Blad 2
2Huidige vervoersvoorzieningen
Krachtens de WVG dient de gemeente een goedkope adequate
voorziening aan de gehandicapten te bieden.
Ter uitvoering van deze Wet kunnen daarvoor geïndiceerde
gehandicapten, in onze gemeente op grond van de verordening
gebruik maken van het collectieve vervoerssysteem.
2.1. Collectief vervoerssysteem
Voor de uitvoering van het collectief vervoerssysteem in onze
gemeente hebben wij een contract gesloten met de Fram (eindigt
op 1 april 1996)Conform dit contract is de Fram gerechtigd
voor de daadwerkelijke uitvoering van het vervoer de
(regionale) taxi-bedrijven in te schakelen.
De Fram behandelt de aanvraag om vervoer en coördineert en
combineert de ritten vanuit de centrale meldkamer te Heeren
veen. Het systeem beslaat een netwerk van aangepaste busjes en
gewone auto's. Mensen bellen met het centrale punt en geven hun
vervoerswens door. Degene die vervoerd moet worden, wordt
opgehaald en naar de plaats van bestemming gebracht, al dan
niet met hulp van de taxi-chauffeur of derden. Het collectief
vervoer behelst een van-deur-tot-deur vervoer met of zonder
rolstoel, met of zonder begeleider (of combinaties hiervan)
Het collectieve vervoerssysteem sluit aan op het systeem in de
omliggende gemeenten, zodat van een provinciaal netwerk kan
worden gesproken.
Hierbij wordt opgemerkt dat het collectief vervoerssysteem niet
altijd voor iedereen de wettelijk voorgeschreven "goedkope
adequate voorziening" behelst.
Het uitgangspunt bij verstrekking is dat mensen met een handi
cap een voorziening wordt geboden die aan hun vervoersbehoefte
voldoet. Deze vervoersbehoefte wordt individueel bepaald door
het WVG-bureau van de Stichting Thuiszorg. Bij de indicatie
stelling wordt gelet op de fysieke en verstandelijke mogelijk
heden en de verplaatsingsbehoeften van de betreffende persoon.
Indien op grond van deze indicatie het collectief vervoer geen
adequate voorziening blijkt, wordt een individuele voorziening
verstrekt (kan zijn een financiële vergoeding)
Zoals in de inleiding gesteld, is voor een specifieke categorie
gehandicapten (voormalige AAW-gerechtigden) de wettelijke
toegestane overgangsregeling getroffen voor maximaal twee jaar.
2.2. Overgangsregeling vervoersvoorzieningen
De bedoelde overgangsmaatregel houdt in dat degenen die een
vervoersvoorziening hadden, gedurende de overgangsperiode de
keuze hebben gekregen tussen
- een financiële vergoeding; óf
- deelname aan het collectief vervoerssysteem (zie boven)
Blad 3
Van de 734 personen die ressorteren onder de overgangsregeling,
heeft
78,2% gekozen voor een individuele vergoeding;
13,4% gekozen voor deelname aan het collectief vervoerssys
teem; en kwam
8,4% op grond van de medische indicatie in aanmerking voor
een individuele voorziening (zie boven)
100%
De overgangsregeling geldt tot 1 januari 1996 en kan krachtens
de Wet niet worden verlengd.
Dit betekent dat de categorie gehandicapten die nu nog in het
kader van de overgangsregeling een individuele financiële
vervoersvergoeding krijgt op grond van uw besluit van 2 8 maart
1994, per 1 januari 1996 nog slechts gebruik kan maken van het
collectieve vervoerssysteem.
Met het vervallen van de overgangsregeling per 1 januari 1996
vervalt derhalve de keuzemogelijkheid ook voor bedoelde catego
rie en vallen alle gehandicapten onder dezelfde vervoersrege-
ling
Inzake het bestendigen van het in 1994 vastgestelde beleid
(inclusief de beëindiging van de overgangsregeling)brengen
wij het volgende onder uw aandacht
3Bestendigen vastgesteld beleid
Indien het in 1994 vastgestelde beleid wordt bestendigd,
betekent dat derhalve dat per 1 januari 1996
- de overgangsregeling is vervallen;
- alle voor vervoer geïndiceerde gehandicapten in aanmerking
komen voor het collectief vervoerssysteem; behalve indien
- op medische indicatie blijkt dat het collectief vervoerssys
teem geen adequate oplossing biedt, dan wordt een individuele
voorziening getroffen.
Bovenstaande heeft dan de volgende consequenties:
Sterke toename van het aantal gebruikers van het collectieve
vervoerssysteem.
Deze toename kent twee oorzaken, te weten:
- aangezien de vanaf januari 1994 voor vervoer geïndiceerde
gehandicapten geen keuzemogelijkheid is geboden (primaat
bij collectief systeem) en het aantal WVG-gerechtigden
toeneemt, stijgt het aantal gebruikers van het collectieve
systeem boven verwachting;
- door het vervallen van de overgangsregeling zullen zij die
op basis van deze regeling nog een financiële vergoeding
ontvangen (574 personen) per 1 januari 1996 deelnemen aan
het collectieve systeem;
door de toename van het aantal gebruikers, wordt het collec
tief vervoerssysteem goedkoper.
Ook deze ontwikkeling kent twee oorzaken, te weten: