De prijzen van de afvalinzameling en de stadsreiniging bestaan voor het grootste deel uit
de personele kosten en de voertuig-, of tractiekosten. Voor de tarieven van het uitvoeren
de personeel geldt dat deze met fl. 47,50 - fl. 50,- (exclusief overhead en BTW) gemid
deld fl 10,- hoger zijn dan die in het bedrijfsleven. Evenals bij het groen- en wegonder
houd zijn hier kosten opgenomen voor enkele "extra" gemeentelijke werkzaamheden.
Wanneer de gemeentelijke voertuigen worden afgeschreven over 8 jaar in plaats van tien
jaar zoals in Leeuwarden gebruikelijk is blijkt dat de tractiekosten vergelijkbaar zijn met
die van particuliere bedrijven.
Het hogere basissalaris, de wat hoge gemiddelde leeftijd van de medewerkers van de
gemeentelijke dienst en de berekende produktiviteit zijn ook hier de oorzaken van de
hogere loonkosten. De tarieven vormen een belemmering voor het functioneren op de
markt. De kwaliteit van de dienstverlening door Stadsbeheer, tenslotte, is vergelijkbaar
met die van particuliere ondernemingen.
5.4 Beheer en onderhoud van voertuigen en machines
Het beheer en het onderhoud van voertuigen en machines door de afdeling Technisch
Onderhoud (TO) van Stadsbeheer vormt een ondersteunende taak ten behoeve van andere
afdelingen waarvoor in principe ook een eigen markt bestaat. Op de markt bestaan
verschillende soorten garages en werkplaatsen die deze diensten aanbieden: De reguliere
garages van de verschillende dealers en leveranciers van voertuigen en machines,
gespecialiseerde bedrijven zoals carosserieherstellers, (diesel-)motorenspecialisten en
hydrauliek-specialisten
Het werkpakket van de afdeling TO wordt behalve door het onderhoud van het gemeente
lijk wagenpark ook gevormd door het onderhoud van de groenmachines en van de
voertuigen van Woonservice '94. De afdeling kan als zelfstandige garage of werkplaats de
concurrentie met de gespecialiseerde bedrijven op de markt niet aan. TO ontleent zijn
bestaansrecht aan de bestaande relaties met andere onderdelen van Stadsbeheer. Het is aan
te bevelen om een verzelfstandiging van Technisch Onderhoud te koppelen aan die van de
afvalinzameling en de gemeentereiniging. Vanuit die ondersteunende positie kan Tech
nisch Onderhoud in principe opdrachten van derden verwerven.
De kansen en bedreigingen voor Technisch Onderhoud hangen, omdat daar het grootste
deel van het werk vandaan komt, nauw samen met die van vooral de afvalinzameling en
gemeentereiniging. De dienstverlening aan regiogemeenten biedt in dat verband verreweg
de meeste kansen voor de afdeling. Opdrachten aan particuliere ondernemingen zullen
eerder toevalstreffers zijn.
De werkplaatstarieven van Technisch Onderhoud zijn met fl. 85,- inclusief overhead
hoog, terwijl de kwaliteit van het werk op dit moment niet zonder ingehuurd personeel
kan worden gegarandeerd. Beide factoren vormen zeker een belemmering zijn bij een
zelfstandig functioneren op de markt. Maar ook als ondersteunend onderdeel zou de
huidige situatie weieens belemmerend kunnen werken voor het op de markt gaan
functioneren van de afvalinzameling en de gemeentereiniging.
5.5 Sport en recreatie
De activiteiten van de afdeling Sport en Recreatie zijn gevarieerd. De bedrijfstakken
waarover dit activiteitengebied zich in de particuliere sector uitstrekt zijn in willekeurige
volgorde:
- Adviesbureaus (advisering sportvoorzieningen)
- Zweminrichtingen (beheer, onderhoud en exploitatie)
- Cultuurtechnische ondernemingen (aanleg, beheer en onderhoud van sportvelden en
recreatiegebieden)
Het adviseren over de bouw, de aanleg, de exploitatie en dergelijke van sportvoorzienin
gen gebeurt door algemene of door meer gespecialiseerde organisatie-advies- en onder
zoeksbureaus. Deze professionele bureaus drijven op hun deskundigheid en opgedane
ervaring. Het betreden van deze markt is voorbehouden aan kleine nieuwkomers die een
toevallige start maken of een gat in de markt vinden. Niets staat de theoretische mogelijk
heid in de weg dat de in Leeuwarden door de afdeling Sport en Recreatie opgebouwde
kennis en ervaring op een vergelijkbare wijze op de markt gebracht kan worden.
Aangezien het kleinschalige advieswerk vooral "mensenwerk" is, zal het vooral van
individuen afhangen of een dergelijke gang naar de markt een succes wordt. De gemiddel
de huidige tarieven van S&R voor een dergelijk advieswerk behoeven geen belemmering
voor een functioneren op de markt te zijn. Voor de kostprijs van de produkten geldt dat
mits sprake is van een bedrijfsmatige aanpak ook deze geen belemmering behoeven te
vormen.
De afdeling Sport en Recreatie beheert en onderhoudt de twee Leeuwarder zwembaden.
De afdeling besteedt de exploitatie van de kantines uit. De markt voor deze activiteiten is
beperkt. Naast Sportfondsenbaden en een enkele particuliere landelijk werkende exploitant
van zwembaden bezitten of exploiteren de meeste bedrijven op deze markt maar één of
hooguit enkele baden. De kans dat er na een verzelfstandiging van deze taak van Sport en
Recreatie een uitbreiding van deze dienstverlening zal plaats vinden is erg klein. Dit kan
anders zijn voor de advisering over zwemaccommodaties en activiteitenpakketten van
zwembaden. Nota bene: Op het moment dat het onderhavige onderzoek plaats vindt wordt
ook een onderzoek gehouden naar de meest wenselijke situatie van de zwembaden. De
uitkomsten van dit onderzoek worden na de zomer verwacht.
De markt van de aanleg, het beheer en het onderhoud van sportvelden en recreatiege
bieden heeft zich als gevolg van zowel het toenemende gebruik van accommodaties en het
groeiend ruimtebeslag, het laatste decennium sterk ontwikkeld. De grote cultuurmaat
schappijen en aannemersbedrijven bieden alle diensten die op dit terrein door een
verzelfstandigd Sport en Recreatie geboden zouden kunnen worden. Een afzonderlijke
verzelfstandiging van deze taken zal worden belemmerd door de met door aanbieders
verzadigde en moeilijk te betreden markt.
19
De prijs en de kwaliteit.
Kansen en bedreigingen
De prijs en de kwaliteit.
18
Advisering sportvoorzieningen.
Zwembaden.
Cultuurtechnische werkzaamheden