6. INTEGRALE VERZELFSTANDIGING
6.1 Het doel van integrale verzelfstandiging
Met een integrale verzelfstandiging wordt een externe verzelfstandiging bedoeld in één
organisatie in één keer van de gehele dienst Stadsbeheer of het grootste deel daarvan met
inbegrip van de ondersteunende taken. Een dergelijke integrale verzelfstandiging is als
beleidsuitgangspunt geformuleerd omdat het bijeen houden van de dienst Stadsbeheer
betekent dat de voordelen van de huidige samenwerkingen behouden blijven. Ook kunnen
door het bijeen houden van de organisatie de ondersteunende functies en overige overhe-
ad-kosten door hun schaal zo klein mogelijk blijven.
Het met een externe verzelfstandiging te bereiken doel is tweeledig. De bestuurskracht
van het gemeentebestuur wordt vergroot omdat er minder tijd en energie besteed behoeft
te worden aan de aansturing van de operationele organisatie. De dienst Stadsbeheer
anderzijds, zal als resultaat van een externe verzelfstandiging op eenvoudiger en slagvaar
diger wijze opdrachten van derden kunnen verwerven en daarmee meer kansen hebben op
het behoud van de continuïteit van het bedrijf in een optimale omvang, mede doordat als
gevolg van schaalvergroting de kwaliteit van het werk gehandhaafd of verbeterd kan
worden.
6.2 De toetsing
De toetsing van de haalbaarheid van integrale externe verzelfstandiging dient plaats te
vinden aan de hand van de in het eerste hoofdstuk genoemde criteria, die hierna zijn
gecomprimeerd in enkele centrale vragen.
Kunnen de uitvoerende taken van Stadsbeheer juridisch worden verzelfstandigd?
Wet- en regelgeving staan ook een integrale verzelfstandiging van de uitvoering van het
takenpakket van Stadsbeheer niet in de weg. Wel zouden voorzieningen moeten worden
getroffen voor de uitvoering van taken die door het gemeentebestuur aan het verzelfstan
digde orgaan worden gemandateerd en wel zodanig dat de eindverantwoordelijkheid van
het gemeentebestuur overeind blijft.
Biedt de markt mogelijkheden?
De markt voor een verzelfstandigd Stadsbeheer bestaat in principe vooral uit de Friese
gemeenten. Daarnaast zal alleen in een zeer beperkte mate aan particuliere ondernemingen
worden geleverd. Omdat de voor Stadsbeheer relevante markten weinig tot geen groei
laten zien zal het verwerven van een marktaandeel alleen met zeer grote inspanning ten
koste van een andere marktpartij kunnen gaan. Het eventueel verlies van de gemeente
Leeuwarden als opdrachtgever zal door het verzelfstandigde bedrijf niet kunnen worden
gecompenseerd met andere opdrachtgevers. Het bedrijf zal dus voor onbepaalde tijd van
de gemeente Leeuwarden afhankelijk blijven.
De concurrentie op de deelmarkten van Stadsbeheer zal vooral worden gevoerd op basis
van de prijs. In alle gevallen is sprake van concurrentie door gespecialiseerde onderne
mingen. Iedere produktie heeft zijn eigen optimale produktie-omstandigheden nodig om in
22