gereedmelding
Artikel 21
De gereedmelding vindt plaats door de subsidie-ontvangerDe procedure is
analoog aan de aanvraagprocedure. In veel gevallen zullen aanvrager en
subsidie-ontvanger dezelfde zijn, zoals bij huurwoningen. Dit hoeft echter
niet altijd het geval te zijn. Bij koopwoningen is bijvoorbeeld de koper de
subsidie-ontvanger en (veelal) een projectontwikkelaar de aanvrager.
Wanneer de aanvrager niet tevens subsidie-ontvanger is, heeft de aanvrager
geen belang bij de gereedmelding en zou de subsidie-ontvanger (de koper) de
dupe kunnen worden. Om deze reden is er voor gekozen de subsidie-ontvanger
de gereedmelding te laten doen.
Een gereedmeldingstermijn (lid 3) is gewenst om de voortgang van de plannen
te garanderen en om te voorkomen dat onnodig lang een verplichting tot
betaling van subsidie blijft bestaan.
Artikel 22
Het gerealiseerde bouwplan moet overeenstemmen met het door burgemeester en
wethouders goedgekeurde bouwplan. De gemeente controleert dus achteraf of
aan de bijzondere voorwaarden bij het verlenen van subsidie is voldaan. Om
te voorkomen dat iedere voorwaarde daadwerkelijk moet worden gecontroleerd,
is er voor gekozen een verklaring te vragen. Indien later blijkt dat bij de
bouw van de woning(en) is afgeweken van het goedgekeurde bouwplan, kan de
subsidie alsnog worden ingetrokken en eventueel teruggevorderd.
Met het oog op de betaling van de subsidie is het van belang te weten
wanneer de de bouw van de woningen of de woonwagens (gemiddeld) is
voltooid.
Omdat de gemeente controle moet kunnen uitoefenen, moeten de rekeningen en
betalingsbewijzen beschikbaar worden gehouden (lid 3)
2.4 Vaststelling van subsidie
Artikel 27
De hoogte van de subsidie wordt allereerst opgenomen in het verdeelbesluit
en daarna door burgemeester en wethouders gecontroleerd bij de verlening
van de subsidie. De vaststelling is de formele bevestiging daarvan door
burgemeester en wethouders
Artikel 28
De subsidie wordt betaald als bijdrage ineens. Dit is geen verplichting die
uit het BWS 1995 voortvloeit, maar volgt daar wel logisch uit. Het BWS laat
de gemeente vrij in het bepalen van de hoogte van de subsidie en de vorm
waarin die wordt verstrekt. Het wordt zowel in het belang van de subsidie
ontvanger als van de gemeente geacht om de bijdrage als bijdrage ineens te
verstrekken.
Om financiële redenen is gekozen voor uitbetaling van de bijdrage ineens
één jaar na de (gemiddelde) gereedkomingsdatum. Eerdere uitbetaling leidt
tot renteverlies voor de gemeente. De beperkte omvang van het budget laat
dit niet toe.