b. Verbeteren toezichthoudend kader Het gelijktijdig in aantal verminderen, maar in managementkwaliteit versterken van het toezichthoudend kader bij het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en bij de exploitatie van de zwembaden. c. Verantwoordelijkheid van alle medewerkers Alhoewel het voor de hand ligt om bij organisatie-verbetering eerst naar het manage ment te kijken dat terecht op zijn verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering moet worden aangesproken, moet de rol van de individuele medewerker niet worden onderschat. Deze kan zich ook niet vrij pleiten van een medeverantwoordelijkheid. Medewerkers zullen bij zich te rade moeten gaan over de rol die zij moeten en kunnen spelen bij de verbetering van de organisatie. Mits zij in vruchtbare aarde vallen kunnen ook kleine verbeteringen en vernieuwingen grote gevolgen hebben. d. Planning control Een versterken zal moeten plaats vinden van de planning en control-functie. Dit met dien verstande dat ten behoeve van de aansturing van de produktie van de afdelingen een geïntegreerd systeem van management-informatie tot stand komt, waarin tevens de huidige bedrijfsbureau-functie wordt opgenomen. e. Strategisch beleid De taken strategische beleidsvorming en -marketing moeten goed in de organisatie worden ingebed. Bij de directie en de afdelingshoofden moet de opdracht komen te liggen om binnen de beleidskaders de koers van het bedrijf te bepalen en de markt op het strategisch niveau te "bewerken". Hiermee wordt de uitvoering van de taak bedoeld die ertoe moet leiden dat de door het gemeentebestuur gewenste kwaliteit van de dienst verlening geboden blijft. Het management zal op de juiste momenten de wensen van de "klant(en)" moeten aanvoelen en in de produktie maatregelen moeten treffen. f. Operationele marketing De invoering van een operationele marketing is eveneens noodzakelijk. Hierin moet uitvoering worden geven aan de plannen die uit de gekozen strategieën voortkomen. De organisatie zal hiervoor accountmanagers (deze functionarissen zijn verantwoorde lijk voor de relatie van de dienst met een of meerdere klanten) en acquisiteurs nodig hebben. g. Optimaliseren organisatiestructuur Het optimaliseren van de organisatiestructuur leidt tot: - verbetering van de efficiency van de organisatie en tot - het gedeeltelijk vrijkomen van formatieruimte waarmee enkele van de hierboven genoemde maatregelen kunnen worden gerealiseerd. De belangrijkste maatregelen voor een optimalisering van de organisatiestructuur zijn: - Het clusteren van huidige afdelingen in ieder geval de volgende vijf produktgroepen: Managementondersteuning, w.o. markten en havens Middelen, bedrijfsbureau Afvalstoffeninzameling, reiniging, alle tractie en technisch onderhoud Beheer en onderhoud van de openbare ruimte, waaronder de sportvelden Sport en recreatie 37 - Bij de cluster "Middelen" onderbrengen van een onderdeel Planning control be drijfsbureau met bij de produktgroepen geplaatste medewerkers die het lijnmanage ment ondersteunen, - Integratie van de ontwerpfuncties voor stedebouw, verkeer en groen - Verminderen en stroomlijnen van het aantal wijken voor beheer en onderhoud tot bijvoorbeeld zes, - Herkenbaar in een organisatie onderbrengen van de uitvoering van de "parkeerfunc- tie" b.v.k binnen Beheer en onderhoud openbare ruimte, - Herijken van de taakverdeling tussen de huidige afdelingen Weg- en Waterbouw, en Realisatie en Ontwerp en de taak Ontwerp Groen met betrekking tot de technische voorbereiding en directievoering van werken, - Streven naar een doelmatiger organisatie van verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor het beheer, het onderhoud en de exploitatie van infrastructuur en van andere voorzieningen, h. Automatisering Binnen de taakclusters afvalstoffeninzameling en reiniging en het beheer en het onderhoud van de openbare ruimte zullen verschillende beheersprocessen moeten worden geautomatiseerd. Bijvoorbeeld het maken van beheersplannen, van roosters voor de werkzaamheden en de inzet van personeel en het maken van routes voor de inzamelvoertuigen (ook voor grofvuil). i. Kostenreductie en inkomsten van derden Kosten en opbrengsten van de maatregelen Gestreefd moet worden naar de dekking van de kosten van de hierboven genoemde maatregelen met de opbrengsten uit de optimalisering van de organisatiestructuur en de werkwijzen. De orde van grootte is voor zowel de kosten als de opbrengsten op dit moment niet aan te geven. Een en ander hangt ook af van de wijze waarop en het tempo waarin de maatregelen worden en kunnen worden uitgevoerd. Omdat ook hier de kosten voor de baten uitgaan zou het gemeentebestuur moeten overwegen of de dienst Stadsbe heer (delen van) efficiency-verbeteringen voor herbesteding binnen de organisatie mag gebruiken. 8.3 Randvoorwaarden Om het scenario "ontwikkelen in deel trajecten" succesvol te laten zijn zal naast de in de vorige paragraaf genoemde maatregelen aan enkele belangrijke randvoorwaarden voldaan moeten worden. 38 Waar mogelijk zullen de prijsbepalende kosten moeten worden verminderd door middel van verlaging van de loonsom (verjonging van het personeelsbestand; verhoging van de produktiviteit; verlaging van het ziekteverzuim), verhoging van de bezettingsgraad van de voertuigen, en reductie van de overhead. Waar mogelijk moeten inkomsten uit werk voor derden leiden tot verlaging van de vaste kosten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 26