Blad 2 de aan de houder van een bejaardenoord advies uitbrengt over de aard en de mate van de verzor ging die voor de bejaarde noodzakelijk is. In de commissie hebben in ieder geval zitting een arts en een maatschappelijk werker. 2. Burgemeester en Wethouders regelen de samenstel ling en de werkwijze der commissie. Zij benoemen en ontslaan de leden." Eveneens heeft de indicatiecommissie een wettelijke taak in het kader van de wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen. (BOPZ) 2. Om de wet op de bejaardenoorden en verpleeginrichtingen wat betreft de indicatiecommissie uit te voeren, is in de gemeentebegroting dan ook een bedrag gereserveerd voor de indicatiecommissie. Dit bedrag zou toerei kend moeten zijn. 3. Bij mensen met een slechte gezondheidssituatie wordt een financiële drempel opgeworpen alvorens advies wordt gegeven en gebruik gemaakt kan worden van een noodzake lijke voorziening. In veel gevallen gaat het bij de indicatie-aanvragen om minderdraagkrachtige ouderen. Een gevolg zou kunnen zijn dat velen een beroep zullen doen op bijzondere bijstand. 4Er wordt ook geïndiceerd voor verpleeghuisopname en dagbehandeling in het verpleeghuis. Dit zijn AWBZ- verstrekkingen en dus een andere financieringsstroom. 5. Zou men zich tot verzorgingshuisindicaties beperken, dan blijkt in de praktijk dat een dergelijke indicatie soms tot positieve verpleeghuisindicatie kan leiden of omgekeerd 6. Daarnaast blijkt dat in de loop der tijd een indicatie- besluit kan veranderen. Er is dus geen scherpe lijn te trekken tussen verschil lende indicatie-aanvragen. 7Indien de gemeente zou overgaan tot het innen van f 35,- per indicatie, betekent dit ook extra admini stratie- en personeelskosten. (Voor Leeuwarden zijn in 1993 512 indicaties verricht.) Indien de hierboven genoemde bezwaren buiten beschou wing worden gelaten, betekent het overgaan tot het innen van f 35,- per indicatie financieel gezien voor Leeuwarden slechts een relatief laag bedrag aan extra inkomsten. Blad 3 Conclusie Op basis van de hiervorengenoemde bezwaren, zowel inhoude lijk, financieel als praktisch haalbaar en uitvoerbaar en gelet op het protest, dat uitvoering van genoemd voorstel bij zowel het werkveld als de betrokkenen (ouderenbonden) zal ontketenen, stellen wij u voor door de gemeente geen eigen bijdrage van f 35,- per indicatie-aanvraag in reke ning te brengen en alszodanig het voorstel van de werkgroep Takenpakket niet over te nemen. Onder vermelding, dat de Commissie Welzijn heeft geadvi seerd met het voorstel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten conform bijgaand besluit. Leeuwarden, 5 januari 1995. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, drsH.H. Apotheker Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 69