Blad 4
- de kosten van het systeem worden bepaald door twee compo
nenten, nlde vaste kosten van het uitvoeringsapparaat én
de variabele kosten.
Door de toename van het aantal gebruikers, dalen de vaste
kosten per gebruiker;
- door de toename van het aantal gebruikers kunnen meer
ritten worden gecombineerd voor twee of meer personen. Dit
leidt tot een effectiever gebruik van het systeem.
Aan de toename van het aantal gebruikers van het collectieve
systeem, kleeft ook een negatief aspect. Door de toename stijgt
namelijk het (absolute) aantal klachten over het systeem.
Uit de enquête inzake de uitvoering van de WVG in de gemeenten
van de Regio Noord, welke voor u ter inzage is gelegd, blijkt
wel dat 90% van de respondenten positief oordeelt over de
uitvoering van het collectieve systeem door de Fram. Feit
blijft dat er klachten zijn over de uitvoering. Hoewel een
foutloos systeem onzes inziens niet mogelijk is, hebben de
getroffen gehandicapten dermate hinder van het systeem, dat de
fouten moeten worden geminimaliseerd en de klachten serieus
moeten worden genomen
Uit de "Rapportage klachtendag collectief WVG-vervoer" van het
Platform WVG-gebruikerswelke eveneens voor u ter inzage is
gelegd, zijn o.a. de volgende (meerdere malen voorkomende)
klachten geïnventariseerd: de taxi komt regelmatig te laat,
slechte service (bij bestellen en uitvoeren van ritten)
planning is verkeerd (taxi i.p.v. busje).
Voorts is uit dit onderzoek van het WVG-platform een aantal
wensen te destilleren, te weten: verhoging van het aantal
kilometers, groter bereik van het systeem, gebruiksmogelijkheid
ook na 23.00 uur, deelname vrienden of kennissen, keuzemoge
lijkheid voor financiële vergoeding.
Gelet op het bovenstaande, zijn wij van mening dat bij de
bestendiging van het vastgestelde beleid, de kwaliteit en de
mogelijkheden van het collectief vervoerssysteem moeten worden
verbeterd. Dit is onzes inziens mogelijk binnen de beschikbare
middelen, aangezien het systeem zoals gesteld door de toename
van het aantal gebruikers, goedkoper wordt.
Daarnaast bestaat er door het moeten volgen van een Europese
aanbestedingsprocedure voor de selectie van de toekomstige
uitvoerder(s) van het collectieve systeem eventuele verbeterin
gen en uitbreidingen in te voeren per ingang van een nieuwe
overeenkomst per 1 april 1996. In verband hiermee hebben wij op
17 oktober 1995 besloten tot Europese openbare aanbesteding van
het collectief vervoer en tot vaststelling van de daarbij
behorende selectiecriteria.
Hierbij is als hoofdcriterium voor de gunning bewust niet
gekozen voor de laagste prijs, maar voor de meest economische
aanbieding. Bij dit criterium speelt niet uitsluitend de prijs,
maar met name de verhouding tussen kwaliteit, service en
garantie en de prijs een doorslaggevende rol voor de gunning.
Blad 5
3.1. Verbetering van het collectief vervoerssysteem.
De verbeteringen welke bij de deelname van alle vervoersgerech-
tigden, in het collectieve systeem kunnen worden gerealiseerd
betreffen de volgende:
het aanbieden van een verdubbeling van het aantal kilometers
(en zones) per gebruiker per jaar (deze bedragen thans 111
zones hetgeen overeenkomt met circa 520 km)
het aanbieden van een begeleiderspas voor iedere gebruiker
Thans bestaat alleen de mogelijkheid tot een dergelijke pas
indien uit medische indicatie blijkt dat een extra begeleider
bij het vervoer noodzakelijk is, of een pas voor inwonende
gezinsleden;
het verruimen van het aantal uren dat dagelijks van het
systeem kan worden gebruik gemaakt (thans van 7.00 uur tot
2300 uur)
het leveren van een verbeterde service aan de gebruiker (hulp
bij het in- en uitstappen, voorlichting, verbetering klach
tenprocedure Fram)
Voorts dient te worden vermeld dat de Fram heeft toegezegd
binnenkort de klachtenformulieren ook in het vervoermiddel
(taxi/bus) voorradig te hebben.
Tevens merken wij op dat wij ervan uitgaan dat het collectieve
vervoerssysteem binnen enkele jaren aansluiting kan vinden op
het landelijk aanvullend openbaar vervoerssysteem.
Derhalve zijn wij van mening dat bij de bestendiging van het
vastgestelde beleid de gemeente een voordelige adequate voor
ziening biedt conform artikel 3 van de WVG.
Zoals echter in de inleiding gesteld, hebben ons in de afgelo
pen periode signalen bereikt om het vastgestelde beleid opnieuw
ter discussie te stellen.
Gelet hierop en op de complexiteit van de materie, is een
klankbordgroep van raadsleden ingesteld. Deze klankbordgroep
heeft met de portefeuillehouder vervolgens gesprekken gevoerd
met o.a. het Platform voor WVG-gebruikers Leeuwarden, leden van
het WVG-Bureau van de Stichting Thuiszorg (de uitvoerders) en
de hoofduitvoerder van het huidige collectieve vervoerssysteem,
de FRAM.
Mede naar aanleiding van deze gesprekken heeft de klankbord
groep de wens te kennen gegeven de discussie over de te volgen
beleidslijn terzake in de toekomst, te voeren in een vergade
ring van uw Raad.
Aangezien de overgangsregeling per 1 januari 1996 komt te
vervallen, dient bovenbedoelde discussie, gevolgd door een
besluit terzake, in december 1995 plaats te vinden (uitstel is
om juridische redenen niet mogelijk)
Gelet op de ons bereikte signalen zijn wij nagegaan of het in
1994 vastgestelde beleid zodanig kan worden aangepast zodat met
handhaving van het primaat bij het collectief vervoer, toch een