Blad 2
Voorwaarde is dan wel, dat de ontwikkeling van kosten en
opbrengsten past binnen de afspraken die het Rijk en de
corporaties hierover hebben gemaakt.
Het WSW is een garantie-instituut dat in 1983 is ontstaan
op initiatief van de koepels van de corporaties nadat het
Rijk had besloten geen rijksleningen meer beschikbaar te
stellen voor de financiering van renovatieprojecten. Het
WSW stelt zich borg voor de betaling van rente en aflossing
van leningen die corporaties op de kapitaalmerkt aantrek
ken. Tot 1995 voorzag het WSW alleen in de mogelijkheid om
leningen voor gesubsidieerde nieuwbouw- en renovatiepro
jecten te borgen.
Tot de nieuwe faciliteiten van het WSW behoren o.a. het
borgen van herfinancieringsleningen, leningen voor ongesub
sidieerde nieuwbouw en nader te bepalen verwervingen op het
gebied van de volkshuisvesting, zoals dat is gedefiniéerd
in het Besluit Beheer Sociale Huursector.
3. Bestaande situatie.
Sinds de oprichting van het WSW hebben de plaatselijke cor
poraties geen gebruik gemaakt van de diensten van het WSW.
In plaats hiervan bood onze gemeente aan corporaties de
mogelijkheid om gemeenteleningen aan te trekken. Een be
langrijk argument was toen, dat gemeentelijke financiering
goedkoper was dan het aantrekken van leningen op de kapi
taalmarkt onder borgstelling van het WSW. Daarnaast bood
deze oplossing de gemeente de gelegenheid een buffer te
vormen voor financieringsrisico's door een vergoeding te
vragen voor een risico, dat onder de op dat moment bestaan
de garantiestructuur ook bij borgstelling door het WSW nog
in belangrijke mate bij de gemeente zou liggen, zonder dat
daar dan een vergoeding tegenover zou staan.
In beide situaties lag het primaire risico dus bij de ge
meente
In 1988 heeft het Rijk het Centraal Fonds voor de Volks
huisvesting (CFV) ingesteld. De bedoeling van het fonds is
corporaties waarvan de financiële continuïteit bedreigd
wordt financieel te saneren. Voeding van het fonds vindt
plaats door jaarlijkse afdrachten van corporaties, die in
voldoende mate draagkrachtig zijn. Omdat het CFV het fonds
vermogen op dit moment van voldoende omvang acht zijn de
corporaties op dit moment van jaarlijkse afdracht vrijge
steld
Met de instelling van het fonds is in feite een extra buf
fer ontstaan die de risico's voor zowel het WSW als gemeen
ten aanzienlijk kleiner maakt.
Blad 3
Overigens was de gemeente reeds lang voordat het WSW werd
opgericht nauw betrokken bij de financiering van corpora
ties. Reeds vanaf de jaren vijftig zijn op grotere schaal
gemeenteleningen verstrekt en gemeentegaranties afgegeven
met of zonder rijkscontragarantie
In totaal is tot 1 april 1994 (de peildatum voor de be
staande risico's) voor f 275 min. aan gemeenteleningen ver
strekt en bedraagt het totale bedrag aan leningen waarvoor
de gemeente zich (eventueel tezamen met het Rijk) garant
stelt f 600 min. De financieringsrisico's strekken zich in
totaal dus uit tot een bedrag van f 875 min.
4. Overdracht bestaande risico's van de gemeente.
Tegelijk met de uitbreiding van de faciliteiten van het WSW
ten behoeve van corporaties wordt gemeenten tot 1 januari
1997 de mogelijkheid geboden de bestaande en in de vorige
paragraaf genoemde financieringsrisico's over te dragen aan
het WSW.
Gelet op de voorwaarden van het WSW kunnen de bestaande
risico's in twee groepen worden onderscheiden:
a. gemeentegaranties met rijksdeelneming.
b. overige risico's.
ad a. Gemeenten zijn vrij om wel dan niet mee te werken aan
overdracht van deze risico's. Wel heeft het niet meeewerken
aan de overdracht tot gevolg dat corporaties geen beroep
kunnen doen op de nieuwe faciliteiten van het WSW met uit
zondering van de eventuele herfinanciering als gevolg van
de brutering.
Ook zal het Rijk in voorkomende gevallen een beroep van de
gemeente op de rijksdeelneming van de hand wijzen, omdat de
gemeente in de ogen van het Rijk niet alle middelen (in dit
geval dus overdracht) heeft aangewend om eventuele verlie
zen te beperken.
ad b. Onder de overige risico's vallen de gemeentelijke
leningen en de gemeentegaranties zonder rijksdeelneming.
Overdracht van de risico's van de gemeentelijke leningen
bestaat uit het verlenen van een medeborgstelling danwel
vrijwaring door het WSW.
Gelet op het feit, dat de risico's van de bestaande finan
cieringen zonder kosten voor de gemeente kunnen worden
overgedaan stellen wij voor aan de overdracht medewerking
te verlenen.