Blad 6 (beperkte) categorie de mogelijkheid wordt geboden tot een financiële vergoeding. 4. Mogeliikheid voor een (beperkte) categorie tot een financië le vergoeding. Hierbij zijn wij nagegaan of het mogelijk is, voor een begrens de categorie voor vervoer geïndiceerde gehandicapten, een keuze voor te leggen tussen deelname aan het collectief vervoerssys teem en een financiële vergoeding. Dit terwijl voor de overige geIndiceerden het primaat blijft bij het collectief vervoer. Hierbij zij opgemerkt dat de mogelijkheid blijft dat op grond van de medische indicatie een individuele voorziening wordt verstrekt (zie paragraaf 2.1.). Een begrenzing van de doelgroep voor de keuze tussen collectief vervoer en een financiële vergoeding, zou door het volgende kunnen worden aangegeven. Geïndiceerden die in het bezit zijn van een eigen auto (met kenteken op naam) en die een eigen rijbewijs hebben. Op grond van deze criteria zou dan kunnen worden gesteld dat deze categorie geacht wordt zelfstandig en zelfredzaam in de eigen vervoersbehoefte te kunnen voorzien. Op grond daarvan kan deze categorie dan de keuze voor de goedkope en adequate oplos- sin9< worden gelaten voor een financiële vergoeding of deelname aan het collectieve vervoer. Hiermee zijn dan criteria gesteld op grond waarvan deze speci fieke categorie een voorziening kan worden verstrekt, anders dan het collectief vervoer. Wij gaan ervan uit dat bij het creëren van deze specifieke categorie echter weer een uitzonderingspositie binnen de uitvoering van de WVG wordt geschapen die in strijd zou kunnen zijn met het gelijkheidsbeginsel. Wij gaan ervan uit dat deze categorie waaraan geen medische redenen aan ten grondslag liggen, juridisch niet verdedigbaar blijken te zijn. (In de gemeente Ferwerderadeel heeft men voor een dergelijke benade- ring gekozen. In deze gemeente lopen momenteel bezwaarschriften die tot rechtszaken zouden kunnen leiden op grond van aantas ting van de gelijke behandeling van de gehele doelgroep. De uitslag moet worden afgewacht) Aangezien van deze optie naast de verwachtte juridische conse quenties, en de praktische haalbaarheid van de uitvoering en controle op bovengenoemde criteria moeilijk is (èn fraudegevoe lig is)moeten wij adviseren van deze mogelijkheid af te zien. Wel staat het de gemeente, juridisch gezien, vrij om een financiële vergoeding of een collectieve vervoerspas aan te bieden aan de totale doelgroep, zolang er maar sprake is van het aanbieden van een adequate voorziening die doeltreffend, doelmatig en op het individu gericht wordt verleend. In dit kader brengen wij vervolgens onder uw aandacht het initiatiefvoorstel van de PvdA welke u in uw vergadering van 13 november 1995 unaniem hebt aangenomen. Blad 7 (Het genoemd initiatiefvoorstel is volledigheidshalve voor u ter inzage gelegd) 5. Raadsbesluit d.d. 13 november 1995. In de overwegingen tot bovenbedoeld besluit is gesteld dat "het de voorkeur heeft om te kiezen voor een vrije keuze voor WVG- gebruikers". Hierbij is in de overwegingen tevens gesteld dat "deze keuze echter wel financieel haalbaar moet zijn en niet ten koste mag gaan van het systeem van collectief vervoer" Mede gelet op deze overwegingen hebt u op 13 november 1995 besloten tot het, op zeer korte termijn doen uitvoeren van een onderzoek onder de gebruikers van de WVG omtrent hun voorkeur- keuze. Inzake de uitvoering van uw bovengenoemd besluit, merken wij het volgende op. 6De uitvoering van een onderzoek onder de voor vervoer geïndiceerde gehandicapten. Het bedoelde onderzoek is in onze opdracht uitgevoerd door VB- Advies. Dit bureau heeft in oktober 1994 in onze gemeente een onderzoek verricht inzake de kwaliteit en omvang van de aange boden voorzieningen in het kader van de WVG en was derhalve bekend met de plaatselijke situatie en met de uitvoering van de WVG. De Stichting Thuiszorg heeft de door VB-advies opgestelde enquête met een begeleidend schrijven van ons en de directie van de Stichting op 16 november 1995 verzonden aan 1362 voor vervoer geïndiceerde gehandicapten. Helaas bleek in de vragen van de enquête een fout geslopen. In verband hiermee is door de Stichting Thuiszorg op 20 november 1995 een nieuwe door VB- Advies opgestelde vragenlijst naar betrokkenen verzonden. De bedoelde vragenlijsten met begeleidend schrijven zijn voor u ter inzage gelegd. De ingevulde vragenlijsten dienden uiterlijk op vrijdag 24 november 1995 in de bijgesloten gefrankeerde retourenveloppe te worden gezonden naar VB-AdviesDe op maandagmorgen 27 november 1995 nog ontvangen formulieren zijn nog in het onderzoek betrokken. Tijdens de bedoelde enquêtepe riode konden door de geënquêteerden vragen worden gesteld bij het WVG-bureau van de Stichting Thuiszorg. Hier is veelvuldig gebruik van gemaakt; in bedoelde week is het WVG-bureau circa 550 maal gebeld en zijn circa 100 personen bij het bureau geweest met vragen. Op maandagmiddag 27 november hebben wij het onderzoeksresultaat van VB-Advies ontvangen. Het definitieve onderzoeksrapport is voor u ter inzage gelegd. In dit kader merken wij nog op dat wij het platform van WVG- gebruikers hebben verzocht vragen van de enquête vanuit hun deskundigheid te beantwoorden en toe te lichten in een overleg op 23 november; het verslag van dit overleg ligt voor u ter inzage

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 295