Blad 4
De tarieven worden dan:
a. voor het houden van een (eerste) hond
f 102,00 (wordt f 103,00)
b. voor een tweede hond f 150,00 (wordt f 152,00)
c. voor een derde hond f 207,00 (wordt f 209,00)
d. voor een kennel f 252,00 (wordt f 255,00)
Daarnaast stellen wij u voor over te gaan tot het instellen
van een heffing bij wege van aanslag in plaats van aangif
te. De vorm van heffen bij wege van aanslag biedt als voor
deel dat deze wijze zich leent om mee te liften op de ge
combineerde aanslagnota (Onroerende-zaakbelastingen/Riool-
rechten)
Dit biedt de volgende voordelen:
een beter totaaloverzicht van de te betalen gemeente
lijke heffingen;
en het indienen van een kwijtscheldingsformulier.
Deze voordelen gelden zowel voor de burger als de gemeente.
Daarnaast is deze wijze van heffing beter afgestemd op de
software van de afdeling Belastingen. Het preventieve con
trole voordeel bij heffing middels aangifte weegt hier niet
tegen op en bestrijden wij op basis van periodieke contro
les en het blijven hanteren van de hondepenning. Als nadeel
kan worden opgemerkt dat de inkomsten met betrekking tot de
naheffingsaanslagen wegvallen (f 20.000,00). Deze kunnen
worden gedekt door enerzijds het wegvallen van de percep
tiekosten (f 5.500,00) en anderzijds een afname van het
gebruik van formulieren (f 14.500,00). Wij stellen dan ook
voor hieraan uw goedkeuring te verlenen.
3Precariobelastina
Met betrekking tot deze verordening zijn een aantal tekstu
ele aanpassingen gedaan naar aanleiding van opmerkingen van
de Gedeputeerde Staten en een toevoeging ten aanzien van
het uitstallen en losse reclameborden bij winkels conform
Raadsbesluit van 9 mei 1995 (artikel 73, Tarieventabel)
Ten aanzien van de tarieven stellen wij voor deze niet te
verhogen in verband met het feit dat de tarieven hanteer
baar dienen te blijven, verhoging met een percentage van
1,16 zou hieraan afbreuk doen. Indien de gecummuleerde
percentages in komende jaren zullen leiden tot hanteerbare
tarieven stellen wij voor de tarieven pas op dat tijdstip
te wijzigen.
Wij stellen u voor conform te besluiten.
Verwezen wordt naar het bijgaande ontwerp-besluit
Blad 5
B. Leges en rechten
1. Legesverordening
Zoals hiervoor bij "algemeen" is vermeld stellen wij voor
de tarieven te verhogen met het percentage van de algemene
uitgangspunten, te weten met 2,1%
De uitzonderingen zullen wij hieronder naast de specifieke
juridische aanpassingen toelichten.
- onderdeel 2.5 - 2.19.1 Burgerlijke stand (m.u.v. 2.17.1)
Voorgesteld wordt ten aanzien van tariefsverhogingen halve
guldens te hanteren i.v.m. met kas-transacties aan de lo
ketten.
Gelet op het feit dat het tarief van f 10,- voor een bewijs
van inschrijving (voorheen 'uittreksel bevolkingsregister')
en wijziging van een reisdocument sinds 1994 niet is ver
hoogd is de die verhoging afgerond op f 10,50.
Hieronder volgt artikelgewijs een toelichting op de voorge
stelde aanpassingen.
art. 2.5.3 t/m 2.5.7 (vervallen)
Op grond van de wet GBA wordt dit najaar een nieuw GBA-pri-
vacy-reglement aan het gemeentebestuur ter vaststelling
voorgelegd. In dit reglement is het verstrekken van inlich
tingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie en de regis
ters van de Burgerlijke Stand aan scherpe regels onderhe
vig. Het z.g. 'spontaan' verstrekken van gegevens uit de
Burgerlijke Stand aan b.v. abonnementhouders is voortaan
uitgesloten.
De artikelen 2.5.3 t/m 2.5.7 dienen derhalve te vervallen.
art2.9.3 en 2.9.4 toevoegen)
Bij de laatste wijziging van de legesverordening zijn een
aantal onderdelen van verstrekkingen van persoonsgegevens
uit de gemeentelijke basisadministratie niet meegenomen.
Het betreffen verstrekkingen van gegevens aan organisaties
en instellingen met ideële en maatschappelijke doelstellin
gen voorzover aan deze organisaties en instellingen niet
bij wettelijke regeling vrijstelling van leges is
toegekend. Het zijn veelal organisaties die op basis van
giften en donaties drijven. Voor de laatste wijziging van
de verordening werd aan deze instellingen het z.g. 'dubbel
tjes tarief' in rekening gesteld. D.w.z. per inlichting
bedroeg het tarief f 0,10. Bij de wijziging van de verorde
ning begin 1994 is dit speciale tarief komen te vervallen.
Momenteel dient op een verzoek van bijvoorbeeld het Rode
Kruis per verstrekking (b.v. 1 adres) van gegevens uit de
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens f 10,-
leges te worden gevraagd. Dit leidt in een aantal gevallen
tot onredelijke tarieven.
In het al eerdergenoemde GBA-privacyreglement zijn de in-