Blad 4 6. Waar wijkgericht gewerkt wordt heeft men behoefte aan periodieke informatie van het wijksignaleringssysteem. Dit geldt m.n. voor Stadsontwikkeling, Stadsbeheer, de sociale vernieuwing en de bestuurlijke vernieuwing. 7. De algemene jaarlijkse rapportage bestaat uit kwanti tatieve informatie de verslaglegging van de uitkom sten van de vragenlijst. Als bijlage wordt de kwanti tatieve informatie op signaleringsgebiedniveau ver strekt 8Per dienst is naast de algemene informatie van de jaarlijkse staat een korte rapportage van de uitkom sten van het wijksignaleringssysteem noodzakelijk met zaken die specifiek de desbetreffende dienst betref fen 9. Er dient na te worden gegaan in welke mate de toege voegde gewenste informatie (zie blz. 10) in het sys teem geïntegreerd kan worden. PLAATS IN DE ORGANISATIE 10. Qua plaats in de organisatie geldt dat dit voor wat betreft het wijksignaleringssysteem vooral goed be reikbaar moet zijn, een centraal punt binnen de gemeentelijke organisatie ligt dan voor de hand. Het wijksignaleringssysteem heeft nu al een sterke relatie met de statistische informatiefunctie. Een deel van het werk wordt door deze medewerkers gedaan. De rap portage, het secretariaat en de contacten extern en intern wordt door de afdeling Volkshuisvesting en Stadsvernieuwing verzorgd. Eén plaats in de organisa tie gekoppeld aan de statistische informatiefunctie is het meest logisch. Toch is het essentieel dat de con tacten met de diensten hecht zijn/worden en vooral blijven. Want uit de inventarisatie bleek immers ook dat er vaak wel behoefte is aan informatie op lokaal niveau maar juist de kennis om informatie om te vormen tot beleidsrelevante kengetallen, ontbreekt bij veel diensten 11. Uit de inventarisatie blijkt verder dat veel informa tie verzameld wordt, maar dat bij anderen onbekend is welke informatie er beschikbaar isEr is behoefte aan één centraal punt waar antwoord gegeven kan worden op de vragen Blad 5 - welke informatie hebben we en waar is deze te ver krijgen (tabel 1 geeft hier antwoord op) - wie kan ondersteuning bieden bij te verrichten on derzoek; - waar kan ik terecht voor kennis van onderzoek en de analyse zelf als er zich vragen voordoen bij beleidsontwikkeling binnen de diverse diensten. DE FINANCIëLE DEKKING 12. De kosten bedragen: - voor 1994 voor 1994 voor de uitbreiding van de vragenlijst een extra bedrag noodzake lijk van f 18.000,-. Hiervoor is binnen de bestaande budgetten ruimte beschik baar f 10.500,- uit de pot Onderzoek en Statistiek en f 7.500,- uit het budget Openbare Orde en Veiligheid; - voor 1995 totaal f 104.000,-; f 53.000,- uit het budget na-oorlogse wijken fonds Stads vernieuwing (budget is beschikbaar voor dit doeleinde) en de aanvraag/het pro jectvoorstel indienen voor f 51.000,- uit het fonds Sociale Vernieuwing waarna in de stuurgroep sociale vernieuwing be sluitvorming plaats zal vinden; - voor 1996 en verder f 104.000,-; de dekkingsmoge lijkheid hiervoor kan bestaan uit het pondsgewijs verdelen over de diensten. Elke dienst heeft aangegeven belang te hechten aan een algemene staat van Leeuwarden. Daarbij komt dat elke dienst één of meer onderdelen blijkt te bezit ten die wijkgericht zijn (Stadsontwik keling, Stadsbeheer, Sociale Vernieu wing, Bestuurlijke Vernieuwing) Dit zou voor de 4 diensten kunnen resul teren in: Stadsontwikkeling f 26.000,- Stadsbeheer f 26.000,- Algemene Zaken f 26.000,- en dienst dienst dienst de dienst incl Sociale Zaken Welzijn, sociale vernieuwing) f 26000,-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 88