Het gevolg van dit alles is geweest een onvoldoende informatieverstrek king aan de gemeente, zowel wat de stuurgroep als wat de commissie Middelen betreft. Slechts voor een beperkt bedrag van enkele meerwerk- posten heeft een verantwoording aan beide organen plaats gehad. Voor het overige hebben zij geen adequate informatie ontvangen omtrent verondersteld goed financieel beheer. Daarvan was in werkelijkheid geen sprake. En hoezeer het ook waar mag zijn dat de gemeente door een financiële en juridische controle op meerwerkbetalingen veel eerder inzicht had kunnen krijgen in de ware aard van de kostenontwikkeling, aan deze gebrekkige informatievoorziening van de zijde van de project manager verandert dit niets. der niet verder reikte dan de door de raad beschikbaar gestelde kredie ten. Afgezien van de mede door de commissie Middelen bewaakte post Onvoorzien, was van extra middelen voor meerwerksaldi en dergelijke geen sprake, zodat de projectmanager ook niet bevoegd was daarvoor betalingsopdrachten te geven. Niettemin heeft hij zonder enige rugdek king van stuurgroep of B&W alle betalingen leidende tot de budgetover schrijdingen doen verrichten. Daar komt voor het meer en minder werk van de bouwaannemer nog bij, dat dit volgens de besteksbepalingen niet zonder voorafgaande prijsop gaaf aan en schriftelijke opdracht van directie en opdrachtgever had mogen plaatsvinden. Nog daargelaten dat de projectmanager niet bevoegd was buiten de stuurgroep en de commissie Middelen om dergelijke opdrachten te verstrekken, is van tijdige prijsopgaven en schriftelijke opdrachten niet gebleken. Voorzover de aannemer hierbij tekort is geschoten, waren, zoals onder 4.4 nog nader zal blijken, de betalingen zelfs onverschuldigd. 4.3 Architect Prestatie Alvorens een kritische beschouwing te wijden aan de rol en de verant woordelijkheid van de architect bij het ontstaan van begrotingsoverschrij dingen, wil de commissie ook hier bewondering uitspreken voor de door deze verrichte prestatie. In niet geringe mate is het aan de architect, mevrouw Jeanne Dekkers te danken, dat in de binnenstad van Leeuwar den een fraai gebouw tot stand is gekomen, dat voor stadskantoor en PTT ook aan moderne functionele eisen voldoet. Het is echter niet de taak van de commissie om de kwaliteit van het gebouw te beoordelen, doch na te gaan hoe het tot zulke voor de gemeente geheel onverwach te budgetoverschrijdingen heeft kunnen komen. Drie mogelijke tekortko mingen van het architectenbureau EGM zijn door de commissie onder zocht. üerktd°iane uitge~ Hoewel dit door het architectenbureau met stelligheid wordt ontkend, is werkt plan zowel door de projectmanager als door de aannemer op uitdrukkelijke vragen van de commissie geantwoord, dat naar hun oordeel het bestek onvoldoende was uitgewerkt. In het algemeen moet een bouwplan - afgezien van de architectonische kwaliteit- naar bouwrechtelijke opvat ting aan drie vereisten voldoen: technisch deugdelijk juridisch uitvoerbaar financieel haalbaar Deze vereisten hangen ten nauwste samen. Technische deugdelijkheid betekent ook in termen van artikel 19 van de SR-1988 het voor uitvoering gereed maken van het definitieve ontwerp, terwijl juridische uitvoerbaar heid mede de toetsing aan brandweer- en welstandseisen omvat, zodat men zich later niet op overschrijding als gevolg van die eisen kan beroepen. En wat de financiële haalbaarheid betreft roept de commissie in herinnering dat in de opdracht voor de fasen Bestek en Prijsvorming de volgende zinsneden voorkwamen: Het is deze passage die maakt dat het architectenbureau moeilijk kan volhouden, zoals in het gesprek van de commissie met de heer Kuipers werd gesteld, dat onvoldoende duidelijk was welk budget voor het bouwkundig deel van het werk beschikbaar was. Die duidelijkheid had in ieder geval voor de aanvaarding van genoemde opdracht door de architect kunnen en moeten worden verkregen om tot de gevraagde sobere opzet van het plan met het oog op de aanbesteding te komen. Besteksbegroting en beschikbaar budget werden hier uitdrukkelijk gekoppeld. stuurgroepvergadering na de aanbesteding, namelijk op 29 november 1991, moet de projectmanager al melding maken van ernstige tegenval lers bij de aanbesteding (eisen brandweer, welstand en verschillen in te verwerken hoeveelheden). Hij had dan ook onmiddellijk een besparing van circa 1 miljoen gulden verlangd volgens het verslag. Uiteindelijk bleken de tegenvallende resultaten van de aanbesteding blijkens de B&W-nota van de adjunct-secretaris, van 16 december 1991, zelfs bijna 2 miljoen te bedragen. En ook na de budgetverhoging door de raad op 13 januari 1992 lukt het nog niet om met de aanneemsom binnen het verhoogde budget te blijven. Tegenover een bezuiniging van ruim f 500.000,- stond, zo blijkt uit een financieel overzicht van 19 december 1991 van EGM-architecten, zoals gewijzigd bij handgeschreven notitie van 3 maart 1992, een verhoging met circa f 800.000,- in verband met gewijzigde hoeveelheden en planaanpassingen. Kortom, het aanvankelijke bestek kwam, niettegenstaande de uitdrukke lijke koppeling tussen de bijbehorende begroting en het beschikbare budget, bijna 3 miljoen tekort. Wel degelijk was er dus sprake van een overschrijding van schriftelijk overeengekomen bouwkosten door de architect. Tegen deze achtergrond kon de commissie moeilijk ontkomen aan een beoordeling van de door de architect in rekening gebrachte meerkosten, mede in verband met de gevraagde bezuinigingen. Bij de overeenkomst was een honorarium overeengekomen, dat tezamen met de verschotten en inclusief BTW ongeveer neerkwam op 2 miljoen gulden. Hierbij was uitgegaan van de standaard-werkzaamheden volgens de SR-1988 voor de verschillende fasen van de opdracht. Uiteindelijk is volgens een op verzoek van de onderzoekscommissie opgesteld betalingsoverzicht (zie bijlage 12), bijna de helft meer betaald, voor een belangrijk deel vanwe ge planaanpassingen in verband met bezuinigingen. De vraag die zich voordoet is of een dergelijke declaratie van meerkos ten wel in overeenstemming is met het in paragraaf 3.4 vermelde artikel 57 van de SR, waarin toch duidelijk de aansprakelijkheid voor overschrij ding van schriftelijk overeengekomen bouwkosten voor wat betreft extra honorarium of kosten, bij de architect wordt gelegd. De commissie wil Onbevoegde beta- |n hoofdstuk 3 werd reeds duidelijk aangegeven dat de vertegenwoordi- ngsopdrachten gingsbevoegdheid van de projectmanager als gemandateerd budgethou Onvoldoende informa tievoorziening 22 "De kostenraming behorende bij het definitief ontwerp is mede aanleiding om tot kostenverlaging te komen door een sobere opzet Uw begroting voor de besteksfase zal getoetst worden aan het beschikbare budgef. Ook financieel niet Ondanks deze opdracht slaagde de architect er kennelijk niet in met het haalbaar bestek binnen het beschikbare budget te blijven. Immers in de eerste Beoordeling meerkos ten architect

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 323