Blad 2 Naast het kwalitatieve aspect was een belangrijke achter liggende reden, dat daarmee kon worden voorkomen, dat een "woud" van antennes het beeld van de stad of het dorp zou vervuilen Kijkend naar de situatie nu kan gesteld worden, dat deze doelstellingen zijn gerealiseerd. De noodzakelijke infra structuur is opgebouwd en het doorzenden van omroepprogram ma' s verloopt zonder noemenswaardige problemen. Bij het aanbieden van nieuwe diensten via de kabel (zoals het toegang bieden aan grote databanken, het op elektroni sche wijze aanbieden van produkten en diensten, beeldtele- fonie, sociaal-medische alarmeringssystemen, alarmering c.q. beveiliging etc.) ligt geen direct belang bij de over heid. Hierin is veel meer een rol weggelegd voor private ondernemingen, waarbij het marktmechanisme de aard en om vang van deze nieuwe diensten kan reguleren. Bovendien zal het uitbouwen van de mogelijkheden van de kabelnetten grote investeringen noodzakelijk maken, die erg risicovol zijn. Wij achten het geen gemeentelijke taak om op die schaal risicodragend te gaan investeren. Daar waar mogelijk - en de bereidheid daartoe is getoond - moet dit zoveel mogelijk worden overgelaten aan de private sector. De noodzakelijke - forse - investeringen maken het voor de private sector noodzakelijk om -wil de "return on invest ment" van een voldoende niveau zijn - over een zo groot mogelijk aantal potentiële afnemers (aansluitpunten) te kunnen beschikken. Dit maakt, dat de vraag naar kabelbe drijven hoog is en op dit moment het prijsklimaat voor de verkopers van kabelnetten uitermate gunstig is. Dit gunsti ge prijsklimaat is wel tijdgebonden, omdat de kabelbranche binnenkort de noodzakelijke investeringsbeslissingen zal nemen In vele andere gemeenten heeft dit al geleid tot het afsto ten van hun belang in de kabelnetten en is ook voor ons aanleiding geweest om met een positieve grondhouding ge sprekken op gang te brengen met potentiële overnamekandida ten 3Het onderhandelingsproces Met verschillende partijen zijn verkennende gesprekken ge voerd, zulks aan de hand van een vooraf door de aandeelhou ders en raad van commissarissen vastgestelde verkoopproce dure De belangrijkste randvoorwaarden welke bij deze verkooppro cedure zijn vastgelegd zijn: Blad 3 De overnemende partij dient minimaal een marktcon forme prijs te betalen voor de aandelen van de aan deelhouders van Telekabel N.V. De tarieven mogen de eerste vijf jaar na overname niet verder stijgen dan het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie De exploitatie en risico's van nieuwe diensten mogen niet worden afgewenteld op de kosten voor een abonne ment op de ontvangst van radio- en televisieprogram ma's. De overnemende partij dient aan te kunnen tonen be reid en in staat te zijn een daadwerkelijke bijdrage te kunnen en te willen leveren in de ontwikkeling van Telekabel N.V. naar een regionaal telecommunicatiebe drijf. De werkgelegenheid, het toekomstperspectief en ove rige personele belangen van het huidige personeel die nen te zijn gewaarborgd. Onder personele belangen wordt mede verstaan de primaire en secundaire arbeids voorwaarden, VUT-en pensioenaanspraken. Na het vaststellen van een shortlist met de potentiële overnamekandidaten is een onderhandelingsdelegatie samenge steld, bestaande uit de president-commissaris en de direc teur van Telekabel N.V. en waar nodig bijgestaan door haar accountant Moret Ernst Young. Conform het bepaalde in de verkoopprocedure is vervolgens volgtijdig met betrokkenen onderhandeld om tot een akkoord te komen. Uiteindelijk is op 30 november jl. op hoofdlijnen mondeling overeenstemming bereikt met NUON, dat vervolgens in de ge combineerde Algemene Vergadering van Aandeelhouders en de Raad van Commissarissen van Telekabel N.V. van 7 december jl. in meerderheid van stemmen is geaccordeerd, zulks onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraden van de aandeelhouders Onder dezelfde voorwaarde is op 14 december jl. de koop overeenkomst gesloten. 4. Het onderhandelingsresultaat De onderhandelingen met NUON hebben uiteindelijk het vol gende resultaat opgeleverd:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 81