Blad 2 In de nieuwe Algemene bijstandswet (Abw)de IOAW en de IOAZ is bepaald dat het verlenen van premies voor het aanvaarden of behouden van arbeid of voor het voltooien van scholing of opleiding bij verordening dient te worden geregeld. Met ons voorstel tot het vaststellen van de verordening premies activering uitkeringsgerechtigden wordt voldaan aan deze wettelijke verplichting. Hierna zal achtereenvolgens aandacht worden besteed aan: het beleidskader 2) de uitwerking xn de verordening 3) het financiële kader 4) 2HET BELEIDSKADER De per 1 oktober 1994 ingetrokken vrijlatingsbepalingen boden door het centrale algemene karakter van de regels geen of nauwelijks ruimte tot een gedifferentieerde aanpak van stimulering van uitkeringsgerechtigden. De effectiviteit van dit (landelijke) beleid stond ter discussie. Het plaatselijke premiebeleid dient dan ook anders dan voorheen vooral gericht te worden op meer doeltreffende bevordering van de zelfstandige bestaansvoorzienning, dit in overeenstemming met één van de hoofddoelstellingen van de Abw. Voorwaarden voor een effectief stimuleringsbeleid zijn: het beleid dient als gemeentelijk arbeidsmarktinstrument te worden ingezet in samenhang met de lokale arbeidsmarkt en de overige arbeidsmarktinstrumenten; de inhoud en de vorm van financiële prikkel moet in overeenstemming zijn met de individuele omstandigheden en mogelijkheden van de uitkeringsgerechtigde, in het bijzonder op diens arbeidsmarktpositie het premiebeleid zal moeten aansluiten bij de persoonlijke verantwoordelijkheid van de uitkeringsgerechtigde voor de zelfstandige bestaansvoorziening Uitgaande van deze lijnen moet het verstrekken van individuele premies gezien worden als een middel bij uitstek tot het ondersteunen van het proces van toeleiding naar de arbeidsmarkt. De onlangs in een convenant neergelegde verdeling van verantwoordelijkheden tussen de arbeidsvoorzieningsorganisatie en de gemeente met betrekking tot de wederzijdse cliënten biedt een goed aanknopingspunt om de bovenvermelde uitgangspunten te realiseren Blad 3 De gemaakte afspraken over de criteria voor categorisering, de door beide contractpartners te leveren inspanningen ten aanzien van de onderscheiden categorieën zullen zeker bijdragen aan een gerichte inzet van premies De verdeling van verantwoordelijkheden maakt meer dan voorheen duidelijk dat de gemeente een bijzondere ver antwoordelijkheid heeft voor die uitkeringsgerechtigden, voor wie de afstand tot de arbeidsmarkt te groot is zodat deze kan worden overbrugd met reguliere arbeidsvoor- zienningsinstrumentenVoor deze personen die worden ingedeeld in de C-categorie heeft de gemeente de verantwoordelijkheid om de afstand tot de arbeidsmarkt niet groter te laten worden en waar mogelijk te verkleinen. In samenhang met het welzijnsbeleid en het sociale vernieuwingsbeleid dient de maatschappelijke activering van deze doelgroep te worden bevorderd. Het verlenen van premies - bijvoorbeeld voor onbetaald werk in de sfeer van maatschappelijk nuttige activiteiten - kan zowel de eerste fase van de toelating naar de arbeidsmarkt, als ook de maatschappelijke participatie ondersteunen. In de laatste tijd is het belang van sociale activering ter voorkoming van tweedeling in de maatschappij erkend. Wij menen dat dit ook zijn neerslag dient te vinden in de verordening Deze uitgangspunten hebben de vorm van het premiebeleid bepaald langs de volgende lijnen: maatwerk, voor zoveel mogelijk; categoriale benadering, indien verantwoord; ontwikkelingsmodel; inkomensbescherming voor oude gevallen. Beleidskader voor 1996 Wij stellen voor de hierboven geformuleerde uitgangspunten ook voor 1996 te laten gelden. Weliswaar is het lastiger dan gedacht om de maatwerk intentie vorm en inhoud te geven, maar niettemin zijn in 1995 enkele treffende voorbeelden van maatwerk toegepast, zoals premies voor onbetaalde werkervaring bij Stichting de Opstap; premies voor seizoenwerk (sla-plukkers) premies aan alleenstaande ouders die bij bezetting van zgn. Melkert-I banen vooralsnog blijven aangewezen op uitkering. Hoewel de resultaten enigszins achterblijven bij de verwachtingen, ondermeer door de reorganisatie van de instelling voor trajectbemiddeling, menen wij dat de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 255