Blad 2
gebied, meldingen bij de politie (o.a. inbraak))
In maart 1992 is een convenant afgesloten waarin: de
gemeente (Sociale Dienst, Volkshuisvesting, Burgerza
ken, Wonen, Belastingen, Politie) de Leeuwarder corpo
raties en het Gewestelijke Arbeidsbureau hebben afge
sproken deze gegevens aan te leveren.
2. het kwalitatieve deel
Eén keer per jaar wordt de mening van de bewoners zelf
gevraagd. In deze vragenlijst komen onderwerpen aan de
orde als: woonduur, oordeel over de woning, oordeel
over de woonomgeving, het sociale woonklimaat, de so
ciale veiligheid en bewonerskenmerken
De rapportage van de werkgroep
In maart van 1994 is voor het eerst in de Centrale Directie
Raad gesproken over uitbreiding van het wi jksignalerings-
systeem van de 9 na-oorlogse wijken naar de gehele gemeen
te. Tot dan toe was het systeem een onderdeel van de stads
vernieuwingsactiviteiten van de dienst Stadsontwikkeling en
Milieu. De kosten van de ontwikkeling en het functioneren
van het wijksignaleringssysteem zijn ook altijd volledig
ten laste van het stadsvernieuwingsfonds gekomen.
Door de CDR is de opdracht gegeven om een intern gemeente
lijke werkgroep te vormen. Deze heeft onderzocht hoe het
gebruik en de bruikbaarheid van het wijksignaleringssysteem
geoptimaliseerd zou kunnen worden. De conclusies van de
werkgroep (waarin alle diensten waren vertegenwoordigd)
staan op de eerste 3 bladzijden van de rapportage "Meten is
Weten"
De rapportage is gebaseerd op de interviewronde die in de
maanden mei, juni en juli van dit jaar is gehouden onder 41
beleidsmedewerkers en gegevensbeheerders binnen de gemeen
te. De verslaglegging van deze gesprekken vindt u in bijla
ge 4 van de rapportage. Uit deze gesprekkenronde bleek dat
er veel behoefte is aan kwalitatieve gegevens (het oordeel
van bewoners) gekoppeld aan sociaal-economischesociaal
maatschappelijke en woningmarktgegevens over Leeuwarden en
de Leeuwarder wijken in de vorm van een jaarlijkse "Staat
van Leeuwarden"
Ook is zeer nadrukkelijk door de ondervraagden aangegeven
dat ze geïnteresseerd zijn in de mogelijkheid die in het
wijksignaleringssysteem geboden wordt om voor een bepaald
thema mee te liften in de vragenlijst. De ruimte hiervoor
is echter beperkt.
Blad 3
Voor 1995 zijn er al aanmeldingen van medewerkers van:
Emancipatie, Voorlichting, Milieu, Stadsbeheer (verzelf
standiging) Openbare Orde en Veiligheid maar ook extern is
er behoefte aan het stellen van extra vragen, zoals van de
GGD-Noord Friesland en de Leeuwarder woningbouwcorporaties.
Voor deze mogelijkheid dient extra betaald te worden.
De informatie uit het wijksignaleringssysteem wordt aldus
gewenst, zowel door de politiek als het ambtelijk apparaat.
Conclusies van de werkgroep:
HET WIJKSIGNALERINGSSYSTEEM
1. Er is veel behoefte aan gegevens over de jaarlijkse
staat (kwalitatief: oordeel bewoners gekoppeld aan
sociaal-economische, sociaal-maatschappelijke en
woningmarktgegevens) van Leeuwarden en de Leeuwarder
wijken. Deze behoefte is uitgesproken door alle dien
sten. Het wijksignaleringssysteem dient hiervoor.
Dankzij het systeem kan er inzicht komen in de feite
lijke situatie van de gemeente Leeuwarden en de
Leeuwarder wijken.
2. Tot nu toe functioneert het systeem alleen voor 9
vroeg na-oorlogse wijken. Uitbreiding van het systeem
tot de gehele gemeente is noodzakelijk om de bruik
baarheid van het wijksignaleringssysteem te vergroten
en om aan de bestaande informatie behoefte te voldoen.
3. De vragenlijst (het oordeel van de bewoners) dient
gezien de behoefte en de vragen binnen de diverse
diensten nog dit jaar over de gehele gemeente te wor
den uitgebreid.
4. De meeste gegevens dienen 1 keer per jaar te worden
verzameld. Voor een aantal indicatoren is het echter
van belang deze elk half jaar te hebben om een actue
ler zicht te houden op de ontwikkelingen in de wijken.
5. De gegevens dienen op postcodeniveau te worden verza
meld. Het is nlafhankelijk van het beleidsterrein op
welk schaalniveau de informatie gewenst wordt. Door de
veelvoud aan gehanteerde gebiedsindelingen is verzame
ling op een hoger schaalniveau niet mogelijk. De post
codes kunnen weer samengevoegd worden tot de gewenste
wijkindelingen van de verschillende diensten of afde
lingen