7
In formele zin (als een collegelid iets weet, weet
het college het) was het college op de hoogte van
de signalen van de adjunct-secretaris. In die zin
was het college er dus ook van op de hoogte dat op
die signalen ook actie volgde.
Omdat, hoe onjuist dat nu is gebleken, er geen
kennis was van de aangescherpte kontraktsbepalin-
gen, was het college zich derhalve ook niet bewust
van de onbevoegde betalingen. Dit is een zwaarwe
gend punt dat zeker opgenomen moet worden in de
aanvullingen van de nota 'Organisatie grote bouw
kundige projecten' (OGBP).
Het college heeft als reactie op de motie den
Oudsten opdracht gegeven het beheer van het kre
diet te splitsen. Daarmee kwam de begrotingspost
Onvoorzien in beheer bij de adjunct-secretaris.
Via de normale ambtelijke weg is dan ook een aan
tal malen een verzoek om gebruik te maken van deze
post, terecht gekomen bij de raadscommissie Midde
len
Wat niet gebeurd is, maar dat was een logisch
gevolg van de zogenaamde dubbele-fout-constructie
is dat het instrument van de rechtmatigheidstoet-
sing ten aanzien van de kontraktsbepalingen niet
is ingezet. Ook dit punt zal in de aanvulling van
de nota OGBP opgenomen worden.
In de beginfase is wel om schriftelijke rapportage
van de projectmanager gevraagd. De gegevens waren
toen uiteraard nog schaars en het project liep
goed. Daar waar nodig werden op voorstel van de
projectmanager bezuinigingen ontwikkeld. Er ont
stond een sfeer dat alles perfect liep. Er waren
geen signalen dat er iets misging. Dus nam eenie
der, achteraf kijkend geheel ten onrechte, genoe
gen met de mededelingen dat er niets problematisch
aan de hand was
Hoewel het niet een expliciete vraag geweest is,
willen wij hier toch even ingaan op de gedachte
die leeft dat meerwerk per definitie en beroep zou
betekenen op de post Onvoorzien. In de commissie
Middelen is de afspraak gemaakt dat meer en minder
werk elkaar in evenwicht mochten houden.
Tenslotte willen wij nog ingaan op de 'achterover
leun' tekst in het onderzoeksrapport.
Zoals wij het rapport lezen geldt die tekst voor
allen. Maar dan wel in de juridische context zoals
prof. de Haan die benoemd heeft. En niet met be
trekking tot de inspanningen die alle betrokkenen
gepleegd hebben. Zeker ook de raad niet. Het is
evident dat de raad van meet af aan zeer kritisch
was op het binnen het krediet blijven. Keer op
keer, uitmondend in de motie den Oudsten, maar ook
daarna, bleef de raad daar aandacht voor vragen.
Maar dat wetend gold dit ook voor de projectmana
ger, de stuurgroep en vooral ook het college.
Iedereen heeft ook zijn uiterste best gedaan om
aan die uitdrukkelijke wens van de raad te vol
doen. En iedereen dacht, tot eind 1993, dat er aan
voldaan zou worden. Achteraf moeten we constateren
dat de oorzaak van het probleem aan het begin van
het traject zat door een dubbele fout constructie
te maken. Een constructie die ontwikkeld was naar
aanleiding van de problemen bij het project Wes-
terkerk. Daarmee dachten wij die problemen getac
keld te hebben. Helaas bleken de maatregelen be
stuurlijk en juridisch, en dan met name privaat
rechtelijk, niet waterdicht te zijn.
Financiële In aanvulling op de tussenrapportage is in bijlage
stand per he- 1 de nu bekende financiële stand opgenomen.
den.
Teruggave btw De administrateur van de Dienst Stadsontwikkeling
heeft alle betaalde BTW m.b.t. het stadskantoor
van de fiscus teruggevorderd.
Over de kosten van de inrichting en de kosten die
zijn gemaakt om een deel van het gebouw geschikt
te maken voor verhuur aan de PTT is de BTW ten
onrechte teruggevorderd. Op deze kosten is de z.g.
sale lease back-constructie (zie voor een korte
toelichting op deze constructie onder punt 3) niet
van toepassing. Dit betekent dat de over die kos
ten teruggevorderde BTW (met rente) moet worden
terugbetaald
Tot op heden is ca. 6,9 miljoen aan BTW terugge
vorderd. Voorlopige berekeningen hebben uitgewezen
dat ca. 0,9 miljoen door de gemeente moet worden
terugbetaald, zodat per saldo de teruggevorderde
BTW uitkomt op ca 6 miljoen het bedrag waarmee
in de tussenrapportage is gerekend). Afgewacht
moet worden in hoeverre de fiscus nog problemen
heeft met deze handelwijze. Het is niet ondenkbaar
dat over het teveel teruggevorderde bedrag aan BTW
naast rente ook een boete moet worden betaald.