Blad 2
Naast het kwalitatieve aspect was een belangrijke achter
liggende reden, dat daarmee kon worden voorkomen, dat een
"woud" van antennes het beeld van de stad of het dorp zou
vervuilen
Kijkend naar de situatie nu kan gesteld worden, dat deze
doelstellingen zijn gerealiseerd. De noodzakelijke infra
structuur is opgebouwd en het doorzenden van omroepprogram
ma' s verloopt zonder noemenswaardige problemen.
Bij het aanbieden van nieuwe diensten via de kabel (zoals
het toegang bieden aan grote databanken, het op elektroni
sche wijze aanbieden van produkten en diensten, beeldtele-
fonie, sociaal-medische alarmeringssystemen, alarmering
c.q. beveiliging etc.) ligt geen direct belang bij de over
heid. Hierin is veel meer een rol weggelegd voor private
ondernemingen, waarbij het marktmechanisme de aard en om
vang van deze nieuwe diensten kan reguleren.
Bovendien zal het uitbouwen van de mogelijkheden van de
kabelnetten grote investeringen noodzakelijk maken, die erg
risicovol zijn. Wij achten het geen gemeentelijke taak om
op die schaal risicodragend te gaan investeren. Daar waar
mogelijk - en de bereidheid daartoe is getoond - moet dit
zoveel mogelijk worden overgelaten aan de private sector.
De noodzakelijke - forse - investeringen maken het voor de
private sector noodzakelijk om -wil de "return on invest
ment" van een voldoende niveau zijn - over een zo groot
mogelijk aantal potentiële afnemers (aansluitpunten) te
kunnen beschikken. Dit maakt, dat de vraag naar kabelbe
drijven hoog is en op dit moment het prijsklimaat voor de
verkopers van kabelnetten uitermate gunstig is. Dit gunsti
ge prijsklimaat is wel tijdgebonden, omdat de kabelbranche
binnenkort de noodzakelijke investeringsbeslissingen zal
nemen
In vele andere gemeenten heeft dit al geleid tot het afsto
ten van hun belang in de kabelnetten en is ook voor ons
aanleiding geweest om met een positieve grondhouding ge
sprekken op gang te brengen met potentiële overnamekandida
ten
3Het onderhandelingsproces
Met verschillende partijen zijn verkennende gesprekken ge
voerd, zulks aan de hand van een vooraf door de aandeelhou
ders en raad van commissarissen vastgestelde verkoopproce
dure
De belangrijkste randvoorwaarden welke bij deze verkooppro
cedure zijn vastgelegd zijn:
Blad 3
De overnemende partij dient minimaal een marktcon
forme prijs te betalen voor de aandelen van de aan
deelhouders van Telekabel N.V.
De tarieven mogen de eerste vijf jaar na overname
niet verder stijgen dan het prijsindexcijfer voor de
gezinsconsumptie
De exploitatie en risico's van nieuwe diensten mogen
niet worden afgewenteld op de kosten voor een abonne
ment op de ontvangst van radio- en televisieprogram
ma's.
De overnemende partij dient aan te kunnen tonen be
reid en in staat te zijn een daadwerkelijke bijdrage
te kunnen en te willen leveren in de ontwikkeling van
Telekabel N.V. naar een regionaal telecommunicatiebe
drijf.
De werkgelegenheid, het toekomstperspectief en ove
rige personele belangen van het huidige personeel die
nen te zijn gewaarborgd. Onder personele belangen
wordt mede verstaan de primaire en secundaire arbeids
voorwaarden, VUT-en pensioenaanspraken.
Na het vaststellen van een shortlist met de potentiële
overnamekandidaten is een onderhandelingsdelegatie samenge
steld, bestaande uit de president-commissaris en de direc
teur van Telekabel N.V. en waar nodig bijgestaan door haar
accountant Moret Ernst Young.
Conform het bepaalde in de verkoopprocedure is vervolgens
volgtijdig met betrokkenen onderhandeld om tot een akkoord
te komen.
Uiteindelijk is op 30 november jl. op hoofdlijnen mondeling
overeenstemming bereikt met NUON, dat vervolgens in de ge
combineerde Algemene Vergadering van Aandeelhouders en de
Raad van Commissarissen van Telekabel N.V. van 7 december
jl. in meerderheid van stemmen is geaccordeerd, zulks onder
voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraden van de
aandeelhouders
Onder dezelfde voorwaarde is op 14 december jl. de koop
overeenkomst gesloten.
4. Het onderhandelingsresultaat
De onderhandelingen met NUON hebben uiteindelijk het vol
gende resultaat opgeleverd: