Blad 6
P.S. Voor de externe gebruikers geldt dat zij kunnen
beschikken over de uitkomsten van het wijksigna-
leringssysteem, mits zij hun gegevens ook gratis
beschikbaar blijven stellen. Indien ze mee willen
draaien in de vragenlijst dan dient dit kosten
dekkend te gebeuren.
HOE NU VERDER?
13. De meest pragmatische oplossing is dat degene die de
algemene jaarrapportage maakt ook voor de desbetref
fende diensten een kort verslag maakt van de onder
zoeksresultaten voor hun beleidsterrein, afgestemd op
de wijkindeling die men hanteert. De medewerker stads
deelcoördinatie die de contacten met de wijkorganisa-
ties onderhoudt, bespreekt de algemene jaarrapportage
het korte verslag per dienst met de wijkorganisa-
ties
Vervolgens wordt
1. de algemene jaarrapportage samen met het korte verslag
per dienst aangeboden aan de directies van de ver
schillende diensten;
2. de directie van elke dienst vraagt haar beleidsmede
werkers om advies hoe om te gaan met de uitkomsten van
het wijksignaleringssysteem;
3 deze adviezen worden samengevoegd tot één verslag per
dienst
4. de rapportage van het wijksignaleringssysteem per
dienst het verslag van beleidsmedewerkers wordt in
gebracht in de CDR;
5. de CDR geeft een (integraal) advies aan B. en W.;
6. B. en W. beslissen over de prioriteitsstelling en de
te nemen maatregelen;
7. het jaar erop volgt de evaluatie: wat is gerealiseerd,
wat is het effect? etc.
De stand van zaken
De ambtelijke werkgroep heeft op 6 september 1994 haar rap
portage vastgesteld. Vervolgens heeft iedere dienst tot
2 9 september de tijd gehad om deze rapportage te bespreken
in het management-overleg en eventuele aanpassingen van de
vragenlijst door te geven.
Deze aangepaste vragenlijst is in de tweede week van novem
ber over de gehele gemeente uitgezet (B. en W.-besluit nr.
16746 van 1 november jl.)
Blad 7
Dekking voor deze uitbreiding kon incidenteel gevonden wor
den binnen het budget van de dienst Bestuurszaken voor Sta
tistiek en Onderzoek. Deze dienst gaf ook aan gebruik te
willen maken van de mogelijkheid om extra vragen te stellen
en heeft daar uit het budget Openbare Orde en Veiligheid
een bedrag van f 7.500,- voor beschikbaar gesteld. In de
maand januari/februari worden de eerste uitkomsten ver
wacht. In maart/april zal de jaarrapportage worden gepre
senteerd en kan per dienst een rapportage worden verwacht
met de voor die dienst specifieke kerngegevens.
De Centrale Directie Raad heeft op woensdag 12 oktober 1994
ingestemd met de uitbreiding van het wijksignaleringssys
teem en de conclusies van de werkgroep. In het verslag
staat dat "alle diensten worden verplicht mee te werken aan
het wijksignaleringssysteem en de kosten worden met ingang
van 1996 hoofdelijk omgeslagen".
Op 17 november is de rapportage in de stuurgroep Sociale
Vernieuwing behandeld. Ook deze stuurgroep stemde in met de
conclusies van de werkgroep en de uitvoering van de conclu
sies. De aanvullende incidentele kosten van het overbrug
gingsjaar 1995 ad f 51.000,- kunnen ten laste worden ge
bracht van het Fonds Sociale Vernieuwing 1994. Vanuit het
Stadsvernieuwingsfonds is een bedrag van f 53.000,-
beschikbaar gesteld voor 1995.
Onder de mededeling, dat de Raadsadviescommissie Stadsont
wikkeling 17 januari 1995 positief heeft geadviseerd met
ons voorstel in te stemmen, stellen wij u voor in te stem
men met de uitbreiding en structurele dekking van het wijk-
signaleringssysteem overeenkomstig bijgaand ontwerp
besluit
Leeuwarden, 2 februari 1995.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
drsH.H. Apotheker Burgemeester.
mwir. J.A. Lantermans Secretaris.