2.2 Verlening van subsidie Artikel 16 Aanvragen die zijn opgenomen in het verdeelbesluit komen in principe voor subsidie in aanmerking (lid 1) Als de betreffende deelbudgetten hiervoor ruimte laten, dan wel plannen die in het verdeelbesluit zijn opgenomen geen doorgang vinden, kunnen plannen die niet in het verdeelbesluit zijn opgenomen alsnog in aanmerking komen voor subsidie (lid 2)Dit is slechts mogelijk indien de betreffende plannen voldoen aan de uitgangspunten voor het subsidiebeleid (lid 3) (zie ook artikel 8) Artikel 17 Bijzondere voorwaarden (sub a) zijn voorwaarden boven de in de verordening vermelde voorwaarden. Zij zijn een vertaling van de uitgangspunten voor het subsidiebeleid naar concrete bouwplannen (zoals ouderenhuisvesting, aanpasbaar bouwen, maximale huurprijs, en dergelijke) De bepaling in sub b geeft aan dat overleg met de aanvrager over de hoogte van de subsidie plaatsvindt voorafgaand aan de aanvraag. In beginsel mag niet worden begonnen met de bouw voordat de aanvraag is behandeld. Dit artikel biedt onder c de ruimte om, vooruitlopend op het indienen van de aanvraag om subsidie, toestemming te verkrijgen met de bouw te beginnen zonder het recht op subsidie te verliezen. Vanzelfsprekend zal de aanvrager hiertoe pas overgaan, indien hij een redelijke zekerheid heeft dat subsidie zal worden toegekend. Het is echter niet de bedoeling dat woningen die reeds gebouwd of ingrijpend verbeterd zijn alsnog voor subsidie in aan merking komen. Wanneer burgemeester en wethouders instemmen met het begin van de werkzaamheden, wordt het bouwplan wel getoetst aan de vereisten op grond van deze verordening. Alleen de afwijzingsgrond dat niet met de bouw mag worden gestart voordat subsidie wordt aangevraagd, vervalt dan. Dit artikel bevat geen bepaling dat slechts op voldoende schone grond mag worden gebouwd. De Woningwet regelt dat afdoende. Het artikel bevat evenmin regels omtrent soberheid en doelmatigheid. Wel is een kosten-kwaliteitstoets van een door de gemeente erkend bureau vereist. Artikel 18 Het artikel dient onder andere om vroegtijdig te kunnen bepalen welke projecten (nog) geen doorgang vinden. Dat kan aanleiding zijn om de beschikbare subsidie anders te benutten. Op grond van artikel 31 kan eventueel ontheffing van de genoemde termijn worden gegeven. Voor de verlenging van de termijn moeten goede gronden aanwezig zijn. Voorbeelden daarvan zijn onvoorziene technische of financiële complicaties. Voor zover er door de gemeente bijzondere voorwaarden zijn gesteld, verlenen burgemeester en wethouders de subsidie onder de voorwaarde dat die bijzondere voorwaarden worden nageleefd (sub e)Het is de bedoeling dat de gemeente na de gereedmelding controleert of aan de voorwaarden is voldaan. In het BWS 1995 is niet bepaald dat voor een koopwoning garantiecertificaat moet worden afgegeven. Omdat een dergelijk certificaat in de ogen van de gemeente een belangrijk middel ter bescherming van de belangen van kopers van nieuwe woningen is, is een artikel van deze strekking in de verordening opgenomen. De doelstellingen van het garantiecertificaat zijn: het afbouwen van de woning of de woonwagen indien de aannemer tijdens de bouw failliet gaat; het verhelpen van bouwfouten. 6 Artikel 19 In dit artikel zijn de aanvullende voorwaarden voor de verlening van subsidie opgenomen, indien het bouwplan betrekking heeft op een koopwoning. Genoemde voorwaarden hebben betrekking op de subsidie-ontvanger. 2.3 Gereedmelding Artikel 21 De gereedmelding vindt plaats door de subsidie-ontvangerDe procedure is analoog aan de aanvraagprocedure. In veel gevallen zullen aanvrager en subsidie-ontvanger dezelfde zijn, zoals bij huurwoningen. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Bij koopwoningen is bijvoorbeeld de koper de subsidie-ontvanger en (veelal) een projectontwikkelaar de aanvrager. Wanneer de aanvrager niet tevens subsidie-ontvanger is, heeft de aanvrager geen belang bij de gereedmelding en zou de subsidie-ontvanger (de koper) de dupe kunnen worden. Om deze reden is er voor gekozen de subsidie-ontvanger de gereedmelding te laten doen. Een gereedmeldingstermijn (lid 3) is gewenst om de voortgang van de plannen te garanderen en om te voorkomen dat onnodig lang een verplichting tot betaling van subsidie blijft bestaan. Artikel 22 Het gerealiseerde bouwplan moet overeenstemmen met het door burgemeester en wethouders goedgekeurde bouwplan. De gemeente controleert dus achteraf of aan de bijzondere voorwaarden bij het verlenen van subsidie is voldaan. Om te voorkomen dat iedere voorwaarde daadwerkelijk moet worden gecontroleerd, is er voor gekozen een verklaring te vragen. Indien later blijkt dat bij de bouw van de woning(en) is afgeweken van het goedgekeurde bouwplan, kan de subsidie alsnog worden ingetrokken en eventueel teruggevorderd. Met het oog op de betaling van de subsidie is het van belang te weten wanneer de de bouw van de woningen of de woonwagens (gemiddeld) is voltooid. Omdat de gemeente controle moet kunnen uitoefenen, moeten de rekeningen en betalingsbewijzen beschikbaar worden gehouden (lid 3) 2.4 Vaststelling van subsidie Artikel 27 De hoogte van de subsidie wordt allereerst opgenomen in het verdeelbesluit en daarna door burgemeester en wethouders gecontroleerd bij de verlening van de subsidie. De vaststelling is de formele bevestiging daarvan door burgemeester en wethouders Artikel 28 De subsidie wordt betaald als bijdrage ineens. Dit is geen verplichting die uit het BWS 1995 voortvloeit, maar volgt daar wel logisch uit. Het BWS laat de gemeente vrij in het bepalen van de hoogte van de subsidie en de vorm waarin die wordt verstrekt. Het wordt zowel in het belang van de subsidie ontvanger als van de gemeente geacht om de bijdrage als bijdrage ineens te verstrekken. Om financiële redenen is gekozen voor uitbetaling van de bijdrage ineens één jaar na de (gemiddelde) gereedkomingsdatum. Eerdere uitbetaling leidt tot renteverlies voor de gemeente. De beperkte omvang van het budget laat dit niet toe.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 519