7. ALTERNATIEVEN 7.1 Toe te voegen toetsingscriteria 24 7.2 Variant: "Gericht afbouwen tot kern-organisatie" 25 7.3 Variant: "Ontwikkelen in deeltrajecten" 26 7.4 De varianten vergeleken 7.5 Conclusie 8. DE INVOERING 9. SAMENVATTING EN CONCLUSIE 30 33 8.1 Variant:"Gericht afbouwen tot kern-organisatie" 34 8.2 Variant: "Verzelfstandigen in deeltrajecten" 35 8.3 Randvoorwaarden 38 40 BULAGEN - Uitgangspunten en randvoorwaarden zoals door de raad van Leeuwarden vastgesteld. - Plan van aanpak van het verzelfstandigingsonderzoek: - Communicatieplan bij het verzelfstandigingsonderzoek. 1. INLEIDING EN PROBLEEMSTELLING 1.1 De voorgeschiedenis Als een van de maatregelen in het kader van de bezuinigingen en de doelmatigheidsverbe tering besloot de gemeenteraad van Leeuwarden in januari 1993 in principe over te gaan tot het afstoten van alle uitvoerende taken. De uitvoering van dit beleid dient uiteindelijk bij te dragen aan het ontstaan van een kleiner en flexibeler hoogwaardig ambtelijk apparaat. De directie van de dienst Stadsbeheer heeft daarop aan het college van burge meester en wethouders voorgesteld om; a) Stadsbeheer met Sport en Recreatie en delen van Stadsontwikkeling Milieu te integreren om zo alle gemeentelijke activiteiten betreffende de niet-bebouwde omgeving in een organisatie te bundelen, en b) deze organisatie te verzelfstandigen, waarvoor vooraf een onderzoek dient plaats te vinden. Op 15 november 1993 heeft de Raad met het voorstel ingestemd. Het voordeel van een externe verzelfstandiging is dat het gemeentebestuur als aandeelhouder en bestuurder van het bedrijf meer grip op de uitvoering blijft houden dan bij verdergaande uitbesteding het geval is en dat de te vormen onderneming het huidige samenhangende pakket van diensten aan de stad kan blijven aanbieden. De dienst heeft zelf ook voordeel van een integrale externe verzelfstandiging die, doordat het bedrijf dan meer mogelijkheden krijgt om op een slagvaardige wijze werk voor derden te werven, een noodzakelijke groei van de onderneming tot gevolg kan stimuleren. Een dergelijke groei betekent niet alleen meer zekerheid voor de werkgelegenheid, maar ook een grotere kans op het behoud van de kwaliteit en de deskundigheid als gevolg van de te realiseren grotere schaal van de verzelfstandigde dienst. De meeste taken van de afdelingen Ontwerp en Realisatie van de dienst Stadsontwikkeling zijn evenals die van Stadsbeheer uitvoerende taken. Daarom zijn deze twee afdelingen en de ondersteunende afdeling Bedrijfsbureau eveneens bij het onderzoek betrokken. Verder in de rapportage worden, wanneer in het voorkomende geval kortheidshalve van Stads beheer gesproken wordt, ook steeds deze drie afdelingen van Stadsontwikkeling bedoeld. Omdat het onderzoek is gericht op de haalbaarheid van verzelfstandiging van de gehele dienst Stadsbeheer of minimaal van een zeer groot deel van de dienst, met inbegrip van de ondersteunende taken, wordt in dit rapport naar deze verzelfstandiging verwezen met de term "integrale" verzelfstandiging. Onderzoek Na het raadsbesluit van 1993 hebben zich drie belangrijke ontwikkelingen voorgedaan die het van start gaan van het onderzoek hebben bepaald: - De benoemingen in de directietop van de betrokken diensten liepen vertragingen op; - "Leeuwarden in Stelling" kreeg vorm als een belangrijke aanpassing van de gehele gemeentelijke organisatie op basis van een nieuw besturings- en organisatiemodel; - De financiële en organisatorische integratie van Sport en Recreatie en Stadsbeheer. 1 Integrale verzelfstandiging

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 7