7 In formele zin (als een collegelid iets weet, weet het college het) was het college op de hoogte van de signalen van de adjunct-secretaris. In die zin was het college er dus ook van op de hoogte dat op die signalen ook actie volgde. Omdat, hoe onjuist dat nu is gebleken, er geen kennis was van de aangescherpte kontraktsbepalin- gen, was het college zich derhalve ook niet bewust van de onbevoegde betalingen. Dit is een zwaarwe gend punt dat zeker opgenomen moet worden in de aanvullingen van de nota 'Organisatie grote bouw kundige projecten' (OGBP). Het college heeft als reactie op de motie den Oudsten opdracht gegeven het beheer van het kre diet te splitsen. Daarmee kwam de begrotingspost Onvoorzien in beheer bij de adjunct-secretaris. Via de normale ambtelijke weg is dan ook een aan tal malen een verzoek om gebruik te maken van deze post, terecht gekomen bij de raadscommissie Midde len Wat niet gebeurd is, maar dat was een logisch gevolg van de zogenaamde dubbele-fout-constructie is dat het instrument van de rechtmatigheidstoet- sing ten aanzien van de kontraktsbepalingen niet is ingezet. Ook dit punt zal in de aanvulling van de nota OGBP opgenomen worden. In de beginfase is wel om schriftelijke rapportage van de projectmanager gevraagd. De gegevens waren toen uiteraard nog schaars en het project liep goed. Daar waar nodig werden op voorstel van de projectmanager bezuinigingen ontwikkeld. Er ont stond een sfeer dat alles perfect liep. Er waren geen signalen dat er iets misging. Dus nam eenie der, achteraf kijkend geheel ten onrechte, genoe gen met de mededelingen dat er niets problematisch aan de hand was Hoewel het niet een expliciete vraag geweest is, willen wij hier toch even ingaan op de gedachte die leeft dat meerwerk per definitie en beroep zou betekenen op de post Onvoorzien. In de commissie Middelen is de afspraak gemaakt dat meer en minder werk elkaar in evenwicht mochten houden. Tenslotte willen wij nog ingaan op de 'achterover leun' tekst in het onderzoeksrapport. Zoals wij het rapport lezen geldt die tekst voor allen. Maar dan wel in de juridische context zoals prof. de Haan die benoemd heeft. En niet met be trekking tot de inspanningen die alle betrokkenen gepleegd hebben. Zeker ook de raad niet. Het is evident dat de raad van meet af aan zeer kritisch was op het binnen het krediet blijven. Keer op keer, uitmondend in de motie den Oudsten, maar ook daarna, bleef de raad daar aandacht voor vragen. Maar dat wetend gold dit ook voor de projectmana ger, de stuurgroep en vooral ook het college. Iedereen heeft ook zijn uiterste best gedaan om aan die uitdrukkelijke wens van de raad te vol doen. En iedereen dacht, tot eind 1993, dat er aan voldaan zou worden. Achteraf moeten we constateren dat de oorzaak van het probleem aan het begin van het traject zat door een dubbele fout constructie te maken. Een constructie die ontwikkeld was naar aanleiding van de problemen bij het project Wes- terkerk. Daarmee dachten wij die problemen getac keld te hebben. Helaas bleken de maatregelen be stuurlijk en juridisch, en dan met name privaat rechtelijk, niet waterdicht te zijn. Financiële In aanvulling op de tussenrapportage is in bijlage stand per he- 1 de nu bekende financiële stand opgenomen. den. Teruggave btw De administrateur van de Dienst Stadsontwikkeling heeft alle betaalde BTW m.b.t. het stadskantoor van de fiscus teruggevorderd. Over de kosten van de inrichting en de kosten die zijn gemaakt om een deel van het gebouw geschikt te maken voor verhuur aan de PTT is de BTW ten onrechte teruggevorderd. Op deze kosten is de z.g. sale lease back-constructie (zie voor een korte toelichting op deze constructie onder punt 3) niet van toepassing. Dit betekent dat de over die kos ten teruggevorderde BTW (met rente) moet worden terugbetaald Tot op heden is ca. 6,9 miljoen aan BTW terugge vorderd. Voorlopige berekeningen hebben uitgewezen dat ca. 0,9 miljoen door de gemeente moet worden terugbetaald, zodat per saldo de teruggevorderde BTW uitkomt op ca 6 miljoen het bedrag waarmee in de tussenrapportage is gerekend). Afgewacht moet worden in hoeverre de fiscus nog problemen heeft met deze handelwijze. Het is niet ondenkbaar dat over het teveel teruggevorderde bedrag aan BTW naast rente ook een boete moet worden betaald.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 305