Blad 12 f. Fraudebestrijding - Het fraudebestrijdingsbeleid kan worden uitgevoerd met de bij begroting beschikbaar gestelde middelen onder toevoeging van bij het verdeelbesluit sociale vernieuwing extra beschikbaar gestelde middelen van f 115000,-- g. Personeelsbudget - Voor de hogere uitvoeringskosten van de nAbw is een bedrag van f 168.000,- aan het gemeentefonds toege voegd. Gelet op het in het beleidsplan gestelde ac cent op de realisatie van de poortwachtersfunctie, stellen wij voor hiervan f 84.000,- toe te voegen aan het personeelsbudget sociale zaken en f 84.000,- gulden ten behoeve van de hernieuwde organisatie voor individuele trajctbemiddeling h. Voorlichting - Gelet op de wettelijk voorgeschreven voorlichtings taak is het budget voor perceptiekosten verhoogd tot f 165.000,-. Dit bedrag zal worden ingezet voor in tensivering van de voorlichtingcampagnes en de daar mee gemoeide personele inzet. 6. MANDATERING BESLISSINGSBEVOEGDHEID EN INTREKKING PRO- CEDÜREVERORDENING De nieuwe Algemene bijstandswet biedt de mogelijkheid, dat Burgemeester en Wethouders het nemen van besluiten in het kader van de uitvoering van die wet opdragen aan gemeenteambtenaren. De Gemeenteraad dient toestem ming te verlenen voor dit mandaat aan ambtenaren. De Gemeenteraad heeft voor de toepassing van de huidi ge Algemene Bijstandswet de machtiging verstrekt in artikel 16 van de "Procedureverordening GSD 1987". Deze machtiging heeft ook betrekking op het nemen van besluiten in het kader van de IOAW en IOAZ. De landelijke wetgever heeft het beslissen op bezwaar schrift en het instellen van (hoger) beroep uitgezon derd van deze mogelijkheid tot mandaat. Uit oogpunt van doelmatigheid van uitvoering is het noodzakelijk, dat het nemen van besluiten in individu ele gevallen op een zo laag mogelijk niveau van uit voering wordt gelegd. Blad 13 Het verdient aanbeveling dat ook onder de nieuwe Alge mene bijstandswet de zogenaamde beslissers van de sec tor Sociale Zaken van de Dienst Welzijn de bevoegdheid kunnen blijven uitoefenen om te beslissen onder ver antwoordelijkheid van Burgemeester en Wethouders. Voorgesteld wordt om gebruik te maken van de in de Abw, IOAW en IOAZ geboden mogelijkheid, dat de Gemeen teraad Burgemeester en Wethouders machtigt het nemen van besluiten op te dragen aan gemeenteambtenaren. Bij besluit van 2 februari 1987 heeft de Gemeenteraad de "Procedureverordening GSD 1987" vastgesteld. In deze verordening is overeenkomstig een wettelijke ver plichting de behandeling van aanvragen en bezwaar schriften in procedureregels vastgelegd. Inmiddels heeft deze verordening aan actualiteit inge boet, ondermeer door invoering van de Algemene wet bestuursrecht per 1 januari 1994. Ook de nieuwe Alge mene bijstandswet die anders dan de huidige wet duide lijke voorschriften bevat over de behandeling van aan vragen ter versterking van het toezicht bij de toegang tot de bijstand, ontneemt de verordening elke reële betekenis Voorgesteld wordt de "Procedureverordening GSD 1987" in te trekken met ingang van 1 januari 1996. 7 TOT SLOT Samenvattend stellen wij u voor de nota "Uitvoerings- en beleidsplan 1996" vast te stellen. Tevens stellen wij u voor om gebruik te maken van de in de Abw, IOAW en IOAZ geboden mogelijkheid om Burgemeester en Wet houders te machtigen het nemen van besluiten op te dragen aan gemeenteambtenaren. Derhalve stellen wij u ook voor om de "Procedureverordening GSD 1987" in te trekken

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 205