Blad 2 2. Uitwerking aspecten kredietaanvraag. 2a Hardware Als gevolg van de voortschrijdende ontwikkeling van toepas- sings- en systeemprogrammatuur en het feit dat deze in re latie staan met de verplichte aanschaf van de nABW-module moet de huidige Prime worden vervangen door de HP 7000 en wordt de dienst geconfronteerd met een vervroegde afschrij ving van de PRIME De eerdergenoemde uitgangspunten zijn gerealiseerd door de dekking van deze éénmalige investering te vinden in de la gere onderhoudskosten van de nieuwe apparatuur. De aanschafkosten van de HP 9000 bedragen f 196.500,-. De kapitaallasten van deze investering zijn op basis van een 3-jarige 7,35% annuiteit f 74.400,-, terwijl de onder houdskosten op jaarbasis f 87.700,- lager zijn. Hiermee ontstaat voldoende ruimte om deze investering te dekken. Volledigheidshalve verwijzen wij u naar de ter inzage ge legde offerte van Kramers d.d. februari 1995. Wij stellen u voor t.b.v. deze investering een krediet ad f 196.000,- toe te kennen en de kapitaallasten te dekken conform de hierboven gegeven wijze. 2.b Software Bij de besluitvorming van de aankoop van het Kramerssysteem in 1992 is reeds gereserveerd voor de aanschaf van het op dat moment nog in ontwikkeling zijnde programma WBT (werk- beheersing)Hiervoor is nog een bedrag van f 125.000,- van het destijds aangevraagde automatiseringskrediet over. Ge let op het feit dat de nABW-module niet in samenhang met het vigerende werkbeheersings- en info-programma kan func tioneren wordt de dienst geconfronteerd met een vervroegde investering op het gebied van de software. Naast de ver plicht aan te schaffen nABW-module moeten ook het (oude) werkbeheersings- en info-programma worden vervangen. Op basis van de in de hierboven aangegeven argumenten is ook hier de leverancier niet verplicht de samenhang in stand te houden. De uitgangspunten voor de onderhandelingen met de leveran cier en de uiteindelijke besluitvorming over de aanschaf is geweest dat de kapitaallasten van de software binnen het reeds vastgesteld financiële plan blijven. Dit is gereali seerd. Blad 3 De financiële weergave ziet er als volgt uit: Beschikbaar voor de software Éénmalige bijdrage van het Rijk ad f 336.000 Restant automatiseringskrediet 1992 ad f 125.000 Totaal beschikbaar Investeringen Investering in software f 383.700 Eenmalige hogere onderhoudskosten op de software 1995 f 8.000 Eenmalige onderhoud hardware t.b.v de dienst Algemene Zaken f 33.900 Totaal Restant f 425.600 f 35.400 De hogere onderhoudskosten op de nieuwe software ad f 16.000 per jaar kunnen worden gedekt uit de beschikbare gelden voor appa raatskosten t.b.v. de nABW. In het uitvoeringsplan, gepland voor de raadsvergadering van 18 december 1995, zal de besteding van deze structurele bijdrage van f 168.000 nader worden ingevuld. Wij stellen u voor t.b.v. deze investering een krediet ad f 336.000,- toe te kennen en de kapitaallasten te dekken conform de omschreven wijze. 2.c Overige invoeringskosten De invoering van de nieuwe Algemene Bijstandwet wordt uiteraard niet enkel gerealiseerd door de aanschaf c.q. vervanging van hard- en software. Ook op het gebied van scholing, compensatie van productie-verlies a.g.v. deze scholing, het geven van de noo dzakelijke voorlichting e.d., zullen investeringen moeten worden gedaan Deze bijkomende invoeringskosten kunnen binnen de lopende begro ting worden gedekt, mits het restant ad f 35.400,-, zie de finan ciéle weergave onder punt 2.b, hiervoor beschikbaar komt. Wij stellen u voor het restant ad f 35.400.- (zie financiële weergave onder 2.b) aan te wenden t.b.v. overige invoeringsko sten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 167