Blad 2
reden geweest om in de bijgevoegde Antwoordnota extra aan
dacht te besteden aan deze twee onderdelen. Wat de omvang
van de aangegeven woningbouwlocaties betreft valt op dat
deze, gelet op de prognoses van de uitbreidingsbehoefte,
slechts tot 2005 (hoge variant) of tot 2010 (middenvariant)
voldoende bouwmogelijkheden biedt. Na 2005 zal de zoekruim-
te voor nieuwe woningbouwlocaties niet beperkt kunnen blij
ven tot het huidig gemeentelijk grondgebied. Wanneer wij
daarbij in ogenschouw nemen dat het kabinet op het stand
punt staat dat een gemeente over een periode van tenminste
25 jaar in staat moet worden gesteld om woningbouw-, kan
toor- en bedrijfslocaties op eigen grondgebied te verwezen
lijken, zal de gemeentelijke ruimtebehoefte na 2005 zeker
een rol moeten spelen in de discussie over de bestuurlijke
vernieuwing
Opvallend is ook dat diverse insprekers voor bepaalde on
derdelen in de schets een nadere onderbouwing missen. Dit
is vooral een gevolg van het feit dat de structuurschets is
gebaseerd op een groot aantal nota's, rapporten, onderzoe
ken e.d. die de laatste jaren zijn verschenen. In de ont
werp- structuurschets is hiervan een uitgebreide lijst opge
nomen. Gezien ons streven om de schets beknopt en leesbaar
te houden wordt dan ook regelmatig verwezen naar dit onder
liggende materiaal. In de Antwoordnota hebben wij echter
van de gelegenheid gebruik gemaakt uitgebreid in te gaan op
de onderbouwing
De inspraakprocedure heeft in ieder geval aanleiding gege
ven tot enkele wijzigingsvoorstellen ten opzichte van de
ontwerp-structuurschets, die de schets aan kracht en waarde
doen winnen. Onderstaand een overzicht van deze voorstel
len.
- De projectbeschrijving actualiseren en een prio
riteitsstelling toevoegen.
- Paragraaf 3.3 'de open stad' aanvullen met een visie op
de entrees van de stad.
- De passages met betrekking tot het MTC aanpassen en het
MTC schrappen als prioritair project.
- Ontwikkeling bedrijventerrein Airport niet als priori
tair project aangeven.
- Passage op bladzijde 10 over GDV aanpassen. Het gaat om
GDV-locaties en niet om GDV-ondernemingen.
- Behalve de "Snekertrekweg" ook "De Centrale" en het
"Harmoniekwartier" als mogelijke GDV-locaties opnemen.
- In de verschillende afbeeldingen en op de ontwik
kel ingsschets het tracé van de Haak aanduiden overeen
komstig alternatief 4
- De nieuwe verbinding Aldtsjerk-Leeuwarden indicatief op
de ontwikkelingsschets aangeven.
- Op de ontwikkelingsschets geen vervangende tracees voor
Blad 3
de hoogspanningsleidingen aangeven.
- In de ontwikkelingsschets de ecologische verbindingszone
aangeven op het grondgebied van de gemeente Leeuwarden.
- De begrenzingen van het vliegveld aangeven over
eenkomstig de door het ministerie van Defensie geleverde
gegevens
- Alle dorpsnamen (dus ook Swichum) binnen de gemeente
Leeuwarden op de kaart vermelden. Buiten de gemeente
grenzen alleen ter oriëntatie een aantal dorpsnamen op
nemen
- De Anne Vondelingweg rood inkleuren.
In overeenstemming met onze besluitvorming over het commu
nicatieplan structuurschets (Besluit d.d. 10-07-95) zal de
vastgestelde structuurschets gedrukt worden met een
aantrekkelijke, in het oog springende vormgeving. Daarmee
fungeert het plan niet alleen als beleidsdocument, maar is
het tevens geschikt voor promotie, acquisitie e.d. Tevens
zal in de hal van het Stadskantoor een tentoonstelling wor
den gehouden over "Leeuwarden, open stad"Een exemplaar
van het communicatieplan ligt voor u ter inzage.
De Antwoordnota is samen met het concept-raadsvoorstel voor
advies voorgelegd aan de Commissie Stadsontwikkeling en de
Commissie Economische en Sociale Zaken in de gecombineerde
vergadering d.d. 17 oktober 1995. De commissies konden zich
verenigen met de voorgelegde stukken en de wijzigingsvoor
stellen.
Wij stellen u voor de structuurschets "Leeuwarden, open
stad" vast te stellen overeenkomstig bijgaand ontwerp-be-
sluit
Leeuwarden, 2 november 1995
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
drsH.H. Apotheker Burgemeester.
mw. ir. J.A. Lantermans
Secretaris