Blad 6
(beperkte) categorie de mogelijkheid wordt geboden tot een
financiële vergoeding.
4. Mogeliikheid voor een (beperkte) categorie tot een financië
le vergoeding.
Hierbij zijn wij nagegaan of het mogelijk is, voor een begrens
de categorie voor vervoer geïndiceerde gehandicapten, een keuze
voor te leggen tussen deelname aan het collectief vervoerssys
teem en een financiële vergoeding. Dit terwijl voor de overige
geIndiceerden het primaat blijft bij het collectief vervoer.
Hierbij zij opgemerkt dat de mogelijkheid blijft dat op grond
van de medische indicatie een individuele voorziening wordt
verstrekt (zie paragraaf 2.1.).
Een begrenzing van de doelgroep voor de keuze tussen collectief
vervoer en een financiële vergoeding, zou door het volgende
kunnen worden aangegeven.
Geïndiceerden die in het bezit zijn van een eigen auto (met
kenteken op naam) en
die een eigen rijbewijs hebben.
Op grond van deze criteria zou dan kunnen worden gesteld dat
deze categorie geacht wordt zelfstandig en zelfredzaam in de
eigen vervoersbehoefte te kunnen voorzien. Op grond daarvan kan
deze categorie dan de keuze voor de goedkope en adequate oplos-
sin9< worden gelaten voor een financiële vergoeding of deelname
aan het collectieve vervoer.
Hiermee zijn dan criteria gesteld op grond waarvan deze speci
fieke categorie een voorziening kan worden verstrekt, anders
dan het collectief vervoer.
Wij gaan ervan uit dat bij het creëren van deze specifieke
categorie echter weer een uitzonderingspositie binnen de
uitvoering van de WVG wordt geschapen die in strijd zou kunnen
zijn met het gelijkheidsbeginsel. Wij gaan ervan uit dat deze
categorie waaraan geen medische redenen aan ten grondslag
liggen, juridisch niet verdedigbaar blijken te zijn. (In de
gemeente Ferwerderadeel heeft men voor een dergelijke benade-
ring gekozen. In deze gemeente lopen momenteel bezwaarschriften
die tot rechtszaken zouden kunnen leiden op grond van aantas
ting van de gelijke behandeling van de gehele doelgroep. De
uitslag moet worden afgewacht)
Aangezien van deze optie naast de verwachtte juridische conse
quenties, en de praktische haalbaarheid van de uitvoering en
controle op bovengenoemde criteria moeilijk is (èn fraudegevoe
lig is)moeten wij adviseren van deze mogelijkheid af te zien.
Wel staat het de gemeente, juridisch gezien, vrij om een
financiële vergoeding of een collectieve vervoerspas aan te
bieden aan de totale doelgroep, zolang er maar sprake is van
het aanbieden van een adequate voorziening die doeltreffend,
doelmatig en op het individu gericht wordt verleend.
In dit kader brengen wij vervolgens onder uw aandacht het
initiatiefvoorstel van de PvdA welke u in uw vergadering van 13
november 1995 unaniem hebt aangenomen.
Blad 7
(Het genoemd initiatiefvoorstel is volledigheidshalve voor u
ter inzage gelegd)
5. Raadsbesluit d.d. 13 november 1995.
In de overwegingen tot bovenbedoeld besluit is gesteld dat "het
de voorkeur heeft om te kiezen voor een vrije keuze voor WVG-
gebruikers". Hierbij is in de overwegingen tevens gesteld dat
"deze keuze echter wel financieel haalbaar moet zijn en niet
ten koste mag gaan van het systeem van collectief vervoer"
Mede gelet op deze overwegingen hebt u op 13 november 1995
besloten tot het, op zeer korte termijn doen uitvoeren van een
onderzoek onder de gebruikers van de WVG omtrent hun voorkeur-
keuze. Inzake de uitvoering van uw bovengenoemd besluit, merken
wij het volgende op.
6De uitvoering van een onderzoek onder de voor vervoer
geïndiceerde gehandicapten.
Het bedoelde onderzoek is in onze opdracht uitgevoerd door VB-
Advies. Dit bureau heeft in oktober 1994 in onze gemeente een
onderzoek verricht inzake de kwaliteit en omvang van de aange
boden voorzieningen in het kader van de WVG en was derhalve
bekend met de plaatselijke situatie en met de uitvoering van de
WVG.
De Stichting Thuiszorg heeft de door VB-advies opgestelde
enquête met een begeleidend schrijven van ons en de directie
van de Stichting op 16 november 1995 verzonden aan 1362 voor
vervoer geïndiceerde gehandicapten. Helaas bleek in de vragen
van de enquête een fout geslopen. In verband hiermee is door de
Stichting Thuiszorg op 20 november 1995 een nieuwe door VB-
Advies opgestelde vragenlijst naar betrokkenen verzonden. De
bedoelde vragenlijsten met begeleidend schrijven zijn voor u
ter inzage gelegd. De ingevulde vragenlijsten dienden uiterlijk
op vrijdag 24 november 1995 in de bijgesloten gefrankeerde
retourenveloppe te worden gezonden naar VB-AdviesDe op
maandagmorgen 27 november 1995 nog ontvangen formulieren zijn
nog in het onderzoek betrokken. Tijdens de bedoelde enquêtepe
riode konden door de geënquêteerden vragen worden gesteld bij
het WVG-bureau van de Stichting Thuiszorg. Hier is veelvuldig
gebruik van gemaakt; in bedoelde week is het WVG-bureau circa
550 maal gebeld en zijn circa 100 personen bij het bureau
geweest met vragen.
Op maandagmiddag 27 november hebben wij het onderzoeksresultaat
van VB-Advies ontvangen. Het definitieve onderzoeksrapport is
voor u ter inzage gelegd.
In dit kader merken wij nog op dat wij het platform van WVG-
gebruikers hebben verzocht vragen van de enquête vanuit hun
deskundigheid te beantwoorden en toe te lichten in een overleg
op 23 november; het verslag van dit overleg ligt voor u ter
inzage