Blad 12
f. Fraudebestrijding
- Het fraudebestrijdingsbeleid kan worden uitgevoerd
met de bij begroting beschikbaar gestelde middelen
onder toevoeging van bij het verdeelbesluit sociale
vernieuwing extra beschikbaar gestelde middelen van
f 115000,--
g. Personeelsbudget
- Voor de hogere uitvoeringskosten van de nAbw is een
bedrag van f 168.000,- aan het gemeentefonds toege
voegd. Gelet op het in het beleidsplan gestelde ac
cent op de realisatie van de poortwachtersfunctie,
stellen wij voor hiervan f 84.000,- toe te voegen
aan het personeelsbudget sociale zaken en f 84.000,-
gulden ten behoeve van de hernieuwde organisatie
voor individuele trajctbemiddeling
h. Voorlichting
- Gelet op de wettelijk voorgeschreven voorlichtings
taak is het budget voor perceptiekosten verhoogd tot
f 165.000,-. Dit bedrag zal worden ingezet voor in
tensivering van de voorlichtingcampagnes en de daar
mee gemoeide personele inzet.
6. MANDATERING BESLISSINGSBEVOEGDHEID EN INTREKKING PRO-
CEDÜREVERORDENING
De nieuwe Algemene bijstandswet biedt de mogelijkheid,
dat Burgemeester en Wethouders het nemen van besluiten
in het kader van de uitvoering van die wet opdragen
aan gemeenteambtenaren. De Gemeenteraad dient toestem
ming te verlenen voor dit mandaat aan ambtenaren.
De Gemeenteraad heeft voor de toepassing van de huidi
ge Algemene Bijstandswet de machtiging verstrekt in
artikel 16 van de "Procedureverordening GSD 1987".
Deze machtiging heeft ook betrekking op het nemen van
besluiten in het kader van de IOAW en IOAZ.
De landelijke wetgever heeft het beslissen op bezwaar
schrift en het instellen van (hoger) beroep uitgezon
derd van deze mogelijkheid tot mandaat.
Uit oogpunt van doelmatigheid van uitvoering is het
noodzakelijk, dat het nemen van besluiten in individu
ele gevallen op een zo laag mogelijk niveau van uit
voering wordt gelegd.
Blad 13
Het verdient aanbeveling dat ook onder de nieuwe Alge
mene bijstandswet de zogenaamde beslissers van de sec
tor Sociale Zaken van de Dienst Welzijn de bevoegdheid
kunnen blijven uitoefenen om te beslissen onder ver
antwoordelijkheid van Burgemeester en Wethouders.
Voorgesteld wordt om gebruik te maken van de in de
Abw, IOAW en IOAZ geboden mogelijkheid, dat de Gemeen
teraad Burgemeester en Wethouders machtigt het nemen
van besluiten op te dragen aan gemeenteambtenaren.
Bij besluit van 2 februari 1987 heeft de Gemeenteraad
de "Procedureverordening GSD 1987" vastgesteld. In
deze verordening is overeenkomstig een wettelijke ver
plichting de behandeling van aanvragen en bezwaar
schriften in procedureregels vastgelegd.
Inmiddels heeft deze verordening aan actualiteit inge
boet, ondermeer door invoering van de Algemene wet
bestuursrecht per 1 januari 1994. Ook de nieuwe Alge
mene bijstandswet die anders dan de huidige wet duide
lijke voorschriften bevat over de behandeling van aan
vragen ter versterking van het toezicht bij de toegang
tot de bijstand, ontneemt de verordening elke reële
betekenis
Voorgesteld wordt de "Procedureverordening GSD 1987"
in te trekken met ingang van 1 januari 1996.
7 TOT SLOT
Samenvattend stellen wij u voor de nota "Uitvoerings-
en beleidsplan 1996" vast te stellen. Tevens stellen
wij u voor om gebruik te maken van de in de Abw, IOAW
en IOAZ geboden mogelijkheid om Burgemeester en Wet
houders te machtigen het nemen van besluiten op te
dragen aan gemeenteambtenaren. Derhalve stellen wij u
ook voor om de "Procedureverordening GSD 1987" in te
trekken