De periode van het zoeken naar kandidaten en het voeren van de onderhandelingen zal gegeven de te verwachten arbeidsonrust zo kort mogelijk te zijn. Toch zal met minimaal een jaar moeten worden gerekend. Hierbij is geen rekening gehouden met complicerende omstandigheden. Overleg met werknemers, vakbonden en bezwarenprocedures Bij het gericht afbouwen zullen complicaties optreden die voortkomen uit het overleg met de werknemers en de vakorganisaties. Met de daaruit voortvloeiende procedures moet rekening worden gehouden. 8.2 Variant: "Ontwikkelen in deeltrajecten" Voorbereidingen; Orde op zaken stellen De kern van deze variant bestaat uit het met het oog op het realiseren van een zo klein mogelijke ambtelijke organisatie, voor iedere taak of cluster van taken de meest wenselij ke ontwikkeling te realiseren. En waarbij de een doelmatig evenwicht gezocht wordt tussen de door het gemeentebestuur gewenste betrokkenheid bij de uitvoering van de taken en de noodzakelijke zelfstandigheid van de uitvoerende organisatie zodat deze ook op termijn goede kwaliteit zal kunnen blijven bieden. Het behoudt of het verwerven van kwaliteit van de dienstverlening en het verbeteren van de prijs-prestatieverhouding de zijn in dit scenario de belangrijkste doelen. Om een en ander te kunnen realiseren zullen de volgende stappen moeten worden gezet: a) Een directeur Stadsbeheer zal moeten worden aangetrokken met de kwalificaties om leiding te geven aan de uitvoering van het gekozen traject. Dit houdt in dat deze manager veranderkundige vaardigheden moet hebben; dat hij doelen moet kunnen realiseren; dat hij een visie heeft op de ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie en dat hij over een strategisch inzicht moet beschikken en de vaardigheden om hier naar te handelen. Uiteraard past hier een ondernemende instelling bij; b) Het management zal ook op de niveaus van de afdelingshoofden en het kader moeten worden versterkt. Naast algemene management-vaardigheden, zoals het kunnen vertalen van het beleid en strategie naar operationele doelstellingen, zullen afdelingshoofden moeten beschikken over eigenschappen als een externe, op de omgeving gerichte oriëntatie en eveneens een bepaalde ondernemingszin; c) Een cultuurverandering zal moeten plaats vinden van een te afwachtende houding en een interne gerichtheid naar een meer initiërend gedrag en een externe oriëntatie. Het wijzigen van de stijl van management is hiervoor van belang: Verantwoordelijkheden en bevoegdheden zullen beter moeten worden vastgelegd en ook moeten worden waargemaakt. Dit laatste vraagt om voldoende tijd waarin vaardigheden kunnen worden aangeleerd. d) De beheersing en de aansturing van de organisatie zal moeten worden verbeterd. Hiervoor zijn de instrumenten nodig zoals planning en control, kwaliteitsborging en andere beheersinstrumenten. Het is van prominent belang om bij de introductie van veranderingen de noodzakelijke zorgvuldigheid in acht te nemen. Het vermogen van de organisatie om veranderingen op te nemen en er iets mee te doen is beperkt. 35 Betrokkenheid gemeentebestuur De wijze van functioneren door het ambtelijk apparaat wordt mede bepaald door de wijze van functioneren van het gemeentebestuur en de afspraken die zijn gemaakt over de onderlinge bevoegd- en verantwoordelijkheden. De kwaliteit van Stadsbeheer wordt hier mede door bepaald. Het is van groot belang dat over de ontwikkeling van Stadsbeheer een dialoog plaats vind tussen de dienst en het gemeentebestuur, waarbij een adequate en flexibele dienstverlening door Stadsbeheer aan het gemeentebestuur als de belangrijkste afnemer van zijn produkten de leidraad moet vormen. Management-contract Nog voordat de sleutelfuncties bij Stadsbeheer zijn vervuld kan worden begonnen met de verbetering van de bedrijfsvoering en de verandering van de cultuur. Er moet naar worden gestreefd om gedurende het begrotingsjaar 1997 - als proefjaar na het aantreden van het nieuwe management - te werken met een produkt- of prestatiebegroting, die in het daaraan voorgaande jaar 1996 moet worden voorbereid. Van belang is dat produktie- begrotingen van "onder-op", vanaf het niveau van de afdeling en de medewerker, worden opgezet. De productbegroting, die in de reguliere jaarbegroting zal moeten worden geïntegreerd, vormt de basis voor een te introduceren contractmanagement voor de dienst Stadsbeheer. De hiermee gemoeide jaren vormen niet alleen een gewenningstraject voor het management en de dienst, maar ook voor het gemeentebestuur en de rest van het ambtelijk apparaat. Contractmanagement biedt voor primaire activiteiten een goed perspectief omdat: - het toezichthoudend orgaan (secretaris en/of Raad) beter overzicht krijgt. De financiële risico's kunnen beter worden bewaakt en het toezicht op de uitvoering kan op hoofdlij nen plaats vinden. - de raad behoeft zich niet met de dagelijkse bedrijfsvoering bezig te houden en daarnaast krijgt het management meer handelingsvrijheid die nodig is voor goed ondernemerschap. Pilot-projecten De verbetering van de bedrijfsvoering en vooral de cultuurverandering kosten enkele jaren. Alhoewel een nieuw management snel een andere toon kan zetten, duurt het nog geruime tijd voordat deze klank tot in de vezels van de organisatie is doorgedrongen. Ook is de startpositie verschillend van de diverse onderdelen van Stadsbeheer van waaruit veranderingen moeten starten. Daarnaast zullen ook de ontwikkelingstempi verschillend zijn. Het verdient aanbeveling om te bezien of binnen de dienst enkele vernieuwingen in de vorm van proef- of pilot-projecten kunnen worden ingevoerd. Maatregelen Prioriteit dient te liggen bij het bevorderen van het bedrijfsmatig werken. De hiervoor te treffen maatregelen zijn: a. Versterking management Aantrekken danwel versterken van het management op enkele sleutelfuncties- Het betreft hier de niveaus van de directie en de afdelingshoofden. 36

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 25