Blad 4
Op dit moment zijn geen middelen gereserveerd om de
drainage te vervangen; wij zien geen mogelijkheid
dit probleem nu op te lossen. Overigens zijn op be
perkte schaal wel maatregelen genomen om de ergste
overlast te verhelpen; juist het gebied ten noorden
van de Ludinga leent zich het minst voor dit soort
maatregelen
4. Bewonersvereniging S-8 Jan Evenhuisstraat
- tegenstrijdigheid tekst en bijlagen
Terecht merkt de bewonersvereniging op dat op pagina
10 van het ontwerp-verdeelbesluit wordt gesproken
van een reservering in 1998 terwijl de bijlage uit
gaat van 1999. De tekst is hier onjuist; de reserve
ring is voor 1999.
- Sloop S-8 Jan Evenhuisstraat
De bewonersvereniging somt een aantal argumenten op,
die pleiten tegen sloop van de S-8. De S-8 heeft een
aantal pluspunten:
het is goedkoop wonen; bouwkundig is de flat goed;
de flat levert een bijdrage aan de instandhouding
van de goedkope woningvoorraad; de locatie is gun
stig voor studenten en een meerderheid van de bewo
ners bepleit handhaving. Daarnaast wijst zij er op
dat sinds 1993 de nodige veranderingen hebben
plaatsgehad: de sociale controle/veiligheid is ver
beterd; de kwaliteit van het wonen en de woonomge
ving is verbeterd; de service aan bewoners is verbe
terd; er is een actieve bewonersvereniging. Ten
slotte draagt de flat bij aan het gedifferentieerde
woningaanbod dat de gemeente nastreeft.
In het ontwerp-verdeelbesluit, zoals dat ter inzage
heeft gelegen, wordt gesproken van "de opgeschorte
sloop" van de flat. Het zou juister zijn geweest als
daar had gestaan "het opgeschorte besluit over de
sloop"Immers in 1993 zijn met het toenmalige
St.Joseph afspraken gemaakt over de S-8. In de eer
ste plaats is afgesproken dat aan de S-8 slechts
beperkte instandhoudingsmaatregelen voor een periode
van 5 jaar zouden worden getroffen (met uitzondering
van voorzieningen voor halafsluiting)Achtergrond
van deze afspraak was, dat afgesproken werd dat in
1998 een definitief besluit genomen zou worden over
de sloop van de flat. Deze afspraak is overgenomen
door Woonservice 94Wij gaan er vooralsnog van uit
dat in 1998 inderdaad besloten zal worden tot sloop.
Dat neemt niet weg dat de argumenten, zoals de bewo
nersvereniging nu aanvoert, bij die besluitvorming
zullen worden betrokken en in het uiteindelijke af
wegingsproces een rol zullen spelen.
Blad 5
III. Rijksdoeluitkering
In het ontwerp-verdeelbesluit is uitgegaan van een rijks
bijdrage van f 8.800.000,- (doeluitkering) plus een inci
dentele bijdrage uit 1995 van f 263.700,-. Inmiddels is de
definitieve rijksbijdrage voor 1995 bekend gemaakt bij cir
culaire MG 95-29:
de doeluitkering bedraagt f 9.24 0.92 7,-. Bovendien blijkt
ook dit jaar een incidentele uitkering van f 175.800,- vrij
te vallen; deze wordt, zoals gebruikelijk, verwerkt in de
meerjarenraming en in 1997 opgevoerd in het verdeelbesluit.
Gevolg van de hogere doeluitkering is dat de gemeentelijke
bijdrage voor 1996 kan worden verminderd.
IV. Kredietverstrekking
In totaal is met het verdeelbesluit 1996 een bedrag gemoeid
van f 12.972.100,-. Dit bedrag wordt als volgt gedekt:
Rijksdoeluitkering f 9.504.700,-
Rente Stadsvernieuwingsfonds(W.S.D.V.f 450.000,-
Gemeentelijke bijdrage f 1.500.400,-
Grondopbrengsten f 450.000,-
Dekking oud programma f 1.067.000,-
Binnen de primitieve begroting 1996 van Stadsontwikkeling
is gerekend met een totaalinvestering voor de Stadsver
nieuwing van f 11.577.200,-. Dit krediet dient derhalve te
worden verhoogd met een bedrag van f 1.394.900,- tot totaal
f 12972100,-
Onder de mededeling dat de Raadsadviescommissie voor Stads
ontwikkeling in haar vergadering van 28 november 1995 is
gehoord en u adviseert in te stemmen met ons voorstel,
stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd
ontwerp-besluit
Leeuwarden, 7 december 1995.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
drsH.H. Apotheker Burgemeester.
mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris.