Blad 4
6. Waar wijkgericht gewerkt wordt heeft men behoefte aan
periodieke informatie van het wijksignaleringssysteem.
Dit geldt m.n. voor Stadsontwikkeling, Stadsbeheer, de
sociale vernieuwing en de bestuurlijke vernieuwing.
7. De algemene jaarlijkse rapportage bestaat uit kwanti
tatieve informatie de verslaglegging van de uitkom
sten van de vragenlijst. Als bijlage wordt de kwanti
tatieve informatie op signaleringsgebiedniveau ver
strekt
8Per dienst is naast de algemene informatie van de
jaarlijkse staat een korte rapportage van de uitkom
sten van het wijksignaleringssysteem noodzakelijk met
zaken die specifiek de desbetreffende dienst betref
fen
9. Er dient na te worden gegaan in welke mate de toege
voegde gewenste informatie (zie blz. 10) in het sys
teem geïntegreerd kan worden.
PLAATS IN DE ORGANISATIE
10. Qua plaats in de organisatie geldt dat dit voor wat
betreft het wijksignaleringssysteem vooral goed be
reikbaar moet zijn, een centraal punt binnen de
gemeentelijke organisatie ligt dan voor de hand. Het
wijksignaleringssysteem heeft nu al een sterke relatie
met de statistische informatiefunctie. Een deel van
het werk wordt door deze medewerkers gedaan. De rap
portage, het secretariaat en de contacten extern en
intern wordt door de afdeling Volkshuisvesting en
Stadsvernieuwing verzorgd. Eén plaats in de organisa
tie gekoppeld aan de statistische informatiefunctie is
het meest logisch. Toch is het essentieel dat de con
tacten met de diensten hecht zijn/worden en vooral
blijven. Want uit de inventarisatie bleek immers ook
dat er vaak wel behoefte is aan informatie op lokaal
niveau maar juist de kennis om informatie om te vormen
tot beleidsrelevante kengetallen, ontbreekt bij veel
diensten
11. Uit de inventarisatie blijkt verder dat veel informa
tie verzameld wordt, maar dat bij anderen onbekend is
welke informatie er beschikbaar isEr is behoefte aan
één centraal punt waar antwoord gegeven kan worden op
de vragen
Blad 5
- welke informatie hebben we en waar is deze te ver
krijgen (tabel 1 geeft hier antwoord op)
- wie kan ondersteuning bieden bij te verrichten on
derzoek;
- waar kan ik terecht voor kennis van onderzoek en de
analyse zelf als er zich vragen voordoen bij
beleidsontwikkeling binnen de diverse diensten.
DE FINANCIëLE DEKKING
12. De kosten bedragen:
- voor 1994 voor 1994 voor de uitbreiding van de
vragenlijst een extra bedrag noodzake
lijk van f 18.000,-. Hiervoor is binnen
de bestaande budgetten ruimte beschik
baar f 10.500,- uit de pot Onderzoek en
Statistiek en f 7.500,- uit het budget
Openbare Orde en Veiligheid;
- voor 1995 totaal f 104.000,-; f 53.000,- uit het
budget na-oorlogse wijken fonds Stads
vernieuwing (budget is beschikbaar voor
dit doeleinde) en de aanvraag/het pro
jectvoorstel indienen voor f 51.000,-
uit het fonds Sociale Vernieuwing waarna
in de stuurgroep sociale vernieuwing be
sluitvorming plaats zal vinden;
- voor 1996 en verder f 104.000,-; de dekkingsmoge
lijkheid hiervoor kan bestaan uit het
pondsgewijs verdelen over de diensten.
Elke dienst heeft aangegeven belang te
hechten aan een algemene staat van
Leeuwarden. Daarbij komt dat elke dienst
één of meer onderdelen blijkt te bezit
ten die wijkgericht zijn (Stadsontwik
keling, Stadsbeheer, Sociale Vernieu
wing, Bestuurlijke Vernieuwing)
Dit zou voor de 4 diensten kunnen resul
teren in:
Stadsontwikkeling f 26.000,-
Stadsbeheer f 26.000,-
Algemene Zaken f 26.000,- en
dienst
dienst
dienst
de
dienst
incl
Sociale Zaken
Welzijn, sociale
vernieuwing)
f 26000,-