Het verzelfstandigingsonderzoek Met het onderzoek moesten de volgende vragen worden beantwoord: 1Over welke taakgebieden strekt het onderzoek zich uit? 2. Hoe ziet de organisatie er uit die onderwerp van onderzoek is? 3. Welke kansen biedt de markt aan een verzelfstandiging? 4. Welke organisatie-vormen en ontwikkelingsscenario's komen bij verzelfstandiging in aanmerking? 5. Wat zijn de gevolgen van deze scenario's voor de rest van de gemeentelijke organisatie? 6. Hoe moet de organisatie kwalitatief worden versterkt of worden verbeterd teneinde te kunnen worden verzelfstandigd? De vragen 1 en 2 worden in hoofdstuk 3 behandeld. Vraag 3 komt in hoofdstuk 5 aan de orde, terwijl de vragen 4 tot en met 6 verwerkt zijn in de hoofdstukken 6 en volgende. Verschillende activiteiten hebben bijgedragen tot inzicht in de antwoorden op de genoem de onderzoeksvragen: a. De genoemde afdelingsscenario's zijn ontwikkeld; b. Een analyse - zij het een beperkte - van sterkten en zwakten en van kansen en bedreigingen heeft plaats gevonden; c. Een studiemiddag werd georganiseerd waarop medewerkers uit alle hoeken van de organisatie op vrijwillige basis mee hebben gedacht over mogelijke toekomstige produkt-markt-combinaties; d. Tenslotte is een marktverkenning uitgevoerd. Bij de start van het onderzoek was sprake van grote scepsis en onderzoeksmoeheid binnen de organisatie, evenals van het ontbreken van draagvlak voor het verzelfstandigingson- derszoek. Men nam een afwachtende houding aan. Het verkrijgen van draagvlak voor veranderingen vraagt vertrouwen en kost vooral veel tijd. Ook dit rapport biedt op zich de medewerkers van Stadsbeheer natuurlijk ook geen perspectief voor de toekomst. 2.2 De resultaten van de procesmatige aanpak Ten tijde van het schrijven van dit rapport zijn de effecten van de procesmatige aanpak van het onderzoek op de organisatie nog moeilijk te meten. Het onderzoek en de daarmee gestarte veranderingsprocessen lopen dan immers nog maar enkele maanden. Wellicht zijn de volgende waarnemingen een indicatie voor het effect van de aanpak. Zo was de op komst bij de studiemiddag groot. Bijna dertig procent van de medewerkers meldde zich spontaan aan. Een ander feit is de goede inzet en discipline waarmee de participanten in de project-organisatie aan het proces deel hebben genomen. Ook werden de afgesproken te leveren produkten op een enkele uitzondering na tijdig geleverd. Steeds konden goede afspraken over de tijdige levering worden gemaakt, waarbij de werkdruk vooral voor de afdelingshoofden begrijpelijkerwijs weieens belemmerend werkte. Resumerend kan worden geconcludeerd dat de passieve houding bij de start is veranderd in een houding van meer meedenken en meedoen. 8 2.3 De inhoudelijke resultaten De meeste in het kader van het onderzoek geproduceerde stukken en verzamelde gegevens zijn of bevatten instrumenten voor het lijnmanagement en de medewerkers om de komende maanden mee en aan verder te werken. Zo zullen de door de afdelingshoofden beschreven afdelingsscenario's onderwerp moeten worden van een bredere gedachtenwis- seling binnen de eigen afdeling, met de eigen directie en het gemeentebestuur. De uitkomsten van de sterkte/zwakte-analyse zullen aanleiding moeten zijn voor de afdelings hoofd en de medewerkers om gezamenlijk de schouders onder een organisatie-verande ring/verbetering te zetten. De uitkomsten van de studiemiddag waarop zoveel medewer kers zich gemotiveerd toonden om mee te denken zullen door het lijnmanagement en het gemeentebestuur serieus moeten worden opgepakt. 2.4 Conclusie Voor zover op dit moment valt te beoordelen is de aanpak langs twee sporen bevredigend geweest. Er is een voldoende inzicht ontstaan in de werkelijke haalbaarheid van verzelf standiging van Stadsbeheer. Daarnaast is het proces leerzaam geweest, zijn bescheiden veranderingsprocessen gestart en is het inzicht van de organisatie verbeterd. Het verkrij gen van een breed draagvlak binnen Stadsbeheer voor ingrijpender veranderingen zal echter meer tijd in beslag nemen. Het is aan het management en het gemeentebestuur om door het scheppen van vooral duidelijkheid over de koers van de organisatie aan deze ver breding van het draagvlak te beginnen. 3. TE VERZELFSTANDIGEN TAKEN 3.1 Belemmering van verzelfstandiging Aangezien er geen formele belemmeringen voor verzelfstandiging van de onderzochte taken zijn kunnen belemmeringen alleen gevonden worden in het functioneren van Stadsbeheer en de markt. Om de organisatie en de markt te kunnen beoordelen zal vooraf bepaald moeten worden over welke onderdelen van Stadsbeheer en welke produkten en markten het onderzoek zich moet uitstrekken. 3.2 De selectie van de taken Nadat bepaald is welke taken voor verzelfstandiging in aanmerking komen is de volgende indeling in vier categorieën tot stand gekomen; a. De primaire uitvoerende taken, waarvoor een werkende markt bestaat; Deze categorie bevat alle taken van de afdelingen: - Groen, Recreatiegebieden en Begraafplaatsen, met uitzondering van de exploitatie van de begraafplaatsen, - Ontwerp, - Realisatie, 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 11