b. Verbeteren toezichthoudend kader
Het gelijktijdig in aantal verminderen, maar in managementkwaliteit versterken van
het toezichthoudend kader bij het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en bij
de exploitatie van de zwembaden.
c. Verantwoordelijkheid van alle medewerkers
Alhoewel het voor de hand ligt om bij organisatie-verbetering eerst naar het manage
ment te kijken dat terecht op zijn verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering moet
worden aangesproken, moet de rol van de individuele medewerker niet worden
onderschat. Deze kan zich ook niet vrij pleiten van een medeverantwoordelijkheid.
Medewerkers zullen bij zich te rade moeten gaan over de rol die zij moeten en kunnen
spelen bij de verbetering van de organisatie. Mits zij in vruchtbare aarde vallen kunnen
ook kleine verbeteringen en vernieuwingen grote gevolgen hebben.
d. Planning control
Een versterken zal moeten plaats vinden van de planning en control-functie. Dit met
dien verstande dat ten behoeve van de aansturing van de produktie van de afdelingen
een geïntegreerd systeem van management-informatie tot stand komt, waarin tevens de
huidige bedrijfsbureau-functie wordt opgenomen.
e. Strategisch beleid
De taken strategische beleidsvorming en -marketing moeten goed in de organisatie
worden ingebed. Bij de directie en de afdelingshoofden moet de opdracht komen te
liggen om binnen de beleidskaders de koers van het bedrijf te bepalen en de markt op
het strategisch niveau te "bewerken". Hiermee wordt de uitvoering van de taak bedoeld
die ertoe moet leiden dat de door het gemeentebestuur gewenste kwaliteit van de dienst
verlening geboden blijft. Het management zal op de juiste momenten de wensen van de
"klant(en)" moeten aanvoelen en in de produktie maatregelen moeten treffen.
f. Operationele marketing
De invoering van een operationele marketing is eveneens noodzakelijk. Hierin moet
uitvoering worden geven aan de plannen die uit de gekozen strategieën voortkomen.
De organisatie zal hiervoor accountmanagers (deze functionarissen zijn verantwoorde
lijk voor de relatie van de dienst met een of meerdere klanten) en acquisiteurs nodig
hebben.
g. Optimaliseren organisatiestructuur
Het optimaliseren van de organisatiestructuur leidt tot:
- verbetering van de efficiency van de organisatie en tot
- het gedeeltelijk vrijkomen van formatieruimte waarmee enkele van de hierboven
genoemde maatregelen kunnen worden gerealiseerd.
De belangrijkste maatregelen voor een optimalisering van de organisatiestructuur zijn:
- Het clusteren van huidige afdelingen in ieder geval de volgende vijf produktgroepen:
Managementondersteuning, w.o. markten en havens
Middelen, bedrijfsbureau
Afvalstoffeninzameling, reiniging, alle tractie en technisch onderhoud
Beheer en onderhoud van de openbare ruimte, waaronder de sportvelden
Sport en recreatie
37
- Bij de cluster "Middelen" onderbrengen van een onderdeel Planning control be
drijfsbureau met bij de produktgroepen geplaatste medewerkers die het lijnmanage
ment ondersteunen,
- Integratie van de ontwerpfuncties voor stedebouw, verkeer en groen
- Verminderen en stroomlijnen van het aantal wijken voor beheer en onderhoud tot
bijvoorbeeld zes,
- Herkenbaar in een organisatie onderbrengen van de uitvoering van de "parkeerfunc-
tie" b.v.k binnen Beheer en onderhoud openbare ruimte,
- Herijken van de taakverdeling tussen de huidige afdelingen Weg- en Waterbouw, en
Realisatie en Ontwerp en de taak Ontwerp Groen met betrekking tot de technische
voorbereiding en directievoering van werken,
- Streven naar een doelmatiger organisatie van verantwoordelijkheden en bevoegdheden
voor het beheer, het onderhoud en de exploitatie van infrastructuur en van andere
voorzieningen,
h. Automatisering
Binnen de taakclusters afvalstoffeninzameling en reiniging en het beheer en het
onderhoud van de openbare ruimte zullen verschillende beheersprocessen moeten
worden geautomatiseerd.
Bijvoorbeeld het maken van beheersplannen, van roosters voor de werkzaamheden en
de inzet van personeel en het maken van routes voor de inzamelvoertuigen (ook voor
grofvuil).
i. Kostenreductie en inkomsten van derden
Kosten en opbrengsten van de maatregelen
Gestreefd moet worden naar de dekking van de kosten van de hierboven genoemde
maatregelen met de opbrengsten uit de optimalisering van de organisatiestructuur en de
werkwijzen. De orde van grootte is voor zowel de kosten als de opbrengsten op dit
moment niet aan te geven. Een en ander hangt ook af van de wijze waarop en het tempo
waarin de maatregelen worden en kunnen worden uitgevoerd. Omdat ook hier de kosten
voor de baten uitgaan zou het gemeentebestuur moeten overwegen of de dienst Stadsbe
heer (delen van) efficiency-verbeteringen voor herbesteding binnen de organisatie mag
gebruiken.
8.3 Randvoorwaarden
Om het scenario "ontwikkelen in deel trajecten" succesvol te laten zijn zal naast de in de
vorige paragraaf genoemde maatregelen aan enkele belangrijke randvoorwaarden voldaan
moeten worden.
38
Waar mogelijk zullen de prijsbepalende kosten moeten worden verminderd door middel
van verlaging van de loonsom (verjonging van het personeelsbestand; verhoging van de
produktiviteit; verlaging van het ziekteverzuim), verhoging van de bezettingsgraad van
de voertuigen, en reductie van de overhead. Waar mogelijk moeten inkomsten uit
werk voor derden leiden tot verlaging van de vaste kosten.