gemeenten worden gedacht als gevolg waarvan het mogelijk is om over bepaalde deskundigheden of specialismen te kunnen blijven beschikken of hierover te kunnen gaan beschikken. Sport en recreatie Aangezien het beheer, de exploitatie en het onderhoud van de zwembaden, sporthallen, gymnastieklokalen en sportvelden verschillende produkten zijn verdient het ook hier aanbeveling om deze produkten bij het realiseren van de gewenste ontwikkelingen steeds op hun eigen merites te beoordelen. Een externe verzelfstandiging van de genoemde accommodaties in de vorm van bijvoorbeeld een of meer gesubsidieerde stichtingen, waarbij ook derden in het bestuur en/of in de financiering participeren is hierbij een mogelijkheid. De voor het beheer en de exploitatie verantwoordelijken kunnen dan effectiever en slagvaardiger op gesignaleerde behoeften en knelpunten reageren. Markten en havens, Beleid en juridische zaken Alhoewel het management van de dienst en de betrokken afdelingen alert zullen moeten zijn op onverwachte mogelijkheden moet men in de lijn van hetgeen bij de voorgaande taken werd beschreven wat terughoudend zijn en minder verwachtingen moeten hebben met de produkten van de afdelingen Beleid en Juridische Zaken en Markten en Havens. Ook op deze werkterreinen zijn samenwerkingsverbanden met andere gemeenten niet uit te sluiten. Bij dit scenario is de opdracht aan het management om het tot stand komen van een zo klein mogelijke ambtelijke organisatie te bevorderen, waarbij een voldoende bestuurlijke greep op de uitvoering en op de kwaliteit van de dienstverlening wordt gegarandeerd. 29 7.4 De varianten vergeleken De op 9 mei 1995 door de gemeenteraad vastgestelde uitgangspunten en randvoorwaarden bij het onderzoek zijn bedoeld om aan te geven in welke richting de gemeenteraad bij een verzelfstandiging van Stadsbeheer denkt. Omdat de beoogde integrale verzelfstandiging om de in de vorige hoofdstukken beschreven redenen geen reële optie is, is ook de toetsing van deze verzelfstandigingsvariant niet langer aan de orde. De twee in dit hoofdstuk gepresenteerde alternatieve scenario's zullen ter vergelijking wel aan de bedoelde criteria worden getoetst. In het volgende overzicht is het resultaat van deze toetsing weergegeven. In de linker kolom zijn de uitgangspunten en randvoorwaarden zoals deze in 1.2. en de bijlage zijn beschreven, met trefwoorden weergegeven. In de middelste en rechter kolommen is beschreven welke situatie mag worden verwacht bij de uitvoering van de twee scenario's. 30 Criterium: "Gericht afbouwen" "Verzelfstandigen in deeltrsyecten: Een zo groot mogelijk deel als geheel verzelfstandigen: Personeel met het werk in gedeel ten verzelfstandigen of afstoten. Personeel met het werk in ge deelten verzelfstandigen of afsto ten. Een levensvatbare onderneming realiseren: Andere marktpartijen hebben hier de zorg voor. Per taak/cluster taken levensvat bare opties. Een tenminste gelijkwaardige rechtspositie: Te bereiken bij de verkoop van organisatie-onderdelen. Te bereiken bij opzet toekomstige organisatievormen Gemeentelijke ervaring als uniek verkoopargument: De ervaring zal versnipperen: Geen greep verder hierop. Biedt mogelijkheden om de sy nergie in nieuwe samenwerkings vormen te handhaven. Een "gemeentelijke" NV: Rechtsvormen van overnemende partijen. Totstandkoming rechtsvormen te beïnvloeden. Adequate zeggenschap over de uitvoering: Geen (directe) zeggenschap Kan worden geregeld in aandeel houderschappen, bestuurlijke relaties en contracten. Verzelfstandiging b.v.k. in een keer: Niet van toepassing Niet van toepassing Garantie werkpakket voor te bepalen periode: Overnemende partijen zullen zeker garantie-termijn bedingen. Per taak/taakcluster en per ont wikkelingstraject te bepalen. Doelmatigheidsverbetering bij verzelfstandiging groter dan in eigen beheer: Op k.t. eventueel bescheiden efficiency-verbetering mogelijk. Langere termijn is onzeker. Efficiency-verbetering pas na enkele jaren merkbaar. Op de langere termijn wat minder onze ker. Voorfinanciering van met ver zelfstandiging gemoeide kosten: Overnemende partijen zullen de te betalen good-will wegstrepen tegen te maken kosten. Eenmalige afboekingen/kapitaalvernietiging door Leeuwarden. Enige investeringen nodig in organisatie verbetering. Kosten voor de baat. Behoud van ge ïnvesteerd kapitaal door Leeu warden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 22